موقعيت جغرافيايي و تاريخچه شهرستان نير

شهرستان نير با دارا بودن آثار فراوان باستاني ، تاريخي ، آبهاي گرم و سرد و مناظر و چشم انداز هاي طبيعي همه ساله پذيراي مهمانان زيادي از مناطق مختلف کشور است.
کد خبر: ۸۸۷۹۵۴۹
|
۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسسیج از نیر به نقل ازنیریمیز، شهرستان نير در فاصله 35 کيلو متري غرب اردبيل و در مسير جاده ترانزيتي اردبيل سراب واقع شده است. از طرف شمال به شهرستان مشکين شهر ، از جنوب به شهرستان کوثر(گيوي)، از شرق به بخش مرکزي هير از توابع شهرستان اردبيل واز غرب به شهرستان سراب و ميانه محدود مي شود.

این شهرستان با دارا بودن آثار فراوان باستاني ، تاريخي ، آبهاي گرم و سرد و مناظر و چشم انداز هاي طبيعي ، آب و هواي بسيار مطبوع و واقع شدن در دامنه هاي سر سبز سبلان جايگاه ويژه اي را در جلب گردشگران به خود اختصاص داده است و همه ساله پذيراي مهمانان زيادي از مناطق مختلف کشور است .

شهرستان نير با وسعت 1495/4 كيلومتر مربع 8/33 درصد از كل استان را شامل مي شود و در 47 درجه 59 دقيقه طول شرقي و 38 درجه 2 دقيقه عرض شمالي قرار داشته و در ارتفاع 1450 متر از سطح دريا قرار دارد اين شهرستان از طرف غرب با سراب، از طرف جنوب با ميانه، از طرف شرق با شهرستان اردبيل و از طرف شمال با ارتفاعات كوه سبلان همسايه مي باشد و در 32 كيلومتري جنوب غربي اردبيل واقع شده است و راه اصلي ارتباطي استان اردبيل و آذربايجان شرقي از اين شهرستان مي گذرد.

وضع طبيعي و آب وهوا :

ارتفاعات كوه سبلان در قسمت شمال و غرب نير قرار گرفته و با ايجاد پستي و بلنديهاي زياد به منطقه چهره كوهستاني بخشيده و در زمستان آب و هواي سرد و در تابستان آب وهواي نسبتاً معتدلي را دارا مي باشد و بلندترين كوههاي آن چال داغي و سوغاتلي داغ است.

ميزان نزولات آسماني در دامنه سبلان بيشتر بوده و درجريان آب رودها و مسيلها اراضي تعدادي زياد از روستاهاي تحت پوشش شهرستان نير و اردبيل را مشروب مي سازد و ميزان بارندگي متوسط منطقه 350 ميليمتر درسال مي باشد با توجه به عدم وجود اراضي آبرفتي و كوهستاني بودن منطقه از نعمت چاههاي عميق و نيمه عميق (بجز مواردي درحاشيه رودخانه قوري چاي كورائيم ) محروم بوده و مجموعاً آب هاي جاري حوزه عمل 24 ميليون متر مكعب تخمين زده شده است.

فرهنگ، زبان ودين:

زبان مردم شهرستان نير تركي آذری بوده وبه لحاظ فرهنگ ساختار قبيله اي و عشيره اي و بافت سنتي داراي قدرت و حاكميت قابل ملاحظه اي است و برخي تعصبات قومي مشاهده مي شود از لحاظ ديني مردم منطقه معتقد به مذهب شيعه اثني عشري مي باشند.

پیشینه تاریخی:

دوران ماقبل تاریخی نیر از روی آثار بجا مانده در منطقه و دوران تاریخی منطقه (دهکده، معابد و دژهای صخره‌ای که در دل زمین کنده شده‌اند) قابل مطالعه‌است.

به طور کلی کثرت معماریهای صخره‌ای در منطقه که یادمان های ماندگار و پایداری از زمان کهنند اولین وسیله شناخت پیشینه تاریخی نیر است و دوم متون تاریخی اعم از سالنامه‌های آشور و اوراتور و متون هخامنشی است که نشانگر تحولات تاریخی در آن روزگار پرتلاطم هزار ساله‌ است.

