مدیر مالی بانک پارسیان در گفتگو با «بسیج»:

عدم مدیریت نقدینگی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی است

سعید زاغری گفت: نقدینگی در اختیار برخی نهادهای اقتصادی کشور و فعالان اقتصادی قرار گرفته و هنوز خشک نشده و به میزان اندک می‌باشد تعابیر و برداشت هایی اعم از اینکه نقدینگی درست تزریق نمی شود دیده می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۱۹۰۶
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۴
نقدینگی در اختیار برخی نهادهاو فعالان اقتصادی قرار دارد

سعید زاغری مدیر مالی بانک پارسیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه نقدینگی کنونی در اختیار فعالان اقتصادی قرار ندارد اظهار داشت: در رابطه با مبحث رشد نقدینگی نمی‌توان درجه تفکیک صفر و صدی قرار داده شود. در سال‌های اخیر برخی از کارشناسان اقتصادی به مساله نقدینگی و رشد شکل گرفته توجه زیادی داشته‌‌اند. این در حالی است که جزییات در کمیته های پولی و اعتباری که مهم ترین مراکز تصمیم گیری در بانک مرکزی اطلاع رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت نقدینگی از مشکلات اساسی در ساختار اقتصادی است و تا اندازه ای جنبه ساختاری دارد افزود: علی رغم تاکید بر هدایت نقدینگی در برنامه های توسعه اقتصادی و سیاست‌هایی که برای رشد بخش تولیدی وجود دارد ؛ نقدینگی در اختیار برخی نهادهای اقتصادی کشور و فعالان اقتصادی قرار گرفته است و هنوز خشک نشده به دلیل اینکه جریان نقدینگی وجود دارد و این میزان نقدینگی به میزان اندک می‌باشد تعابیر و برداشت هایی اعم از اینکه نقدینگی درست تزریق نمی شود دیده می‌شود.

زاغری در ادامه بیان داشت: فعالان اقتصادی ادعاهایی دارند مبنی بر اینکه امکان استفاده از نقدینگی را ندارند و دست‌شان از نقدینگی کوتاه است این در حالی است که اگر با دیدگاه کارشناسی شده نحوه و چگونگی تامین مالی بنگاه های اقتصادی را  بررسی کنید به این نکته پی خواهید برد که نقدینگی در هر صورت رقم بالایی نبوده است لذا تامین مالی بنگاه های اقتصادی به شکلی ضعیف صورت می گیرد.

مدیر مالی بانک پارسیان خاطرنشان کرد: مشکلات اصلی در تامین مالی ناشی از بنگاه های اقتصادی است که نقدینگی را مطالبه می کنند و با مشکلات کمبود نقدینگی مواجه هستند از اینرو تا زمانی که نقدینگی مورد نیاز توسط بنگاه های اقتصادی به بانک‌ها برگردانده نشود نقدینگی لازم در اختیار شبکه بانکی وجود ندارد تا بتوانند جریان نقدینگی را در مسیر تامین مالی بنگاه های اقتصادی قرار دهند.

زاغری در خاتمه افزود:  آنچه مسلم است این است که شبکه بانکداری نوعی واسطه‌گری مالی را عهده دار است  یعنی صرفا  پولی را در  گردش مالی و سرمایه ای قرار می دهد و تسهیلات لازم را پرداخت می‌کند  و کار خاص دیگری را انجام نمی دهد . لذا تا زمانی که نقدینگی لازم در اختیار بانک ها قرار نگیرد عملا تامین مالی بنگاه های اقتصادی و مالی با مشکل مواجه خواهد شد.

ارسال نظرات