رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد بیان کرد:

نهج البلاغه گنجینه ای ارزشمند و در عین حال مهجور

دکتر ابویی گفت: روز شهادت حضرت امیرالمؤمنین یعنی روز 21 رمضان سال چهلم هجری امام حسن(ع) یک سخنرانی برای مردم کوفه انجام دادند و تعبیری را به کار بردند که شاید گوشه ای از عظمت و شخصیت امیرالمؤمنین در آن سخنرانی را بتوانیم به صراحت لهجه امام معصوم ببینیم.
کد خبر: ۸۸۷۲۸۶۹
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد با اشاره به فضائل حضرت علی(ع) گفت: روز شهادت حضرت امیرالمؤمنین یعنی روز 21 رمضان سال چهلم هجری امام حسن(ع) یک سخنرانی برای مردم کوفه انجام دادند و تعبیری را به کار بردند که شاید گوشه ای از عظمت و شخصیت امیرالمؤمنین در آن سخنرانی را بتوانیم به صراحت لهجه امام معصوم ببینیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا ابویی، افزود: امام حسن (ع) فرمودند ای مردم دیشب کسی از دنیا رفت که در انجام کار نیک هیچ یک از پیشینیان به پای او نمی رسند و در الگو داشتن و اقدام عمل صالح هیچ یک از آیندگان نیز نمی توانند به الگویی غیر از او اقتدا کنند و کسی را مثل او پیدا کنند.

وی تاکید کرد: پیشینیان امیرالمؤمنین یک لیست بلندبالایی از انبیا عظام و رسولان الهی که شمارگان آن می تواند از 124 هزار فراتر برود و همچنین اولیا بزرگ دیگر مثل اوصیای انبیاء که میان جامعه زندگی کرده اند را شامل می شوند اما امام حسن(ع) می فرمایند در نیکوکاری به ایشان نمی رسند.

دکتر ابویی بیان داشت: آیندگان هم به هر حال خیل عظیمی از ائمه، اولیای الهی، علما، زهاد، عرفا و اهل سلوک تا روز قیامت را شامل می شوند که باز هم به تعبیر امام معصوم هیچ یک مثل علی بن ابی طالب نخواهند بود. این توصیف ویژگی انحصاری برای امیرالمؤمنین توصیف بسیار بلندی است که داغ یافتن شخصیتی مثل ایشان را در طول تاریخ بر دل همه بشریت گذاشت.

این استاد حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: شبیه این تعبیر امام حسن(ع) را جرج جرداق مسیحی به بیانی دیگر عنوان کرده است. وی در کتاب صوت العبادات الانسانیه خود می گوید ای کاش هر هزار سال یک بار یک نفر مثل علی ابن ابیطالب در دنیا پیدا می شد، اما افسوس که مادر گیتی از زادن مانند علی تا ابد عقیم است.

وی تاکید کرد: فضائل، ارزش ها، جایگاه و مناقب امیرالمؤمنین در شمار تصور و خیال انسان نمی گنجد.

رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد، در ادامه بیان داشت: نهج البلاغه آئینه اندیشه ها و انعکاس و تبلور وجود و شخصیت بی نظیر امیرالمؤمنین است و آینه شخصیت یک چنین فردی طبیعتاً یک مجموعه و دستاورد بی نظیر خواهد بود. یعنی اگر نبود قرآن کریم انسان به جرات می توانست این ادعا را داشته باشد که رهنمودی مکتوب در جامعه بشری مفید تر و جامع تر از نهج البلاغه وجود ندارد. با وجود قرآن کریم باز هم انسان می تواند این ادعا را داشته باشد که در میان آثار بشر ما به جامعیت نهج البلاغه هیچ اثر بشری نداریم.

ابویی گفت: طبیعتاً نهج البلاغه یک گنجینه ارزشمند و در عین حال مهجور و غریبی است که انشاالله شیعیان امیرالمؤمنین و بلکه جوامع بشری بتوانند از اندیشه های امیرالمؤمنین در مسیر تعالی، کمال اخلاقی و تبلور اندیشه های نوع دوستی و کمالات انسانی از هر دین و مذهب و ملیتی که باشند استفاده کنند.

ارسال نظرات