اطلاق لفظ زیکرتو در عصر مادها و اوایل هزاره اول و لفظ ساکارتی در عصر هخامنشی به معنی (سرزمین ساکنان در غارهای سنگی)، وجود معابد میترائیسم و نیز اشارات متون اوستا بر وجود بناهایی مثل دژ زیر زمینی و نیز متون شاهنامه که سرشار از چنین اشاراتی است مؤید قدمت این منطقه‌ است.


متون دوران اسلامی نیز موضوع فوق را تایید می‌کند. چرا که در صحبت از اردبیل در کتاب معتبری چون احسن التقاسیم (قرن ۴ هجری) اشاره به این نکته شده‌ است که «بیشتر خانه‌ها را در زیر زمین ساخته‌اند».

بنا به نوشته بلاذری: ‍«نیر دیهی بود و کوشک کهنه و درهم شکسته‌ای داشت. مرّبن عمر موصلی طایی در آنجا فرود آمد و بنیاد نهاد و پسرانش را در آن سکنی داد که به ظن قوی، اینان کوشکهایی در آن قریه بنا کردند و به صورت شهری در آوردند که احتمالاً باید همان قریه نیر باشد. و بازار جابروان را بنیاد نهاده، برزگش ساختند

یکی از پسران مرّبن علی از سرکشان آذزبایجان بود و در سال ۲۱۲ هجری محمد بن حمید طوسی او را دستگیر ساخته به بغداد فرستاد ولی او بار دیگر به آذربایجان برگشته و به حکمرانی خود پرداخت ابن خردابه در کتاب مسالک و ممالک (تالیف سالهای ۲۳۰-۲۳۴) او را خداوند جابروان و نیریز می‌خواند. جابروان یکی از شهرهای آذربایجان بوده و یاقوت حموی می‌نویسد که در نزدیکی نریز (نیر فعلی) بوده ولی از بلاذری نقل شده که در نریز و در نزدیکی های اردبیل بوده‌ است.

طبق اظهار نظر مطلعین نام اصلی آن نرسی بوده‌ است و چنین مشهور است که نرسی پادشاه مشهور ساسانی آن را آباد کرده‌ است. این نام در نوشته‌های قدیمی این شهر دیده شده‌ است.

آثار آتشکده های مهمی چون نیر اعظم، ایرنجی و جوراب، نشانه های آئین میترائیسم در غار های صخره ای اباذر و آثار متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد در قلعه بوینی یوغون و قبور باستانی متعلق به قرون ۸ و ۹ قبل از میلاد در قره شیران و معماری منحصر به فرد غار نظامی گلستان نشان از غنای فرهنگی و تاريخی شهرستان نیر است.

شهرستان نیر به عنوان بخشی از سرزمین آذربایجان و ایران قدمت تاریخی دارد و حوادث تاریخی مختلفی در آن رخ داده است و مردم شهرستان به موطن محلی و کشور در همه زمانها علاقه خاصی نشان داده اند.


از وقایع مهم تاریخی منطقه نیر ورود آقا محمدخان قاجار به نیر از راه سراب است که در این سفر شاه با بی اعتنایی مردم مواجه شده و با تلخکامی راهی اردبیل می شود. از دیگر شاهان قاجار مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار از شهر نیر دیدن کرده اند.


از حوادث دیگر لشکرکشی نصرالله خان یورتچی با پانصد سواره نظام شاهسون به دستور محمد علی شاه بسال 1278ه.ش در دوره مشروطیت علیه ستارخان، سردار ملی به سوی تبریز بود که عاقبت در این لشکرکشی سپاه نصرالله خان شکست خورد و خود وی بعد از مدتی زندانی و اقامت در روستای آقچای، در آنجا در گذشت در این ایام ستارخان قبل از ورود به اردبیل در نیر اقامت داشته است.

