مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان:

اهل سنت حضرت علی(ع) را به عنوان "امام المتقین" می‌دانند

مولوی دهانی: تقوا، یتیم‌نوازی، شجاعت و عدالت از برجسته ترین خصوصیات اخلاقی حضرت علی(ع) است
کد خبر: ۸۸۷۴۳۸۵
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
مولوی عبدالغنی دهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج از استان سیستان و بلوچستان  ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت علی(ع)، اظهار داشت: جهل و نادانی عده‌ای از مسلمان‌نماهایی که در زمان حضرت علی(ع) زندگی می‌کردند، موجب شد ایشان به شهادت برسند.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان عنوان کرد: روایت داریم که پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند بدبخت‌ترین انسان کسی است که محاسن حضرت علی(ع) را با خونش رنگین می‌کند؛ این پیش‌بینی پیامبر(ص) در رابطه به شهادت حضرت علی(ع) بود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حضرت علی(ع) گروهی با توجه به اینکه نتوانستند جایگاه و شخصیت ایشان را درک کنند، به مخالفت با علی(ع) پرداختند؛ اینها افرادی بودند که همواره در حال تلاوت قرآن بودند و سر بر سجده می‌گذاشتند اما متاسفانه تنها ظاهر اسلام را فهمیده بودند و گروهی به نام خوارج را ایجاد کردند.

مولوی دهانی ادامه داد: در واقع جهل، نادانی و ناتوانی در درک و فهم حقیقت از جانب این گروه، موجب شد حضرت علی(ع) که از بهترین انسان‌های روی زمین و بزرگ مرد تاریخ بودند، به شهادت برسند.

سرپرست دبیرخانه ائمه جمعه نهاد رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با اشاره به دیدگاه اهل سنت در ارتباط با حضرت علی(ع)، گفت: اهل سنت حضرت علی(ع) را به عنوان "امام المتقین" می‌دانند؛ ما حضرت علی را پس از پیامبر(ص) به عنوان بالاترین انسان از لحاظ علمی، تقوا، سخاوت و شجاعت می‌دانیم.

وی اضافه کرد: حتی خلفا معتقد بودند که بالاترین جایگاه علمی پس از پیامبر(ص) متعلق به حضرت علی(ع) است و همین امر موجب شده بود پیامبر(ص) بیان کنند که من شهر علم و علی(ع) دروازه این شهر است؛ در واقع همه خلفا اعتراف داشتند که حضرت علی(ع) از جایگاه والایی برخوردار است.

مولوی دهانی به طرح نظریه‌ای جدید میان برخی علمای اهل سنت اشاره کرد و گفت: من اعتقاد دارم حضرت علی(ع) پس از حادثه غدیر خم از یک جایگاه رهبری معنوی میان همه و حتی خلفا برخوردار شد و خلفا به عنوان مجری امور جامعه یا همان قوه مجریه انجام وظیفه می‌کردند و علی(ع) را به عنوان یک رهبر قبول داشتند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: در همین راستا می‌بینیم که در مشورت‌هایی که برای جنگ‌ها و بسیاری از مسائل دینی انجام می‌شد، حرف حضرت علی(ع) حرف اول بود. اهل سنت اعتقاد دارند حضرت علی(ع) از جایگاه ویژه‌ای در میان صحابه پیامبر(ص) برخوردار هستند.

وی به مهمترین ویژگی‌های اخلاقی حضرت علی(ع) که در منابع اهل سنت ذکر شده اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) خصوصیات اخلاقی حسنه فراوانی داشتند که از جمله آنها می‌توان به یتیم‌نوازی و حس همدردی ایشان با محرومان و کمک به آنها اشاره کرد که بسیاری از اهل کوفه پس از شهادت حضرت علی(ع) با این بعد شخصیتی ایشان آشنا شدند.

مولوی دهانی تاکید کرد: حضرت علی(ع) همواره به فکر کمک به یتیمان، زندانیان، اسرا و دیگر افراد نیازمند بودند تا جایی که خداوند متعال در وصف سخاوت ایشان و حضرت فاطمه(س) آیه نازل کرده که "یطعمون الطعام على‏ حبه مسکینا و یتیما و أسیرا" و همه مفسرین اتفاق نظر دارند که این آیه در باب سخاوت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان تصریح کرد: گذشت حضرت علی(ع) از دیگر خصوصیات اخلاقی بی‌نظیر ایشان بود، تا جایی که زمانی که در جنگ فردی از نیروهای دشمن آب دهان خود را به صورت ایشان پرت می‌کنند، آن حضرت از کشتنش صرف نظر می‌کند.

وی با بیان اینکه شجاعت و عدالت دیگر ویژگی‌های اخلاقی برجسته علی(ع) بود، افزود: عدالتی که علی(ع) در زمان حکومت خود داشتند در تاریخ بی‌نظیر است چرا که ایشان همه مردم و بستگان خود را یکسان می‌دیدند تا جایی که زمانی که عقیل، برادر ایشان درخواست کمک از بیت‌المال می‌کند، با مخالفت جدی حضرت علی(ع) مواجه می‌شود.
ارسال نظرات