خبرهای داغ:
پشت پرده انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان/

تنش میان آل سعود علنی شد

پایگاه «واشنگتن پست» در گزارشی ضمن اشاره به برکناری «محمد بن نایف» و انتخاب «محمد بن سلمان به جای وی نوشت: اختلافات در میان خاندان سعودی از ماه سپتامبر آشکار شده بود.
کد خبر: ۸۸۷۶۴۹۷
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، پایگاه «واشنگتن پست» در گزارشی ضمن اشاره به برکناری «محمد بن نایف» و انتخاب «محمد بن سلمان به جای وی در سمت ولایت عهدی سعودی نوشت: اختلافات در میان خاندان سعودی از ماه سپتامبر و زمانی آشکار شد که «جوزف وستفال»، سفیر آمریکا در عربستان، برای دیدار با به بن‌نایف راهی جده شد اما زمانی که به جده رسید به وی اطلاع داده شد که محمد بن سلمان خواستار دیدار اضطراری با او شده است.

واشنگتن پست در گزارش خود ضمن اشاره به حمایت تعدادی از وزرای عربستان از ملک سلمان نوشت که تعدادی از مقامات ارشد عربستان درباره وی شک و تردیدهایی را داشتند و دولت باراک اوباما نیز به مقامات ارشد خود توصیه کرده بود که در امور عربستان از هیچ کدام از طرفین جانبداری نکنند اما سفر اخیر محمد بن سلمان به آمریکا به عنوان یک مقام ارشد عربستان گویا رأی غیر مستقیم برخی از مقامات عربستان به ملک سلمان و برخی از تغییرات است.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: سهم آمریکا در عربستان بسیار زیاد است، برای حدود 50 سال عربستان یکی از متحدان استراتژیک آمریکا در منطقه به حساب می‌آید اما نگرانی‌هایی نیز برای آمریکا در قبال این کشور وجود داشته است و آسیب‌پذیری این کشور در برابر تنش‌های داخلی و خارجی موجب شده هزینه های نظامی آمریکا در خلیج فارس به شدت افزایش یابد و دو جنگ در خلیج فارس را ایجاد کند.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که عربستان در حال نزدیک شدن به مبارزه آشکار میان محمد بن سلمان و محمد بن نایف برای در دست گرفتن قدرت است، در حال حاضر محمد بن سلمان پیروز شده است اما این تنش برای آمریکا که قصد دارد با هر دو طرف روابط خوبی داشته باشد خوشایند نخواهد بود زیرا برای حدود یک دهه بن نایف شریک قابل اعتمادی برای آمریکا بوده اما اکنون آمریکا باید میان این دو مقام عربستان یک نفر را انتخاب کند.

واشنگتن پست افزود: سیستم حگومتی عربستان اختلافات زیادی دارد اما این اختلاف در حال حاضر به بیشترین حد خود در تاریخ پادشاهی این کشور رسیده است اما چگونه این جنگ سیاسی در این کشور به وجود آمده است؟

بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که این اختلافات از زمان ملک عبدالله آغاز شده اما زمانی که ملک سلمان در سال 2015 قدرت را در این کشور در دست گرفت قوانینی تصویب کرد که به این اختلافات دامن زده است.  

ارسال نظرات
پر بیننده ها