تاریخچه شهرستان نیر همانند تایخچه آذربایجان ناگفته های زیادی دارد. در شهرستان نیر جريان حوادث در طول قرن هاي متمادي آن قسمت از مآخذ و مدارك تاريخي را كه مي توانست در اين مقصود نقش ايفا كند از بين برده و يا لااقل گرانبهاترين آنها را در زير خاك مدفون و يا در مخفيگاه هاي صعب العبور كوهستان هاي اين سامان پنهان ساخته است.

روزي كه اين مدارك بدست آيد بدون ترديد گذشته منطقه درخشندگي خاصي پيدا خواهد كرد. ميراث نسل هاي گذشته؛ آيينه تمام نماي فرهنگ و تمدن اجداد ما در قرون مختلف تاريخي بوده و تجزيه و تحليل اين گونه آثار از ضروريات امر به شمار مي رود .

اين ميراث ها همانند پرچم و نمادي است كه نشان دهنده ي آثار فرهنگي و تمدن گذشته است. در زمان حمله اعراب كليه مدارك و منابع اين سرزمين از بين رفته و يا به دست اعراب به غارت برده شده چه بسا بخشي ازآن نيز با گذشت زمان و عوامل طبيعي مثل زلزله و سيل و يا به علت ناآگاهي عده اي و يا به دست بعضي از افراد سودجو تخريب و از بين رفته است.

تنها در بعضي از نقاط اين سرزمين آثاري به دست طبيعت در امان مانده كه راهنماي ما در آگاهي از گذشته خود است. متاسفانه در نوشته هاي تاريخي بعضي مورخان بدون تحقيق و تفحص وضعيت حيات نير را مديون راه ارتباطي اردبيل به تبريز عنوان مي کنند و اين راه را موجب ترقي و رونق آن مي دانند. اما بدون اينكه به بحث تاريخي و جغرافيايي مدرن در دوران هاي گذشته وارد شويم لازم است متذكر شويم كه اغلب شهرهاي كشور در كنار جاده ها واقع شده اند و يا شهرهاي اردبيل؛ سراب و نير در كنار همين جاده به ترقي و رونق رسيده اند.

لذا با توجه به آثار درخشاني كه در تاريخ اين شهرستان از گذشته باقي مانده؛ قطعا" اين منطقه داراي تمدني چند هزار ساله مي باشد و قبل از ايجاد اين جاده ارتباطي رونقي به مراتب بيش از اين داشته است.


تاريخ نير همگام با اردبيل در صفحه ي روزگار در حركت بوده است كه نبايد اين مهم در خاطره ها فراموش شود. لذا از افراد آگاه به تاریخ شهرستان استدعا می شود جهت روشن شدن بیشتر گذشته منطقه هر مطلبی در این مورد دارند بنام خود در سایت قرار دهند و در شناسایی منطقه سهمی داشته باشند.

در سال 1315 اولین سفر محمدرضا شاه پهلوی به منطقه نیر صورت گرفته و در سالهای 1325 و 1332 دومین و سومین سفر شاه به نیر انجام یافته است.


در دوران فعاليت فرقه دموكرات آذربايجان اين منطقه يكي از مناطق حوادث خيز بوده است.

در جريان انقلاب اسلامي مبارزات مردم منطقه از سال 1341 شروع شده و از آن زمان تاكنون اهالي منطقه در استقرار ودفاع از نظام اسلامي با تقديم صدها شهيد ، جانباز ، آزاده و ايثارگر جانفشاني نموده اند.

وجه تسميه و آثار تاريخي :

اين شهرستان كه بنام نير نامگذاري گرديده از شهر نير كه مركز شهرستان است ، گرفته شده است، در منابع تاريخي و جغرافيايي نير بصورت نرير ، نريز ، تير و نير آمده است و در مورد وجه تسمیه آن نظرات مختلفي وجود دارد برخي صاحب نظران آن را مأخوذ از آتشكده نير اعظم و به معني نور و تعدادي ديگر آن را ازني وبه معني پوشيده از ني هاي به هم پيچيده دانسته اند ولكن آنچه بيش ازديگر عناوين مورد توجه واقع شده ، اين است كه واژه نير از نرسي نام يكي از پادشاهان ساساني گرفته شده است. به نظر مورخين نرسي (301 ـ 293 م) هفتمين پادشاه ساساني نير را آباد كرده وقصرهايي رادرآن بنا نموده است.

