گزارش

"کاسم سا" آیینی فراموش نشدنی در ماه رمضان

ی‍ک‍‍ی از س‍ن‍ت‌‌های رایج‌ م‍ردم‌ ای‍ن‌ دی‍‍ار ک‍ه‌ در ای‍‍ام‌ م‍‍اه‌ م‍ب‍‍ارک‌ رم‍ض‍‍ان‌ ب‍ی‍ش‍ت‍ر م‍ورد توجه قرار می‌گ‍ی‍رد، فرستادن ب‍خ‍ش‍‍ی‌ از غ‍ذ‌ای افطار و س‍ح‍ر ب‍ه‌ منزل ه‍م‍س‍‍ای‍گ‍‍ان‌ است ک‍ه‌ ب‍ه‌ اصطلاح‌ ع‍‍ام‍ی‍‍ان‍ه‌ ب‍ه‌ آن‌«کاسم س‍‍ا» می‌گ‍وی‍ن‍د.
کد خبر: ۸۸۶۶۳۵۲
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، رمضان ماه خدا و میهمانی خدا، ماه بهار قرآن، ماه لیله‌القدر و پاکی و تعالی انسان است، باوجود اینکه همه ماه‏ها؛ ماه خداست و انسان‏ها همه‌وقت از نعمت‌‏های مادی و معنوی و در حقیقت از سفره گسترده الهی استفاده می‏‌کنند.

مردم استان لرستان در ماه رمضان آداب خاص و ویژه‌ای داشته و دل‌های خود را در این ماه بیش از پیش خدایی می‌کنند.

مردم لرستان قبل از فرارسیدن ماه رمضان مایحتاج اولیه این ماه را تهیه مى‏‌کنند و این مسئله در روستاهایى که با شهر فاصله زیادى دارند بیشتر به چشم می‌خورد.

 

 

بعد از روئیت حلال ماه در این ماه در اکثر مساجد مجالس قرائت و تجوید قرآن برپا مى‌‏شود؛ خانم‌ها نیز براى خود مجالس قرائت قرآن و احکام را در خانه برپا می‌کنند.

 

 

به‌ جای آوردن «صله ارحام» در ماه رمضان از آداب‌ و رسومی است که در این ماه در استان لرستان اوج گرفته و مردم با دعوت گرفتن از بستگان و آشنایان به هنگام افطار سعی در به‌جا آوردن این آداب دارند.

مردم لرستان در این ماه بیشتر از ماه‌های دیگر به مساجد می‌روند و سعی می‌کنند، تا نمازهای یومیه خود را به جماعت بخوانند و معتقدند که ماه رمضان فرصتی برای کسب تقوا و انس با معنویت است.

 
 

مردم این دیار آداب‌ و رسوم بسیاری برای مناسبت‌های مختلف دارند که جمله این مناسبت‌ها ماه مبارک رمضان است که آیینی ویژه در لرستان دارد که ممکن است با دیگر استان‌ها متفاوت باشد.

 

ی‍ک‍‍ی از س‍ن‍ت‌‌های رایج‌ م‍ردم‌ ای‍ن‌ دی‍‍ار ک‍ه‌ در ای‍‍ام‌ م‍‍اه‌ م‍ب‍‍ارک‌ رم‍ض‍‍ان‌ ب‍ی‍ش‍ت‍ر م‍ورد توجه قرار می‌گ‍ی‍رد، فرستادن ب‍خ‍ش‍‍ی‌ از غ‍ذ‌ای افطار و س‍ح‍ر ب‍ه‌ منزل ه‍م‍س‍‍ای‍گ‍‍ان‌ است ک‍ه‌ ب‍ه‌ اصطلاح‌ ع‍‍ام‍ی‍‍ان‍ه‌ ب‍ه‌ آن‌«کاسم س‍‍ا» می‌گ‍وی‍ن‍د.

 

در شب‏هاى قدر مردم پس از افطارى خوردن و مختصرى استراحت به مساجد مى‏‌روند و مشغول عبادت و مناجات با پروردگار خود می‌شوند.

 
 
 

مردم لرستان در روزهای عزاداری و شب‌های قدر، حلوای نذری می‌پزند، بن‍‍ا ب‍ه‌ س‍ن‍تی دی‍ری‍ن‍ه‌ م‍ق‍د‌ار‌ی‌ از این ح‍ل‍و‌ا‌ی‌ ن‍ذر‌ی‌ را به‌عنوان شیرینی عید فطر نگه می‌دارند، آن‌ها معتقدند این حلوا مقدس و خوش یمن است.

در زمان‌های گذشته به دلیل وجود نداشتن ساعت برای بیدار کردن مردم عده‌ای با آواز، دهل یا سرنا و دهل به مراسم سحری خوانی می‌پرداختند این افراد معمولاً افرادی آگاه بودند و به هنگام اذان را می‌خواندند تا مردم از خوردن دست نگه‌دارند.

مردم لرستان از دیرباز در شب‌نشینی‌های خود شاهنامه‌خوانی داشته‌اند، به دلیل اینکه درگذشته افراد باسواد کمی وجود داشت قرآن نیز در تمام خانه‌ها موجود نبود در ماه مبارک رمضان مردم به خانه افراد باسوادی که قرآن داشته می‌رفتند و او برای آن‌ها قرآن تلاوت می‌کرد.

 
 
 

معمولاً هر شب به‌ویژه در شب‌های قدر بعد از تلاوت قرآن کتاب حمله حیدری نیز خوانده می‌شد که خود از آیین‌های ویژه مردم لرستان است.

آیین‌های مردم لرستان ساده بوده که این سادگی خاص در تمام زندگی این مردم به چشم می‌خورد و از عمده غذاهای محلی نان گرده را مردم لرستان برای سحری و برساق و غذاهایی مانند سغدو و پشکه که نوعی آش است را در زمان افطار مصرفف می‌کردند.

 

امروزه نیز آدابی همچون نذری دادن بین لرستانی‌ها آن‌قدر در این ماه رواج دارد که کمتر نیازمندی از برکت این نذری‌ها بی‌نصیب می‌ماند .

 
انتهای پیام /

نویسنده : مرضیه شیرخانی 
انتشار دهنده : اکرام زکیانی
 

ارسال نظرات