کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان شهید محلاتی تبریز:

خرما بهترین شیرینی برای روزه داران در زمان افطار است

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان شهید محلاتی تبریز با اشاره به تغذیه مناسب در زمان افطار و اینکه قند خون افراد روزه دار افت می یابد، گفت: در این زمان خرما بهترین نوع شیرینی برای روزه داران است.
کد خبر: ۸۸۶۷۴۱۲
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

حبیب حسین پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: روزه داران علاوه بر مصرف خرما با مایعات ملایم همچون آب معمولی، آب میوه های طبیعی، شیر، شربت آبلیمو و چای کمرنگ و در کنار آن با غذاهای ساده ای چون نان، پنیر، سبزی و نیز انواع آش ها و سوپ ها افطار کنند.

وی همچنین با بیان این که فاصله زمان افطار تا شب و استراحت کمتر است از روزه داران خواست تا از خوردن شام اجتناب کنند.

حسین پور با اشاره به این که در زمان روزه سوخت و ساز بدن کاهش می یابد و آب بیشتری از بدن دفع می شود، بیان کرد: برای جلوگیری از تعریق بیشتر و نیز یبوست علاوه بر مصرف آب بین شش تا هشت لیوان از غذاهای دارای فیبر همچون انواع سبزی ها و میوه ها استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی همچنین در خصوص صرف سحری در ماه رمضان، توجه روزه داران به هرم و گروه های غذایی همچون گروه های نشاسته، چربی و پروتئین، گنجاندن برنج، انواع خورشت ها، نان و پروتئین های گیاهی و حیوانی و نیز گوشت را در سفره های سحر ضروری دانست.

وی همچنین با اشاره به این که ممکن است برخی افراد در هنگام روزه داری احساس گرسنگی و ضعف بیشتری کنند به این افراد توصیه کرد از غذاهای چرب دار مانند کباب پر چرب و نیز انواع روغن های مایع مخصوص سالاد و سرخ کردنی استفاده کنند.

این کارشناس همچنین با بیان اینکه اینکه روزه داران برای جبران کاهش قند خون خود از بامیه و زولبیا استفاده می کنند با اشاره به مضرات این نوع شیرینی ها تاکید کرد این افراد بجای خوردن آن ها از شیرینی های طبیعی مانند عسل و خرما استفاده کنند.

حبیب حسین پور همچنین با اشاره به مشکل بیماران دیابتی در ماه رمضان و با بیان این که روزه برای بیماران دیابتی نوع یک به هیچ وجه مناسب نبوده، اظهارداشت: بیماران دبایتی نوع 2 با تنظیم زمان مصرف دارو، مجوز پزشک و نیز رژیم غذایی مناسب می توانند از فیوضات این ماه بهره مند شوند.

ارسال نظرات