از آثار تاريخي منطقه مي توان به دژ بويويني يوغون ، آي قالاسي برجلو ، قلعه هاي كورائيم ودابانلو ، پناهگاه و دژ زيرزميني و انبار نظامي گلستان ، غار وانبار اباذر ، قيرمزي كورپی يا پل قرمز ، كاروانسراي شاه عباسي ، غارآقچاي و فرهاد كهلي ،‌بقعه كورائيم و مقابر دوران اسلامي ، دهكده صخره اي اباذر و… اشاره نمود.

جمعيت :

جمعيت شهرستان نير درسرشماري سال 1357 برابر با 30514 نفربوده و در سال 1383 به 27332 نفر رسيده است و دليل كاهش جمعيت ، مهاجرت به شهرستانهاي اطراف وشهر تهران مي باشد جمعيت شهري منطقه برابر 5155 نفر و جمعيت روستايي برابر 22448 نفر است.

تقسيمات سياسي:

شهرستان نيردرسال 1376 تاسيس گرديده وداراي دو بخش بنامهاي مركزي و كورائيم و چهار دهستان بنامهاي دورسونخواجه و رضا قلي قشلاقي درحوزه بخش مركزي و يورتچي غربي و يورتچي شرقي در حوزه بخش كورائيم است اين شهرستان داراي 100 روستا و دو شهر است.

اوضاع اقتصادي :

شهرستان نير باتوجه به وضع كوهستاني و آب وهواي سرد در زمستان و آب و هواي معتدل در تابستان شرايط اجتماعي و تاريخي وفرهنگي ، داراي استعدادها و تنگناهاي اقتصادي مخصوص خودش مي باشد مهمترين بخشهاي اقتصادي قابل ذكر اين منطقه بدين ترتيب هستند.

1) زراعت ودامداري
2)
شيلات
3)
صنعت ومعدن
4)
خدمات وگردشگري

زراعت و دامداري :

در اين شهرستان دامداري به دليل وجود شرايط مناسب آب و هوايي و طبيعي شغل اول مردم محسوب مي شود و اهالي اقبال بالايي به اين شغل نشان مي دهند و زراعت پس از دامداري در رتبه دوم قرار دارد و محصولات بخصوصي در سطح منطقه كشت مي شود و برخي از محصولات صنعتي زراعي قابل كشت و پرورش نمي باشد. در زمينه باغداري ، فعاليت چنداني مشاهده نمي شود و اين به دليل سرماي شديد هوا در فصل بهار و برخي ويژ گيهاي طبيعي است.

در زمينه كاشت گرد و و برخي طرحهاي ديگر فعاليت هايي درسال اخير انجام گرفته است .

برطبق آمار وسعت اراضي كشاورزي منطقه 47590 هكتار بوده كه شامل 39393 هكتار اراضي ديم و8197 هكتار اراضي آبي و 257 هكتار باغات است.

درسطح منطقه نير ظرفيت بسياري براي فعاليت پرواربندي گوساله گوشتي،گاوداري شيري،مراكزجمع آوري شير و مرغداري موجود است وسرمايه گذاري در اين واحدها داراي توجيه فني اقتصادي است.

درقسمت زراعت ، شهرستان با توليد محصولاتي همچون سيب زميني و چغندر قند در رتبه سوم استان جاي دارد و با توجه به بارش مناسب و آب و هواي كوهستاني توليد علوفه جهت تامين نيازمنديهاي دامداري منطقه قابل توجه است .

بطور كلي مهمترين محصولات كشاورزي و دامي نير عبارت از غلات ،‌سيب زميني ،‌حبوبات ، علوفه دامي ، لبنيات ،‌عسل وگوشت قرمز وسفيد ، اعم از گوشت گاوي ،‌گوسفندي ،‌ماهي و مرغ است.

