مؤسس اولین کارگاه تولیدی حمایتی استان یزد را بهتر بشناسید

معلولیت فرزندانم انگیزه ای برای موفقیتم شد/«معرفی محصولات و بازار فروش» بزرگترین دغدغه معلولان شاغل یزد

کد خبر: ۸۸۷۱۸۴۲
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ معلولیت، محدودیت نیست، این جمله ای است که کمتر کسی پیدا می شود که با ان آشنا نباشد یا نشنیده باشد

جمله ای با نگاه مثبت که به ظاهر آسان شیرین و امیدوار کننده به نظر می رسد اما که اگر از دید یک معلول به ان نگاه شود شاید سخت بتوان آن را پذیرفت.

هر کسی که ذره ای از انسانیت بهره ای برده باشد بايد درك كند كه معلولین نيز بايد زندگی‌اي مانند دیگر انسان ها داشته باشند. درک اين مهم، مسئولیت همه انسان های را در قبال معلولان سنگین می کند و اینگونه است که در گوشه و کنار این دنیای وانفسا افراد پیدا می شوند که عاشقانه و خالصانه خود را در برابر دیگر استان ها مسئول می دانند و احساس وظیفه می کنند.

علی اصغر عمو قدیری در سی ام خرداد ماه سال 35 در محله شیخداد یزد دیده به جهان گشود، وی تحصیلات خود را تا دیپلم در رشته عمران ادامه داد و موفق شد در سطح کاردانی حج و زیارت فارغ التحصیل شود.

عمو قدیری که تاکنون 61 سال عمر خود را سپری کرده است از اوان جوانی وارد بازار کسب و کار شد.

وی در سال 57 و در سن 22 سالگی ازدواج کرد که حاصل آن 4 فرزند بود اما از قضای بد روزگار 3 فرزند او معلول و ناشنوا به دنیا آمدند.

عمو قدیری که بزرگترین دغدغه زندگی خود را اشتغال و استقلال فرزندانش می دید با دستان خالی اما با همت و پشتکار و توکل بر خدا با راه اندازی شرکت تعاونی دانش‌آموزی دستاورد غدیر و کارگاه تولیدی حمایتی، ضمن تامین اشتغال فرزندان خود، دست محبت و یاری به سمت دیگر معلولان یزد دراز کرد و امروز صاحب بزرگترین کارگاه تولیدی حمایتی معلولان استان یزد است.

مدیر عامل شرکت تعاونی دستاورد یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد بانو، در خصوص نحوه راه اندازی شرکت تعاونی دانش‌آموزی دستاورد خاطر نشان کرد: شرکت تعاونی « دستاورد یزد» به‌منشور ایجاد اشتغال برای معلولان، با سرمایه اولیه‌ای که خانواده بچه‌های معلول، خیران و عده ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی گذاشتند دی ماه سال 1384 افتتاح شد. معلولان فارغ‌التحصیلان مدارس استثنایی و یا کسانی که ترک تحصیل می‌کنند در این مرکز بکار گیری می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال اول شروع به کار شرکت، حدود 25 معلول کم‌توان‌ذهنی و ناشنوا با 4 عدد چرخ خیاطی قدیمی مشغول شدند، در ابتدا امکاناتمان خیلی کم بود اما اکنون بعد از گذشت 12 سال با یاری خداوند و کمک‌های مردم در حد چند تولیدی امکانات داریم.

عمو قدیری در مورد افراد شاغل در کارگاه تولدیدی غدیر تصریح کرد: در مرکز اصلی شرکت دستاورد10 پرسنل عادی، و 85 نفر از معلولان به تفکیک 45 پسر و 40 دختر فعالیت می‌کنند که حقوق ثابت گرفته و اجرت دوخت هم می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه اکنون شرکت تعاونی دستاورد دو شعبه دیگر در شهرستان یزد به نام‌های فدک در آزادشهر و مجیر در بلوار جمهوری دارد، تصریح کرد: در حال حاضر با4 مرکز و 135معلول مشغول به کار هستیم؛ کارگاه ظرفیت بالایی را برای به کار گیری معلولان دارد.

