مدیرکل ثبت اسناد و املاک هرمزگان:

افزایش ۲درصدی آمار ازدواج در هرمزگان/۵۴۵ نفر ممنوع الخروج شدند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک هرمزگان گفت: آمار ازدواج در هرمزگان افزایش دو درصدی داشت و طلاق هم یک درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۸۸۷۸۵۱۸
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛سیدمهدی هاشمی بعدازظهر شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات ثبت اسناد و املاک هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: شبه قضایی بودن برخی از ماموریتها و فعالیتها و حضور قضات در هیئت های حل اختلاف در قانون تعیین تکلیف ساختمان و اراضی فاقد سند رسمی، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی در تثبیت مالکیت اشخاص و قانون ثبت در مباحث مربوط به هیئت نظارت در راستای رسیدگی به اشتباهات ثبتی و قانون دفاتر اسناد رسمی و آیتین نامه های مربوط موضوع رسیدگی به تخلفات انتظامی سردفتران در دادگاهای بدوی انتظامی سردفتران و دفتریاران  و نیز ماموریت ذاتی اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا باعث شد سازمان ثبت اسناد به عنوان یکی از دستگاههای تابعه قوه قضاییه مطرح شود.

هزار و ۵۷۱ سند مالکیت در استان صادر شد

وی عنوان کرد: در سال ۹۵ با توجه به ضرورت حفظ حقوق بیت المال و جلوگیری از تجاوز اشخاص به موقوفات ۱۲۲هزار و ۵۵۷ هکتار از اراضی دولتی در قالب هزار و ۵۷۱ فقره سند مالکیت تثبت شده است.

هاشمی اظهارداشت: بیش از ۵۰۰ رقبه موقوفه در سطح استان صادر و در مجموع اسناد صادره کاداستری ۵۳هزار و ۹۹۳ فقره در جهت تثبیت مالکیت اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی بوده است که نسبت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد و ۱۰۰ درصد اسناد صادره به صورت کاداستر بوده است.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۵ تعداد پاسخ استعلامات و اعلام وضعیت املاک از طریق سامانه استعلام الکترونیک ۳۷هزار استعلام بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸درصد رشد و تعداد ۳۱ هزار و ۸۰۸ فقره از این استعلامات در دو روز اول معادل ۸۶.۹در صدپاسخ داده شده است که میانگین کل کشور ۷۸.۷درصد بوده است. در سال ۱۳۹۵ تعداد خلاصه معاملات الکترونیکی ثبت شده ۳۱هزار و ۲۸۱ بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣درصد  رشداشته است و تعداد ۳۹هزار و ۷۶ خلاصه معامله معادل ۹۳ درصد در کمتر از ۲ روز ثبت شده است که میانگین کشور ۹۰.۹درصد بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک هرمزگان خاطرنشان کرد: از مجموع پرونده های قانون تعیین تکلیف که در سامانه ثبت نام کرده اند هفت هزار و ۴۳۶پرونده بوده که هفت هزار و ۴۳۶ پرونده منجر به صدور قرار کارشناسی، پنج هزار و ۳۱۷ استعلام گرفته شده است.

هاشمی با بیان اینکه ۱۷۴ هزار و ۹۷۳ پرونده بالغ بر چهار میلیون و ۵۴۸ هزار و ۱۷۵ برگ در استان هرمزگان آرشیو الکترونیکی شده است.

وی در مورد قانون ساماندهی بیان داشت: از مجموع پرونده های تشکیلی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن در سال، پنج هزار و ۷۰۰ پرونده ساماندهی شد که در سال٩٥تعداد چهار هزار و ۶۰۰ منجر به صدور رای هیئت و نتیجتا به صدور سند مالکیت در روستاها و شهر های زیر ۲۵هزار نفر . که تاکنون بیش از ۷۰ هزار سند طَی سالهای گذشته صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک هرمزگان اضافه کرد: تا پایان سال۹۵ عملیات تهیه نقشه ۲۰ هزار و ۸۳۰ هکتار از اراضی شهری استان به اتمام رسیده که از این میزان هزار و ۲۶۰ هکتار مربوط به سال ۹۵ بوده است. در بخش کاداستر بافت مسکونی روستایی و زراعی نیز تا پایان سال ۹۵ بالغ بر ۹۹ هزار و ۵۰ هکتار نقشه کاداستر تهیه که ۱۲هزار و ۷۰۶ هکتار آن در سال ۱۳۹۵ بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر نقشه کاداستر اراضی شهری، روستایی، زراعی در راستای اجرای طرح کاداستر جامع در بخش کاداستر منابع طبیعی نقشه شش میلیون و ۴۴۵ هزار و ۴۴۲ هکتار اراضی  منابع طبیعی در بانک کاداستر استان پلاک گذاری که یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۷ هکتار آن در سال ۱۳۹۵ پلاک گزاری شد. در سال ۹۵ به منظور تکمیل لایه های هندسی بانک جامع اطلاعات و املاک نقشه موقعیت هندسی ۴۶ هزار و ۳۵۷ قطعه به بانک اضافه شده است. تعداد نقشه های قدیمی داده آمایی شده هزار و ۸۸۳برگ نقشه و محدوده بستر و حریم رودخانه ۵۱ هزار و ۹۲۰ هکتار جانمایی شده است.