شيلات :

فراواني بارش و بدنبال آن پرآب بودن رودها و چشمه ها ،‌ آب وهواي كوهستاني ، زيربناي مناسبي رابراي توسعه پرورش ماهيان سردآبي فراهم نموده است . وجود چشمه سارهاي دايمي بولاخلار ، برجلو وقينرجه، ‌گورگور ، صندوقلو ، آبشار لاي ، رودخانه آغلاغان و بالخلو از جمله اين استعدادها و زيربناها است.

صنعت ومعدن :

در بخش صنعت شهرستان نير از مناطق محروم استان بوده و اين بخش سهم كوچكي از اشتغال و امرار معاش مردم را برعهده گرفته است در حالي كه با توجه به دسترسي آسان منطقه به بازار مصرف در شهرستانها و استان هاي مجاور توليدات صنعتي توجيه اقتصادي دارد.

از مهمترين كارخانه هاي اين شهرستان مي توان به شركت فرآورده هاي لبني گلدشت سبلان نير ،‌كارخانه آرد سازي ، واشرسازي لاي، مجتمع های آب معدنی و كارخانه آسفالت شهرداري نير اشاره كرد و صنايع كوچكي همچون توليد ظروف پلاستيك، دستكش دوزي و چند واحد ديگر وجود دارند و از طرحهاي در دست اجراي مهم شهرك تخصصي آب درمسير روستاي اسلام آباد بخش مركزي وتوليد انواع نخ ريسندگي در شهرك كارگاهي نير مطرح اسن كه بااجرا وراه اندازي آنها اشتغال مناسبي ايجاد خواهد شد.

در زمينه معدن شهرستان استعداد مناسبي دارد و معادني ازقبيل گچ خاكي ، خاك رس ، مرمريت ، سنگ چيني ، آهك ، سنگ لاشه ، خاك صنعتي وشن وماسه قابل ذكر است.

سنگ لاشه ائيلانجيق به ميزان4 ميليون تن ، گچ خاكي اينانلو به ميزان 2/4 ميليون تن ، سنگ لاشه قره تپه به ميزان 2 ميليون تن و سنگ چيني قره شيران به ميزان 35 هزار تن بخشي از استعداد منطقه است .

خدمات و گردشگري :

وجود آبگرم هايي نظر قينرچه ، بورجلو ، سقزچي ، ولي عصر وقره شيران كه درجه حرارت بعضي از آنها تا 56 درجه سانتيگراد نيز ثبت شده است و جهت درمان امراض پوستي ، جلدي و اعصاب مفيد تشخيص داده شده است ، وجود منطقه زيباي بولاخلار در مجاورت شهر نير ، آب و هواي خنك و طبيعت سبز ودل چسب فصول بهار و تابستان حاكي از پتانسيل مطلوب شهرستان براي گردشگري و توريسم است و در راستاي اين امر كار احداث دهكده توريستي سبلان نير در محل آب گرمهاي بورجلو و قيينرجه به مساحت 110 هكتار آغاز شده است.

توسعه توريسم در منطقه بدنبال خود بخش خدمات منطقه را تقويت خواهد كرد و درآمد مردم منطقه را افزايش داده و موجبات اشتغال را فراهم خواهد آورد.

رودخانه هاي هميشه جاري بالغلو ، آغلاغان و كمال آباد كه از دامنه هاي كوهستاني سبلان سرازير مي شوند و چشمه سارهاي منحصر به فرد كه جلوه زيبايي رابه منطقه داده موجب شده بهترين ماهي قزل آلاي منحصربفرد قرمز كشور بطور طبيعي در رودخانه اين شهرستان پرورش يابد سد عظيم يامچي علاوه بر تامين آب مي تواند يكي از مراكز توريستي و پرورش ماهي باشد.

