یک کارشناس ارشد مشاوره اسلامی:

افراد در ماه رمضان روزه پرهیز از گناه بگیرند

یک کارشناس ارشد مشاوره اسلامی گفت: افرادی که در ماه رمضان به هر دلیلی روزه طعام و نوشیدنی را نمی‌گیرد روزه پرهیز کردن از گناه را بگیرد و اعضا و جوارح خود را از حرام نگه دارند.
کد خبر: ۸۸۶۹۶۴۱
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام حمیدرضا رحمانی، کارشناس ارشد مشاوره اسلامی درباره تعریف روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: روزه کَف‌النفس و نگه داری نفس است به این معنا که انسان به درجه‌ای برسد که بر روح و نفس خود مسلط باشد نه اینکه در هر زمان هر اشتهایی که پیدا کرد، فورا به آن عمل کند.

وی ادامه داد: بخش واجب روزه داری پرهیز از خوردن و آشامیدن است که جزء بدیهی‌ترین، ضروری‌ترین و اولین نیازهای انسان محسوب می‌شود و خداوند متعال دوست داشته که ما تمرین کنیم و از این نیاز اولیه ساعاتی صرف نظر کنیم که اگر این موضوع را تمرین کنیم ممکن است که بر باقی امور نیز موفق شویم.

رحمانی، با تاکید بر روایات اسلامی مبنی بر اینکه کسی که روزه می‌گیرد علاوه بر دهان باید بدن، چشم، گوش حتی پوست و موی وی نیز روزه باشد، بیان کرد: هدف خداوند از روزه داری بشر این است که انسان بر نفس خود مسلط شود و رها نباشد؛ فردی که بتواند این رفتارها را درونی سازی کند و قدرت تسلط بر این رفتارها و نیازها را داشته باشد یک انسان متعالی محسوب می‌شود و این انسان کمال یافته بدن و محیط اطراف خود را مدیریت می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: توصیه پیامبر اسلام در ماه مبارک رمضان مهربانی کردن با افراد حتی با زیردست‌ها است؛ به عنوان مثال اگر کارگری دارید کار او را سبک‌تر کنید، اگر کسی برای شما کاری انجام می‌دهد در انجام کار به وی تخفیف دهید، مراعات حال دیگران را کنید و به این شکل درجات بالاتری از ملاطفت را می‌توانیم داشته باشیم.

طوری رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود

این کارشناس ارشد مشاوره اسلامی با اشاره به اینکه اگر فردی به دنبال رحمت پروردگار است باید خود نیز جلوه‌هایی از رحمت را ارائه دهد، خاطرنشان کرد: توصیه دین این است که "به گونه‌ای رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود؛ بنابراین به مناسب ماه مبارک رمضان با همسر خود خوش اخلاق‌تر باشیم، برای کودکان وقت بیشتری بگذاریم و درصد هر اخلاق پسندیده‌ای را بالا ببریم چرا که این کار باعث می‌شود که خداوند نیز نظر رحمتش را به ما داشته باشد.

رحمانی، بر این موضوع تاکید کرد که کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند روزه خودرن و آشامیدن را بگیرند اما آیا روزه دروغ نگفتن یا روزه حفظ اعضا و جوارح از حرام را نیز نمی‌توانند بگیرند؟

این کارشناس ارشد مشاوره اسلامی به بیان دو تکلیف برای افراد در ماه رمضان پرداخت و گفت: اگر فرد به هر دلیل روزه طعام و نوشیدنی را نمی‌گیرد روزه پرهیز کردن از گناه را بگیرد و اعضا و جوارح خود را از حرام نگه دارد، دیگر اینکه فردی که به هر دلیل روزه نمی‌گیرد باید درصد توجه و مهربانی‌اش با سایر افراد که روزه می‌گیرند، بیشتر باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار