درحاشیه گزارش تکان دهنده دادستان اردبیل؛

آمارسازی اشتغال با شاغل جا زدن بیکاران ذوب آهن اردبیل!

به گفته دادستان اردبیل، متولی تنظیم روابط کارگر و کارفرما برای اینکه لیست کارگران اخراجی‌شان خالی یا کم باشد، برای کارگران ذوب آهن اردبیل لیست کار صادر کرده اند.
کد خبر: ۸۸۶۹۳۳۵
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبر گزاری بسیج از بیله سوار به نقل ازپایگاه خبری صبح مغان، بیکاری به عنوان یکی از بزرگترین معضلات کنونی جامعه ایران و البته استان اردبیل بشمار می‌رود و به باور کارشناسان، منشاء اصلی آسیب‌های اجتماعی منجمله اعتیاد، طلاق و ... همانا بیکاری است.

نرخ بیکاری در استان اردبیل بنا به اعلام مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتناعی استان به میزان ۱۲.۸ و بالاتر از میانگین کشوری که رقمی حدود ۱۱ درصد است را نشان می‌دهد، آماری البته رسمی که با اشتغال فقط یک ساعت در هفته محاسبه شده است!
از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، دولتمردان اعلام کردند که می خواهند با کاهش تورم، موجبات رونق کسب و کار و فضای بانشاط اقتصادی را احیا کنند اما گذشت نزدیک به 4 سال و شرایط کنونی نشان می دهد که کاهش تورم نه تنها موجب رونق اقتصادی نشد بلکه مردم را با شدیدترین و شاید هم بیسابقه ترین دوران تنگدستی مواجه ساخته است.
بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که در استان اردبیل همانند اغلب نقاط کشور در این مدت افزون بر 50 درصد واحدهای تولیدی تعطیل و کمتر از 30 درصد واحدها با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند، امری که به وضوح نشان می دهد که شاغلان در این مراکز تولیدی به خیل عظیم بیکاران ملحق شده و خانواده ها وضعیت نابسامانی را تجربه می کنند.
اقدام تاسف بار در بخش های گوناگون از سوی دولت همانا آمارسازی به قصد مثبت جلوه دادن وضعیت اقتصادی است که این تحرکات در زمینه آمار شاغلان و بیکاران به مراتب از دیگر بخش ها برجسته تر است تا وانمود شود که سیاست های اقتصادی دولت در این مدت موفق بوده و حاصل آن اشتغال زیاد و کاهش بیکاران است!
ناصر عتباتی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در خصوص اقدامات مسئولین ذیربط درباره کارگران اخراجی ذوب آهن اردبیل اظهارات و گزارش تکان دهنده ای مطرح کرده که می تواند دلیل روشنی بر برنامه کلان دولت در زمینه آمار بیکاران و شاغلان کشور باشد.
دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در این باره به فارس گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرایطی برای کارگران ذوب آهن حکم بازگشت به کار صادر کرده است که حتی یک نفر از این کارگران در محل کار خود مشغول به فعالیت نشده‌اند.
وی ادامه داد: مطالبات و معوقات حقوق این کارگران در حالی که هیچ فعالیتی در کارخانه ذوب‌آهن اردبیل نداشتند، هر روز افزایش یافته و به رقم فعلی رسیده است و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در مورد صدور لیست کار برای این کارگران که عملا فعالیتی در مجموعه نداشته‌اند، پاسخگو باشد.
عتباتی تصریح کرد: نهادهایی که متولی تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما هستند، فقط برای اینکه لیست کارگران اخراجی‌شان خالی یا کم باشد و خود زیر سوال نروند، کارفرما را به بدترین شکل ممکن زیر فشار قرار داده‌اند.

ارسال نظرات