پس از دماوند معروفترين كوه آتشفشاني ايران كوه سبلان است نعمات و بركات الهي در اين كوه و رشته كوههاي اطراف، درياچه و قله هاي هرم يك، دو و سه و چشمه سارهاي بي نظير آغلاغان ، گورگور ، لاي ، كندوان و… همراه با رستني هاي بسيار زيبا و حيوانات و پرندگان قابل شكار چون قوچ ،‌ميش ،‌كل بز ،‌كبك و… هستند.

آثار تاريخي و باستاني ، قرار گرفتن درمسير ترانزيتي استان اردبيل و آذربايجان شرقي و نزديكي با مركز اين دو استان و در داخل شهرستان ،‌ نزديكي مطلوب مراكز تفريحي و توريستي به يكديگر استعداد و فرصت مناسبي را براي رشد بخش خدمات و توريسم فراهم نموده است .

آثار تاريخي
قيرميزي کورپي (پل قرمز )
بر روي رودخانه آغلاغان احداث شده است منصوب به دوره سلطنت شاه عباس است .اين پل مرکز شهر را به يکديگر متصل مي ساخته كه امروزه پل جديدي در کنارآن بنا شده است .کاروانسراي شاه عباس در ده کيلو متري جاده قديمي سراب به نير، نزديک گردنه صائين واقع شده و بناي آن تمام سنگي است .

تپه هاي قره شيران
قره شيران به قلعه شيران معروف بوده است که قبور مکشوفه در آن به قرن 8 و 9 ميلاد مربوط است . قبور مکشوفه شامل سه نوع متمايز است . الف : قبور اغنيا ب: قبور عامه ج: قبور حيوانات متعلق به 700 الي 800 سال قبل از ميلاد است.

بويني يوغون
کوهي است در روستاي کور عباسلوکه داراي صخره هاي عظيم و صعب ا لعبور مي باشد. آثارو استخرهاي سنگي بزرگ آن متعلق به هزاره اول قبل از ميلاد است.

اماکن و مقابر متبرکه
مقبره امامزاده کورائيم
در سمت غربي روستاي کورائيم كه (نيمه ويران ودر حال انهدام) قرار دارد . از سبک معماري بنا چنين به نظر مي رسد که به دوره مغول بر مي گردد .

مقبره شيخ عبدالله کورائيمي
منسوب به قرن هفتم هجري قمري هم عهد آيت الله مرحوم ثمريني بوده واز فقهاي بزرگ زمان خود به شمار مي رفته است .

مقبره امام زاده اي در روستاي مجمير ( بجه مير )
قسمتي از سنگ نوشته هاي آن از بين رفته است و اسماء ائمه اطهار (ع) در روي آن حك شده است .

مقبره سيد ميري
يکي از نوادگان امام سجاد (ع) در قبرستان عمومي شهر نير مدفون است كه مورد احترام اهالي منطقه بوده و شبهاي جمعه بر سر مزار اين بزرگوار شمع روشن کرده ونذورات احسان مي کنند .

مناظر طبيعي
چشمه هاي جوشان وديدني بولاغلار
چشمه سار بولاغلار در سمت شمال غرب با فاصله اندکي از شهر نير قرار گرفته است . اين تفرج گاه طبيعي ازنير با اشجار متراکم وفضاي سبز ودر نزديکي ساحل رود آغلاغان خودفضاي مسرت بخشي را به وجود آورده است. اين تفرج گاه با مجموعه اي از مناظر طبيعي،محيط بسيار زيبايي را ايجاد کرده است.
كه مسافران بسياري را به خود جذب مي کند.

آبهاي گرم معدني
چشمه هاي آب گرم موجود در اين شهرستان بالغ برهفت دهنه است كه عبارتند از:1ـ آبگرم برجلو 2ـ قينرجه 3ـ ايستي سو 4ـ ديبسيز گول 5ـ ايلا نجيق سو 6ـ حمام دره سي 7ـ چشمه قره شيران

سد مخزني يامچي نير
اين سد برروي رود خانه بالیقلو در 5کيلومتري شهر نير ودر کنار روستاي يامچي سفلي احداث شده است.وجود درياچه وسواحل زيباي آن وهمچنين رودخانه باليقلو از نظر پرورش ماهي قزل آلا صيد ماهي ايجاداسکي روي آب ومجتمع جهانگردي بافضاي سبز وجنگل کاري وايجاد مراکزتفريحي در اطراف آن ضروری به نظر می رسد.

