مدیرکل انتقال خون لرستان خبرداد:

امسال ۸۴۰۰ نفر خون دادند

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت : تعداد پذیرش افراد متقاضی خون دهی در سه ماهه اول امسال ۱۱ هزار و ۷۰۲ نفر بوده که از این تعداد حدود ۳ هزار و ۲۹۴ نفر به علل مختلف از خون دهی معاف شده و ۸ هزار و ۴۰۸ نفر موفق به اهدا خون شدند.
کد خبر: ۸۸۷۳۳۹۸
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان ، امیدعلی عادلی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون برگزار شد، اظهار داشت: اهدای خون مستمر شعار روز جهانی انتقال خون بوده لذا افراد اهداکننده خون باید به صورت مستمر نسبت به خون دهی اقدام کرده تا در مواقع بحرانی با کمبود خون مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه در طول زندگی انسان ها، از هر سه نفر یک نفر به خون و فرآورده های آن نیاز پیدا خواهد کرد،افزود: اهدا خون سالم شرایط خاصی دارد از جمله اینکه اهداکنندگان باید بین سن ۱۸ تا ۶۵ سال بوده و وزن آن ها نباید کمتر از ۵۰ کیلیوگرم باشد، همچنین مردان سالانه ۴ مرتبه و زنان ۳ مرتبه مجاز به خون دهی هستند.

مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان اینکه زنان لرستانی در صدر اهدای خون بانوان کشور هستند، عنوان کرد: حدود ۹ درصد از اهداکنندگان خون در لرستان زنان بوده و ۹۱ درصد مابقی مردان هستند درحالیکه در سراسر کشور درصد زنان اهداکننده خون کمتر از ۹ درصد است.

عادلی به وجود دو مرکز انتقال خون در شهرستان خرم آباد اشاره کرد و افزود: در شهرستان های بروجرد و الیگودرز نیز مراکز انتقال خون وجود داشته و مابقی شهرستان ها فاقد این مرکز هستند.

وی در ادامه به راه اندازی مرکز سلول های بنیادی خون ساز در شهرستان خرم آباد اشاره کرد و گفت: این مرکز در محل سازمان انتقال خون استان مستقر بوده و آماده پذیرش بیماران مبتلا به سرطان مغز و استخوان است.

مدیرکل انتقال خون لرستان به بیان آمار مقایسه ای از تعداد افراد اهداکننده خون در استان طی سال های ۹۴ و ۹۵ پرداخت و بیان داشت: در سال ۹۴ تعداد ۳۸ هزار و ۲۶۸ نفر و در سال ۹۵ تعداد ۳۶ هزار و ۳۰۶ نفر موفق به اهدا خون در استان شدند.

عادلی با اشاره به اینکه تعداد بانوان اهداکننده خون در استان طی سال ۹۴ برابر ۳ هزار و ۶۹۵ نفر و در سال ۹۵ برابر ۳ هزار و ۷۸ نفر بودند، اضافه کرد: همچنین تعداد مردان اهداکننده خون در لرستان طی سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۳۴ هزار و ۵۷۳ نفر و ۳۳ هزار و ۲۲۸ بوده است.

وی درصد مراجعات بار اول خون دهی در لرستان طی سال ۹۵ را ۱۰٫۱۵ درصد برشمرد و ادامه داد: در سال ۹۵ حدود ۳۲ درصد اهداکنندگان معادل ۲۰ هزار و ۷۰۴ نفر افرادی بودند که سابقه اهدا خون حداقل برای دو مرتبه را داشته اند که به آن ها اهداکنندگان مستمر خون گفته می شود.

مدیرکل انتقال خون لرستان تعداد پذیرش افراد متقاضی خون دهی در سه ماهه اول امسال را ۱۱ هزار و ۷۰۲ نفر برشمرد و گفت: از این تعداد حدود ۳ هزار و ۲۹۴ نفر به علل مختلف از خون دهی معاف شده و ۸ هزار و ۴۰۸ نفر موفق به اهدا خون شدند.

عادلی از کاهش بسیار زیاد خون اولی ها در سالت طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: حدود ۱۷ درصد افرادی که طی سه ماهه اول سال گذشته نسبت به اهدا خون اقدام کردند شامل خون اولی ها بوده که این رقم در سه ماهه اول سالجاری به کمتر از یک درصد رسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به کمبود پزشک در سازمان انتقال خون استان اشاره کرد و گفت: فعلا برای جذب پزشک در این حوزه ردیف استخدامی نداریم و برای پوشش این کمبود کماکان با پزشکان بصورت قراردادی کار می کنیم.

مدیرکل انتقال خون لرستان گروه خونی AB منفی را از گروه های خونی نادر دانست و گفت: از همه افرادی که دارای این گروه خونی بوده تقاضا می شود با مراجعه به مراکز انتقال خون نسبت به خون دهی اقدام کنند تا کمبود این گروه خونی تا حدی جبران شود.

عادلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بیمارستان ها به ازاء تزریق خون به بیماران از آن ها مبلغی دریافت می کنند یا خیر، گفت: هیچ بیمارستانی بخاطر تزریق خون به بیماران از آن ها پول دریافت نمی کند.

وی افزود: همچنین طبق اساسنامه انتقال خون اگر خون بدون انجام پروسه ای از قبیل فرآوری و … به بیمارستان ها برده شود از آن ها مبلغی دریافت نمی شود درغیراینصورت بابت اعمال انجام شده روی خون از بیمارستان ها گرفته می شود بطوریکه طی سال گذشته حدود یک میلیارد تومان بابت انتقال خون به بیمارستان ها اخذ شد.

مدیرکل انتقال خون لرستان در ادامه میزان نگهداری گلبولهای قرمز خون در کیسه ها را در صورت به روز بودن این کیسه ها بین ۴۲ تا ۴۵ روز دانست و افزود: البته پلاکت ها تنها بین ۳ تا ۵ روز می توانند در کیسه ها نگهداری شوند و پلاسمای خون نیز عمر کوتاهی داشته بطوریکه در کمتر از چند ساعت باید تزریق شود.

 
انتهای خبر /Z

ارسال نظرات