معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان:

تحویل وسایل توانبخشی از الزامات مساعدت رایگان به معلولین ضایعه نخاعی می باشد

تحویل وسایل توانبخشی مانند تشک مواج، ویلچر معمولی و تشکچه ویلچر از الزامات مساعدت رایگان به معلولین ضایعه نخاعی می باشد .
کد خبر: ۸۸۸۱۹۹۹
|
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه آسیب طناب نخاعی از عوامل مهم اختلالات حسی حرکتی است که ضربه های وارده بر ستون مهره ای ممکن است باعث آسیب نخاع شدید یا ریشه اعصاب نخاعی شود، گفت: در حال حاضر 293 معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش خدمات بهزیستی استان زنجان هستند

فرهاد میرزایی افزود: طناب نخاعی در انسان اهمیت خاصی برای تداوم زندگی دارد و اگر نخاع به دلایل ضربه یا غیر ضربه در یکی از سطوح گردن، پشت و یا کمر آسیب ببیند موجب اختلالات شدید حرکتی در اندامهای زیر آسیب دیده می گردد.

وی در ادامه اظهارداشت: بیشتر آسیب های نخاعی از نوع ضربه ای است و معمولاً به هنگام تصادف بویژه چپ کردن خودرو، سانحه با موتورسیکلت، حرکات شدید ورزشی، سقوط از ارتفاع و یا ضربات ناشی از چاقو ایجاد می شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان موارد غیر ضربه ای را از دیگر علل ایجاد معلولیت ضایعه نخاعی معرفی نمود و گفت: در موارد غیر ضربه ای عارضه مادرزادی منگومایلوسل، فتق دیسک بین مهره ای، لیز خوردن مهره و تومورها از مهم ترین علل آسیب نخاع هستند.

میرزایی ضایعه نخاعی را یکی از معلولیت های شدید و خیلی شدید در حوزه توانبخشی معرفی نمود و اظهار داشت: در حال حاضر 163 نفر معلول ضایعه نخاعی کمری ، 76 نفر نخاعی سینه ای و 54 نفر ضایعه نخاعی گردنی از خدمات بهزیستی زنجان بهره مند می شوند.

وی با اشاره به مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و دستورالعملهای مربوط به حمایت از معلولین ضایعه نخاعی صادر شده توسط سازمان بهزیستی کشورخاطر نشان کرد:درحال حاضر هزینه حق پرستاری برای معلولین ضایعه نخاعی کمری 1 میلیون و 500 هزار ریال ، سینه ای 1 میلیون و 750 هزار ریال و گردنی 2 میلیون ریال درماه می باشدکه ازردیف اعنبارات ملی پرداخت میگردد .

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد 124 نفر در اثر تصادف ، 2 نفر درگیری ، 60 نفر سقوط از بلندی ، 15 نفر سقوط جسم سنگین بر روی نخاع ، 62 نفر ضایعات مادرزادی این افراد را دچار این عارضه نموده است افزود : تحویل وسایل توانبخشی مانند تشک مواج، ویلچر معمولی و تشکچه ویلچر از الزامات مساعدت رایگان به معلولین ضایعه نخاعی می باشد .

ارسال نظرات