دهکده توريستي سبلان
در 5 کيلو متري شهر نير در کنار جاده اصلي نير – سراب مجموعه اي از چشمه هاي آب گرم وسرد با جاذبه هاي طبيعي ، محيط بسيار زيبايي راايجاد کرده وباعث شده تا مسئولين به فکر ساختن دهکده اي توريستي در اين منطقه بيا فتند که عمليات اجرائي آن از سال 1384شروع شده است.

چشمه طبيعي گور گور
چشمه طبيعي وبا طراوتي که در بالا دست روستاي اسلام آباد از لايه هاي سنگي کوههاي متصل به قله سبلان سرچشمه گرفته و هم اكنون از آن به عنوان آب معدني در مصارف شرب استفاده مي شود.


مختصات جمعیتی منطقه
در مطالعه تحولات جمعيتي شهرستان نير به يک نکته مهم مي توان اشاره كرد و آن منفي بودن نرخ رشد جمعيت در اين نقطه از استان اردبيل مي باشد بطوريکه جمعيت آن در طي سال هاي اخير به شدت كاهش يافته است دليل کاهش آن به غير از الحاق 18 روستا و آبادي به بخش سرعين و شهرستان سراب مهاجرت روستائيان به شهرهاي بزرگ است به طوري که اين عمل حتي باعث تخليه کامل بعضي روستاها شده است . البته نرخ منفي رشد يا کاهش جمعيت در مناطق شهري و روستائي متفاوت بوده بطوري که در نقطه شهري هيچ وقت به رشد منفي نرسيده بلکه افزايش نسبي نيز داشته است
از مهمترين دلايل مهاجرت در شهرستان نير مي توان به عدم وجود امکانات کشاورزي مکانيزه ، تاسيسات صنعتي و دامداري ،عدم وجود مراکز علمي فرهنگي ، رفاهي و بهداشتي گسترده مي باشد که با وجود استعدادهاي خدادادي وطبيعي از جمله خاک مستعد ، آبهاي سطحي و زير زميني فراوان ، استعداد صنعت توريسم و نيروي کار فراوان روز به روز بر ميزان مهاجرت افزوده مي شود .

فرهنگ عمومي شهرستان نير
فرهنگ شهرستان نير متاثر از فرهنگ جامعه اسلامي ايراني است مردم اين ديار غني ترين فلكلور ايران اسلامي را دارند گنجينه پربهاي زبان اين مردم را باياتيلار ، آتالار سوزي ، تاپماجالار و.... تشكيل مي دهد.

دين مبين اسلام به خصوص مذهب شيعه اعتقاد مذهبي اين ملت است و مردمانش ارادت و احترام خاص به ابا عبد الله حسين (ع) دارند اين مردم فهيم و باغيرت هميشه پا به پاي ساير هم ميهنان پشتيبان جدي ولايت فقيه بوده و هستند ودر تمامي مراسمات ملي و مذهبي و ايام الله ها مشتاقانه در صحنه حاضر مي شوند و با بذل جان و مال از تماميت ارضي ايران اسلامي دفاع كرده و مي كنند.

جمعيت اين شهرستان جوان است ولي متاسفانه به دليل عدم اشتغال و نبود مراكزي جهت كار كردن به مشاغل كاذب روي آورده اند و بيشتر اوقات خود رابا وجود کتابخانه های مناسب و سالن های ورزشی در قهوه خانه ها سپري مي كنند و اغلب اين جوانان تحصيل كردگان مدرك دانشگاهي دارند عدم سرمايه گذاري متمولين اين شهرستان و مهاجرت بي رويه آنان و عدم ثرمايه گذارييشان بر اين مسايل بيشتر دامن زده است .

ارسال نظرات