مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی کرج:

زمان استجابت دعا وقتی فرا می رسد که بنده از غیر خدا امید بردارد

حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده گفت: زمانی دعا به استجابت خواهد رسید که بنده خدا از غیر پروردگار نا امید شود و تنها امیدش به خدا و لطف و محبت ذات مقدسش باشد، آنگاه است که دیگر بنده استجابت خواسته خود را خواهد دید.
کد خبر: ۸۸۷۴۹۲۵
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کجر، حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی کرج گفت: ارزش دعا کردن ضمن تأکید بر مهربانی و بخشندگی خداوند متعال، اعتبار مؤمنین و مؤمنات نزد خداوند است و سرنوشتشان در گرو میزان عبادت و خلوص نیت آنها تعیین می شود، افرادی که با دلی پاک در راه خداوند قدم می گذارند درجات بالای معنویت را درک خواهند کرد.

زمان استجابت دعا وقتی فرا می رسد که بنده از غیر خدا امید بردارد

 وی ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، افزود: هیچ امری در دنیا نمی‌تواند همچون دعا در هرلحظه و هر شرایطی همراه شما باشد و در تمامی اوقات خواسته هارا تنها از خداوند متعال بخواهید چرا که صاحب تمام چیزهای کوچک و بزرگ خدا است.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی در ادامه ضمن بیان یک روایت از حضرت رسول اکرم ، افزود:  درمنابع دینی ما توصیه شده است که بسیار به دعا و مناجات بپردازید و حاجات و خواسته های خود را از خداوند منان و بخشنده بخواهید و اگر افرادی دعا نمی‌کنند و خواسته‌های خود را از خداوند نمی خواهند در حقیقت به خود ظلم کرده‌اند.

ابراهیم‌زاده همه مردم را محتاج و نیازمند خدا دانست و تصریح کرد: نمازهای پنج گانه از آن جهت به بندگان واجب شد که مردم هرگز بندگی کردن و دعا کردن را ترک و فراموش نکنند، چرا که دعا عین بندگی است و گاهی به واسطه همین دعاها بلا مقدر و حتمی از انسان ها دور می‌شود.

وی در ارتباط با عدم استجابت برخی از دعاها بیان داشت: در برخی مواقع اجابت دعا صلاح و مصلحت بنده نیست و خداوند عالم به تمام اسرار آگاه است و  صلاح بنده ش را بهتر می‌داند.
این کارشناش مذهبی و مبلغ دینی در ادامه افزود: در روایات، بندگان خدا به جلب منفعت و دفع ضرر امر شده‌اند، بنده باید برای منفعت خود و دیگران و دفع ضرر برای خود و دیگران دعا کند و دست نیاز به سوی خالق بی‌نیاز دراز کند،گاهی نیاز واقعی خود را تشخیص نمی‌دهیم و بجای جلب منفعت به ضرر خود و دیگران دعا می‌کنیم که این نوع دعا در روایات به نفرین تعبیر شده و ما در حق خود ودیگران درحقیقت نفرین می‌کنیم.

ابراهیم‌زاده با بیان به اینکه تنها خداوند صلاح و مصلحت بندگان را می‌ داند افزود: ما ممنوع شده‌ایم که برای خود و دیگران نفرین بکنیم لذا این دعا نفرین است و خدا نفرین را درحق بنده استجابت نمی کند، این نیز از باب لطف خداوند به بنده ی خودش است صلاح ما نیست و مستجاب نمی‌شود.

وی با اشاره به این که باید در دعا اخلاص داشته باشیم، گفت: گاهی دعا با اخلاص مطرح نمی‌شود در اینجا بنده نیاز واقعی خود را احساس نمی‌کند تا زمانی که خدا را با اخلاص صدا نمی‌کنیم خداوند دعا را به اجابت نخواهد رسید.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی، افزود: زمانی دعا به استجابت خواهد رسید که بنده خدا از غیر پروردگار نا امید شود و تنها امیدش به خدا و لطف و محبت پروردگار باشد.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم زمان استجابت دعا کوتاه و سریع باشد ، گفت: باید برای استجابت دعا تلاش کنیم و نمی‌توان تصور کرد که خدا چون مرا دوست دارد، هیچ‌گاه هنگام دعا دستم را خالی بر نمی‌گرداند و برخی‌ معتقد هستند که چون خدا اصلا مرا دوست ندارد و حاجاتم را برآورده نمی‌کند که تفکر اشتباه است.

ابراهیمی ضمن اشاره به احادیثی از امام صادق (ع) تصریح کرد: روایت داریم خدواند صدای بنده مخلص را دوست دارد و به سرعت دعایش را به استحابت نمی‌رساند در حالیکه که در برخی موارد عکس این موضوع نیز صادق است.

ابراهیم‌ز‌اده با بیان اینکه خداوند منان مشتاق شنیدن صدای بندگان مخلص خود است، گفت: در روایت وجود دارد که وقتی بعضی از انسان ها دعا می‌کنند ملائکه می‌گویند ما این خواسته را برآورده نخواهیم کرد و صدای این شخص را نمی‌شناسیم چون این بنده در بلاها و نعمت‌ها به طور مساوی خدا را صدا نکرده است چرا که ما وقتی گرفتار می‌شویم به خدا پناه می‌بریم در ناز و نعمت خداوند را فراموش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هر دردی درمان دارد، گفت: برای هر گرفتاری و بیماری دعایی هست که وقتی مؤمن دعا کند خداوند اجازه شفای مریض را می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: خدا به بندگانی که از او دوری کرده‌اند می‌فرماید اگر بنده من بداند که در مسیر بازگشت او منتظرش هستم از خوشحالی جان خود را از دست می‌دهد و من همراه کسانی هستم که در خلوت با من راز و نیاز می‌کنند و حاجاتشان را به استجابت می‌رسانم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خوارزمی در پایان خاطر نشان کرد: در روایتی آمده است که دعا از قرائت قرآن افضل است البته در روایت دیگر سوال شد از معصومین که ما نمازهای واجب خود را می‌خوانیم از میان نماز مستحبی و دعا کدام بهتر است نقل است که حضرت فرمود بروید دعا کنید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها