مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت:

روزه‌داران از خوردن غذاهایی متنوع اجتناب کنند

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: بهتر است روزه‌داران از خوردن انواع غذای متنوع در یک وعده به خصوص افطار پرهیز کنند چرا که خارج از ظرفیت غذایی معده است و هضم را مختل می‌کند.
کد خبر: ۸۸۷۱۴۶۹
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمود خدادوست، مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: توصیه می‌کنیم روزه‌داران از خوردن چند غذای متنوع در یک وعده به خصوص افطار دوری کنند چرا که خارج از ظرفیت غذایی معده بوده و هضم را مختل می‌کند و فرد احساس خوبی تجربه نخواهد کرد.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: به دلیل طولانی بودن زمان روزه داری در نیمه اول سال حرارت معده در اوج خود قرار می‌گیرد که لازم است در زمان افطار قواعدی را رعایت کنیم تا حرارت معده باعث فساد غذا نشود.

خدادوست، با بیان اینکه خوردن آب سرد در زمان افطار هضم غذا را دشوار می کند گفت: بر اساس توصیه‌های حکما بهتر است افطار را با یک استکان آب ولرم و یک عدد خرما شروع کنیم چون آب ولرم علاوه بر اینکه حدت و تندی حرارت معده را کاهش می‌دهد به دلیل گرم بودن باعث سردی معده نمی‌شود.

وی گفت: به دلیل جذب سریع قند خرما اشتهای کاذب به خوردن غذا کم می‌شود و می توانیم متناسب با شرایط هضمی معده، غذا را در حد اعتدال میل کنیم همچنین می‌توانیم به جای آب گرم از سکنجبین گرم استفاده کنیم چرا که صفرا بر است و می‌تواند معده را برای هضم غذا آماده کند.

این مقام مسئول متذکر شد: با توجه به زمان کم افطار تا سحر و رعایت اصول لازم برای صحت دستگاه گوارش افطاری غذای سبک استفاده شود ضمن اینکه باید از خوردن شام تا حد امکان پرهیز کرده یا به مقدار خیلی کم و در حد ظرفیت و تحمل معده مصرف شود.

برای دوری از تشنگی روزه‌دارن بین افطار تا سحر مخلوط عرق کاسنی و شاطره بخورند

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه بهتر است برای دوری از تشنگی در طول روز بین افطار تا سحر از میوه و نوشیدنی‌های خنک استفاده کنیم، افزود: مخلوط عرق کاسنی و شاطره، فالوده رنده کرده خیار با سکنجبین ، فالوده هندوانه و سنکجبین و خوردن یک وعده غذای کامل در سحری از نکات مهمی است که فرد روزه‌دار باید به آن توجه داشته باشد.

خدادوست، با اشاره به اینکه روزه‌داران بعد از سحری حدود 1 ساعت بیدار بمانند تا غذا از معده عبور کند گفت: این کار موجب می‌شود هنگام بیدار شدن فرد سرحال بوده و احساس گیجی نداشته باشد همچنین کسانی که در طول روز احساس تشنگی زیادی می‌کنند در سحر هم می‌توانند مخلوط کاسنی و شاطره را با مخلوط یک قاشق چای خوری تخم خرفه میل کنند.

وی ضمن توصیه به کسانی که در هوای گرم کار می‌کنند و احساس تشنگی زیادی دارند بیان کرد: روزه‌دارنی که در این شرایط قرار دارند یک قاشق چای خوری تخم خرفه را در یک ظرف ریخته و کمی دوغ روی آن اضافه کنند تا جذب هم شوند و سپس به مخلوط کاسنی شاطره اضافه کرده و سحری و افطاری میل کنند.

این مقام مسئول استفاده از ماء الشعیر طبی را جایگزین مناسب برای آب و دوری از تشنگی روز عنوان کرد و گفت: 50 گرم جوی پوست کنده سالم را در 4 لیوان آب حدود 50 دقیقه بجوشانید سپس آب حاصل را خنک کرده به عنوان نوشیدنی استفاده کنید و کسانی که طبع سرد دارند مقداری عسل را به این ماءالشعیر اضافه کنند.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در پایان گفت: روزه‌داران بهتر است در طول روز 1 الی 2 ساعت استراحت کنند چرا که به دلیل خالی بودن معده خواب روز اشکالی ندارد و باعث تمدد قوا شده و بسیار عالی است.

 

 

ارسال نظرات