وی در تشریح سامانه شمیم خاطرنشان کرد: سامانه شمیم که از اواخر سال ۹۵ در استان هرمزگان با راه اندازی ۶ ایستگاه ثابت ماهواره ای در شهرستانهای بندرعباس، حاجی آباد، میناب، جاسک، بستک و بندرلنگه عملیاتی شده است باعث شده در سال جاری کلیه املاک قبل از ثبت در بانک جامع املاک و کاداستر با دقت تعیین موقعیت مکانی در حد ۲ سانتیمتر جانمایی و تثبیت گردند. همچنین سامانه شمیم که مخفف «شبکه مدیریت یکپارچه مالکیتها» است در کل کشور بصورت یک شبکه عنکبوتی راه اندازی و سرویس دهی می کند. در آینده نزدیک کلیه نقشه برداران ثبتی در استان به گیرنده های متحرک تجهیز خواهند شد که این امر باعث تسریع در برداشت و افزایش دقت در نقشه املاک و جلوگیری از اختلاف در حدود می گردد.

هاشمی با بیان اینکه ۹۷ دفترخانه اسناد رسمی در استان وجود دارد، بیان داشت:  از طریق سامانه ثبت الکترونیکی اسناد(ثبت آنی معاملات ) در سال ۱۳۹۵تعداد ۲۵۳ هزار و ۵۸ سند رسمی تنظیم شده که نسبت به مدت مشابه سال ٩٤ سند تنظیمی ۲۵۲ هزار و ۸۲۲ بوده که کمتر از١درصد رشد داشته است. هر دفترخانه به طور متوسط در سال ۹۵، ۲ هزار و ۶۹۲سند و ماهیانه ۲۲۱ سند صادر کرده است که از این بابت هرمزگان رتبه اول را دارد.

به گفته مدیرکل ثبت اسناد و املاک هرمزگان، از میان اسناد صادره اسناد وکالت و بیع به ترتیب ۱۲۱ هزار و ۹۶۹سند و ۵۰هزار و ۲۰۸ سند  بیشترین نوع اسناد صادره است. اسناد وکالت و فروش ۱۵هزار و ۸۰۶ وکالت فروش اموال غیر منقول هفت هزار و ۵۳۱ که اسناد وکالت فروش ۱.۵ در صد از کشور را به خود اختصاص داده که اسناد بیع ۱.۳ از اسناد تنظیمی در سطح کشور را به خود اختصاص داه است و باقیمانده وکالت کاری، وکالت در فروش سایر اموال.

وی افزود: متوسط اسناد بیع تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی استان هرمزگان ۵۳۴ سند که میانگین کشوری ۵۲۴ سند است که از مجموع ۵۰ هزار و ۲۰۸اسناد بیع در استان ۱۸ هزار و ۵۸ فقره معادل ۱.۵ درصد کشوری بیع قطعی غیرمنقول بوده و ۲۸ هزار و ۸۷۸ معادل ۱.۱ درصد کشوری بیع قطعی وسایل نقلیه بوده است. اسناد رهنی تنظیمی در دفاتر اسناد استان ۳۳.۹۸ معادل ۱.۷ درصد کشوری بوده است. میانگین اسناد تنظیمی در استان توسط هر دفترخانه اسناد رسمی در سال ۹۵،  ۱۰۵ سند رهنی بوده است.

افزایش دو درصدی آمار ازدواج در هرمزگان/طلاق یک درصد کاهش یافت

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان در تشریح وضعیت ازدواج و طلاق در استان هرمزگان بیان داشت:  طبق گزارش استخراج شده از سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق در سطح استان در سال ۱۳۹۵، ۱۴هزار و ۱۲ فقره ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۲ درصدی را شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه جمعیت استان هرمزگان یک میلیون و ۷۷۶ هزار و ۴۱۵ نفر است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ از هر ۵ ازدواج یکی منجر به طلاق شده است. به ازای هر ١٢٦ نفر یک واقعه ازدواج به ثبت رسیده است و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ٧٨٩ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است. در سال ۹۵، دوهزار و ۸۷۹ واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل کاهش ۱درصدی را شاهد بوده ایم و به ازای  ٦١٧ نفر یک واقعه طلاق و در ١٠٠ هزار نفر١٦٢ واقعه طلاق به ثبت رسیده است هر                                               

۵۴۵ نفر در استان هرمزگان ممنوع الخروج شدند

هاشمی در مورد اجرای مفاد اسناد رسمی اظهارداشت: تعداد کل پرونده های تشکیل شده در اجرا ۱۲ هزار و ۳۹۱ پرونده در سطح استان است. که در سال گذشته هزار و ۹۶۴ پرونده تشکیل شد که نسبت به سال ۹۴، هفت درصد رشد داشته است. همچنین تعداد پرونده های مختومه ۸۸۸ فقره بوده است که رشد ۹۰درصد نسبت به سال ۹۴ داشته است.

وی افزود: پرونده های تشکیلی ۴۵۸ فقره مربوط به چک بلامحل و ۸۷ فقره مربوط به مهریه و اسناد تعهد و ۵۳۰ فقره مربوط به اسناد رهنی و شرطی بانک ها و ۷۶۳ فقره مربوط به قرارداد های داخلی بانک ها.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک هرمزگان خاطرنشان کرد: از طریق سامانه ممنوع الخروجی و رفع ممنوع الخروجی در سال ٩٥،  ٥٤٥نفر ممنوع الخروج و  ٢٢٧ نفر رفع ممنوع الخروجی شدند.


ارسال نظرات