عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل:

مدیریت صحیح زمینه صادرات را در مناطق آزاد فراهم می کند

بشیر خالقی در پاسخ به اینکه به نظر شما 8منطقه آزاد جدید در مجلس رای می آورد،گفت: این بستگی به نوع دفاع دارد، کلیات این موضوع تصویب شده است، با مدیریت صحیح زمینه صادرات در مناطق آزاد فراهم میشود اما اگر سیاستگذاری صحیح نباشد، شکل گیری مناطق آزاد جدید با روال واردات دردی را دوا نخواهد کرد.
کد خبر: ۸۸۷۹۵۱۵
|
۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل ازکوثرخبر، بشیر خالقی دیدگاه خود را درباره لایحه دولت برای 8 منطقه آزاد جدید استان اردبیل تشریح کرد و گفت: سیاستهای دولت این بوده که مناطق آزاد گسترش پیدا کند؛ طبق لایحه دولت یکی از این مناطق در استان ما اردبیل که شامل پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز و قسمتی از مشکین شهر است، میشود.

وی ادامه داد: ابتدا در این مناطق محدودیت یکهزار هکتاری وجود داشت و بعد یکسری اصلاح و کارها انجام و نهایتا طبق لایحه به مجلس ارائه شد.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل افزود: واقعیت آن است که مناطق آزاد از اهداف اصلی خود که یکی از آنها صادرات بود، مقداری فاصله گرفتند؛ مناطق آزاد خود به خود مشکلی ندارند اما باید از توانمندی و امکانات استفاده کنیم استعدادهای خود را در عرصه تولید شکوفا کنیم تا سرمایه گذاران به منطقه بیایند و شاهد تواناییهای بالقوه و امکانات ما باشند.

خالقی خاطر نشان کرد: اما باید مدیریت درست و سیاستگذاری مناسب در منطقه آزاد وجود داشته باشد تا بتوانیم از این امکانات استفاده کنیم؛ برای مثال منطقه آزاد تجاری مغان از نظر زمین، کشاورزی و آب یکی از بهترین و مستعدترین مناطق است، اما باید روی این زمینها کار شود تا زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم شود.

وی اضافه گرد: مجوز گرفتن از دولت و تبدیل لایحه دولت به قانون اگر به این ختم شود که مناطق آزاد جدیدی شکل بگیرد اما هر کسی بیاید و زمین بگیرد و شروع به واردات لوازم خانگی ماشین آلات کند قطعا شاهد پیشرفت در این مناطق نخواهیم بود.

خالقی در پاسخ به اینکه بهترنبود ابتدا زیرساختهای این 8 منطقه فراهم میشد و بعد منطقه آزاد شکل میگرفت،گفت: اگر منظور فراهم کردن بستر مناسب برای منطقه است، باید بگویم که برخی از مناطق مثل پارس آباد سد مهمی دارد که امسال به آن یک میلیارد دلار اعتبار اختصاص داده شده است، اما اگر زیرساختها از قبل فراهم نشده، باید این امکانات را اکنون فراهم کرد و بعد از طریق سرمایه گذاری خارجی تولیدات را نیز بیشتر کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر خیابان سازی، ساختمان سازی و راه سازی منجر به گران شدن زمین شود فایده ای ندارد، مانند جلفا که محدویت خاصی در رفت و آمد داشت اما اکنون قیمت زمین بیست برابر شده و پاساژهایی ساخته شده که اجناس ترکیه و چین را عرضه میکنند و این مغایر با اهداف مناطق آزاد است و به نظر من به مدیریت غلط در این مناطق برمیگردد.

خالقی ابراز کرد: ما در منطقه خود زیرساخت از نظر آب و زمین کشاورزی حاصلخیز داریم و باید در این خصوص نیز بیشترین تولیدات را داشته باشیم، ما در خصوص تولیدات کشاورزی و گلخانه ای بازار فروش هم داریم، کشور روسیه نیازمند این تولیدات است و این گونه خود به خود شغل هم ایجاد میشود.

وی ادامه داد: متاسفانه قسمت اعظم زمینها ازآن منابع طبیعی و محیط زیست است و مردم نمیتوانند کار کنند و این باعث مهاجرت مردم شده است؛ در کل اگر مدیریت درستی در مناطق آزاد وجود نداشته باشد و از زیرساختهای موجود برای واردات استفاده شود، شکل گیری مناطق آزاد جدید چندان مطلوب نخواهد بود، اما برعکس با توجه به اینکه معافیت مالیاتی در این مناطق وجود دارد و تسهیلات خوبی برای سرمایه گذاران فراهم است، اگر زیرساختها نیز آماده و ایجاد شود، شکل گیری مناطق آزاد جدید میتواند باعث ورود ما به بازار جهانی و بهبود روابط اقتصادی تجاری فرامرزی ما باشد.

عضو مجمع نمایندگان مجلس در پاسخ به اینکه به نظر شما 8منطقه آزاد جدید در مجلس رای می آورد، گفت: این بستگی به نوع دفاع دارد، کلیات این موضوع تصویب شده اما از نظر فرهنگی باید روی این مسئله بیشتر کار شود چرا که با مدیریت درست و صحیح زمینه صادرات در مناطق آزاد فراهم میشود، اما اگر مدیریت و سیاستگذاری صحیح نباشد، شکل گیری مناطق آزاد جدید با روال واردات دردی را دوا نخواهد کرد.

ارسال نظرات