مدیر عامل شرکت تعاونی دستاورد یزد با بیان اینکه رکود بازار باعث شده تا در شش ماه دوم سال مخصوصا نزدیک عید نوروز، گاهی تا سه ماه صدای چرخ ها بلند نشود، خاطر نشان کرد: در صورت حمایت از سوی بهزیستی، تمام خانواده هایی که در یزد دختر معلول بالای 15 سال دارند که توان فعالیت در کارگاه تولیدی را داشته باشند می توانند برای اشتغال به این مراکز مراجعه کنند و بانوان متأهل معلول اعم از ناشنوا و جسمی و حرکتی نیز می توانند در این کارگاهها شاغل شوند.

وی با بیان اینکه طبق ضوابط تعیین شده در حال فعالیت هستیم، در مورد بازار فروش تولیدات گفت: مشتری‌های ثابت داریم از مدارسی ازجمله هنرستان چمران، کارخانه‌ها و شرکت‌ها مانند فولاد یزد و مشترهای متغیر نیز داریم؛ تا چندی پیش لباس بیمارستان شهید صدوقی یزد را نیز تامین می‌کردیم اما اکنون دیگر برای ما سفارش نمی‌آورند.

عمو قدیری با اشاره به اینکه ما در شرکت دستاورد یزد به هدف خود یعنی شخصیت دادن به بچه‌های معلول و ایجاد آرامش برای آنها و خانواده‌هایشان رسیدیم، افزود: از جمله بزرگترین کارهایی که برای افراد شاغل در این موسسه انجام شد، بیمه تامین اجتماعی بوده است که تعداد 70نفر از آنها در حال حاضر بیمه شده اند.

این مدیر موفق اذعان کرد: از مسئولین استانی می‌خواهیم ما و شرکت دستاورد را معرفی کنند تا کارخانه‌ها، ارگان‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس کارهای خود را به ما بسپارند.

وی با بیان اینکه فرزندانم در شرایط سختی تحصیل کرده اند، اذعان کرد: پدر و مادر از برخورد نامناسب و بدون فرهنگی که با فرزندان معلولشان می شود ناراحت می شوند؛ ای کاش مردم به این فرهنگ برسند که با افراد معلول هم چون دیگر افراد با احترام رفتار کنند.

سکینه معظمی یکی از مددجویان کارگاه تولیدی حمایتی غدیر یزد است که مدت 7سال در این کارگاه مشغول به کار است، با ابراز خرسندی از اینکه توانسته است به خودکفایی برسد گفت: کار بیرون از منزل به من روحیه داده و از اینکه به خودکفایی رسیده ام خوشحالم.

وی افزود: قبلا در خانه و به تنهایی کار می کردم اما الان در محیطی آرام در کنار دوستانم کار می‌کنم و این تاثیر مثبتی بر روحیه من داشته است.

معظمی از مدیران و دست اندر کاران موسسه تشکر کرد و ادامه داد: از مسئولان می‌خواهم در زمینه افزایش سفارش های دوخت، ما را یاری کنند تا گاهی اوقات بیکار نمانیم.

فاطمه خبری دیگر بانویی است در این موسسه مشغول به کار است، این جوان 23 ساله اذعان کرد: حدود 4سال است که در این مرکز کار می‌کنم، قبلا در منزل بیکار بودم و این از حوصله‌ام خارج بود.

وی با بیان اینکه اشتغال باعث شد تا احساس شخصیت کرده و توانمندی‌ام را به جامعه ارائه دهم، ادامه داد: خانواده‌ام از اینکه از نظر مالی خودکفا شده‌ و بیمه ام رضایت دارند.

اما روزگاری که نه به حمایت های دولتی امیدی است نه دغدغه مندی مردم برای جامعه کم توانی چون معلولان وجود دارد خیرش افرادی چون عمو قدیری در دل انسان های بی دغدغه نعمتی است که هم مردم باید قدردان آن ها باشند هم مسئولان با حمایت و حل و مشکلات مشوق آن ها باشند.

امید به زندگی موضوعی است که قبل از اینکه در شعار و کلام مسئولان جستجو شود باید در افراد چون عمو قدیری یافت چراکه به حق در تحقق این شعار گام مؤثر و عملیاتی برداشته اند.

ارسال نظرات