یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

انتقاد شدید از ولنگاری مدیریتی در بانک مرکزی

عبدالمجید شیخی گفت: عملکرد انقباضی بانک‌ها نه تنها نتوانسته اصلاح نظام بانکداری در کشورمان را ایجاد کند.بلکه نوعی ولنگاری مدیریتی در بانک مرکزی وجود دارد
کد خبر: ۸۸۶۷۳۴۳
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: بانک مرکزی در در بخش بانکداری چاره ای جز نظارت و مدیریت صحیح ندارد. یکی از بیشترین مواردی که باید نمودار شود انضباط بانکی در رسیدگی به بخش تولید است.

وی با بیان اینکه بانک ها انقباضی عمل کردند افزود: مسیر اصولی بانکداری کنونی این است که اصلاح شیوه بانکداری و ادغام ساختار هزینه ای بانک های متعدد شکل بگیرد. از اینرو عملکرد انقباضی بانک‌ها نه تنها نتوانسته اصلاح نظام بانکداری در کشورمان را ایجاد کند.بلکه نوعی ولنگاری مدیریتی در بانک مرکزی وجود دارد که عدم شفافیت و نبود گزارشات مالی شفاف، عدم در اختیار گرفتن تسهیلات تولیدی با نرخ های پایین بانکی ، اصلاح نظام بانکداری در کشورمان را امری اجتناب ناپذیر می‌داند.

شیخی بیان داشت: شییوه نادرست بانکداری موجب شده است که در زمان رونق اقتصادی، ظرفیت فعال تولیدی تعطیل شده ، در شرایط رکود اقتصادی هم بخش فراوانی از حوزه تولید داخلی تعطیل شده است.

این اقتصاددان در خاتمه افزود: از سوی بانک مرکزی نسبت به  بانک ها، هیچ نظارت و کنترلی وجود نداشته از سوی دیگر هم نظام جامعه اطلاعات بانکی وجود ندارد این در حالی است که نظام جامعه اطلاعات بانکی ابزار مناسب برای مدیریت، کنترل و نظارت نظام پولی و مالی است.

ارسال نظرات