مقام معظم رهبری تذکرشان به وزارت علوم برای رفع مشکل بورسیه‌ها را پس از دو سال دوباره تکرار کردند و حالا بورسیه‌ها به حل مشکلاتشان امیدوارتر هستند.
کد خبر: ۸۸۷۸۸۷۲
|
۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از فارس، جریان غلط‌ترین کار آموزش عالی در دولت یازدهم (به تعبیر مقام معظم رهبری) از خردادماه سال 93 آغاز شد، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در یک نشست خبری از 3 هزار بورسیه غیرقانونی در دولت دهم خبر داد و تأکید کرد که ردپای آقازاده‌ها در این بورسیه‌ها دیده می‌شود و نهادهای قانونی در حال بررسی پرونده‌ها و تخلفات صورت گرفته هستند.

جنجال از همان‌جا آغاز شد و مسئولان دیگر وزارت علوم نیز سعی کردند در مصاحبه‌هایشان تمامی 3 هزار نفر بورسیه دولت دهم را متخلف نشان داده و این پیام را انتقال دهند که «هر کسی که در دولت قبل بورسیه تحصیلی اتخاذ کرده است، به طور غیر قانونی و به خاطر رانت‌های مختلف موفق به این کار شده است.»

پس از انتشار این اخبار، اعتراض‌ها و شکایت‌های بورسیه‌ها بالا گرفت تا حدی که وزارت علوم در یک بیانیه‌ عذرخواهی رسمی خود را اعلام کرد.

پس از عذرخواهی وزارت علوم، صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز گفت که صحبت‌های مطرح شده متوجه افراد بورسیه نیست.

اما پس از گذشت حدود دو ماه دوباره بحث بورسیه‌های غیرقانونی مطرح ‌شد و حتی در منابع غیر رسمی اسامی 3 هزار بورسیه با عنوان بورسیه‌های غیرقانونی افشا شد.

پس از افشای اسامی بورسیه‌ها، دانشجویان بورسیه نیز در نامه‌ای از مقامات قضایی و بازرسی خواستند اگر تخلفی در فرایند بورس و اعزام دانشجویان بورسیه وجود دارد با موضوع به شدت برخورد کنند و تأکید کردند که برای تنویر افکار عمومی و اعاده حیثیت تمام مدارک و مستندات دانشجویان بورسیه مورد بازبینی قرار گیرد و چنانچه تخلفی در آنها مشاهده شد با متخلفان برخورد شود.

از آنجا که اغلب قریب به اتفاق دانشجویان به درستی و بر اساس شایستگی‌هایشان موفق به دریافت این بورس تحصیلی شده‌ بودند نه تنها خواستار عذرخواهی رسمی تهمت‌زنندگان شدند، بلکه خواستند مطابق قانون اساسی حقوق و حیثیت تضییع شده آنها از طریق مجاری رسمی پیگیری شود.

با وجود اعتراض دانشجویان همچنان تعدادی از مسئولان از 3 هزار بورسیه غیرقانونی گفتند و عرصه برای دانشجویان بورسیه تنگ و تنگ‌تر شد تا جایی که 26 مردادماه دانشجویان بورسیه از وزیر علوم وقت (فرجی‌دانا) به دلیل ادعای «غیرقانونی بودن» بورسیه‌ها شکایت کردند.

بر اساس این شکوائیه، دانشجویان خواستار اعاده حیثیت از خود و برخورد قضایی با ادعاهای مطرح شده درباره آنان توسط فرجی دانا وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری وقت و همچنین مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان شدند.

در این میان مسأله استیضاح وزیر علوم هم پیش آمد و ادامه بررسی کار بورسیه‌ها به بعد از استیضاح کشیده شد و سرانجام پس از کش و قوس فراوان و حتی دخالت رئیس جمهور در این قضیه، نتایج بررسی بورسیه‌ها توسط وزارت علوم اعلام شد که براساس آن از تعداد 3772 نفر بورسیه شده بین سال‌های 88 تا 92 بورسیه 508 نفر لغو شده اما با پرداخت هزینه مجاز به ادامه تحصیل بودند و فقط از تحصیل 36 نفر جلوگیری شد.

پس از اطلاعیه وزارت علوم سخنگوی وقت کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد که اطلاعیه وزارت علوم بخش اعظمی از ادعاهای قبلی‌ این وزارتخانه را رد کرده است.

آتش این هیاهوی چندماهه فقط دامن جمعی از نخبگان علمی کشور را گرفت و به گونه‌ای بود که مقام معظم رهبری عملکرد وزارت علوم در زمینه بورسیه‌ها را یکی از غلط‌ترین کارهای این وزارتخانه برشمردند.

تیر ماه سال 1394 حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در دیدار استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها فرمودند: تحقیقات دقیق نشان می دهد مسأله بورسیه‌ها، به آن شکلی که در روزنامه‌ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راه‌های قانونی امتیازاتی که عده‌ای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو می‌شد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.

قرار شد به مساله بورسیه‌ها رسیدگی شود و وضعیت آن‌ها سامان یابد که این امر محقق نشد و همچنان بورسیه‌ها به اعتراضات خود ادامه دادند تا اینکه چهارشنبه 31 خردادماه امسال در دیدار صدها نفر از استادان، اعضای هیأت‌ علمی، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی با رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از حاضران در زمینه وضعیت دانشجویان بورسیه مطالبی را مطرح و نسبت به مشکلات ایجاد شده برای این دانشجویان انتقاد کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این فرد معترض فرمودند: این درخواست و تظلمی که مطرح شد حتما باید دنبال و رسیدگی شود و در شبیه این مسائل به وزیر علوم نیز تذکر داده شده است.

پس از تذکر دوباره مقام معظم رهبری، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از گفت‌وگو با وزیر علوم پیرامون پیگیری مساله بورسیه‌ها خبر داد و گفت: مجلس این هفته تعطیل است بنابراین چگونگی پیگیری وزارت علوم در این زمینه را در هفته آینده بررسی می‌کنیم.
حالا دانشجویان بورسیه پیش از پیش به حل مشکلات‌شان از سوی وزارت علوم چشم امید دارند.
ارسال نظرات