6سال تا رسیدن به چشم انداز 1404؛ دستاوردها و غفلت‌ها/1

ادامه روند کنونی کشور را به اهداف سند چشم انداز نمی‌رساند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نهم گفت: با اینکه دولت مدعی است رشد را از حالت منفی به مثبت رسانده است، اما امروز با انبوهی از جوانان بیکار در سراسر کشور مواجه هستیم.
کد خبر: ۸۸۸۲۱۱۰
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، آبان ماه سال 1382 بود که رهبر معظم انقلاب طی اقدامی انقلابی سند چشم انداز 20 ساله ای را ابلاغ کردند تا کشور در این مدت به قله پیشرفت، توسعه و سازندگی در منطقه برسد. این برنامه علی رغم اینکه به صورت کلی بیان شده بود، اما راه روشنی برای دولت ها بود تا با بسیج امکانات، اختیارات و تدابیر خاص بتوانند کشور را هرچه بیشتر به اهداف این سند نزدیکتر کنند.

امروز اما دولت دوازدهم آخرین دولتی است که باید اقدامات پایانی رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 را عملیاتی کرده و دولت بعد، دولت رونمایی کننده از سند مذکور است. با این حال این سؤال پیش می آید که با وجود وضع نابسامان اقتصادی در همه بخش های کشور که در چند سال اخیر به اوج خود رسیده است، چطور می توان انتظار تحقق یافتن اهداف این سند را داشت؟

محمد علیپور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در همین خصوص اظهار داشت: در دولت های نهم و دهم وضعیت خوبی از نظر شتاب رشد اقتصادی داشتیم و برنامه های هدفمندی در کشور به اجرا گذاشته شده بود. اما در دولت یازدهم با تشدید تحریم های ظالمانه و کاهش درآمدهای کشور و همچنین کاهش قیمت نفت روبرو شدیم و بی برنامگی در برابر این معضلات باعث شد تا به رشد منفی اقتصادی برسیم.

وی با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم، گفت: با اینکه دولت مدعی است رشد را از حالت منفی به مثبت رسانده است، اما امروز با انبوهی از جوانان بیکار در سراسر کشور مواجه هستیم، این در حالی است که تعداد شغلی که دولت قرار بود سالیانه ایجاد کند نیز محقق نشد، بنابراین اینکه چطور توانستیم از این رشد منفی اقتصاد خارج شویم جای تعجب دارد.

علیپور با بیان اینکه با ادامه روند کنونی نمی توان انتظار رسیدن به اهداف سند چشم انداز را داشت، افزود: برنامه های 5 ساله توسعه ای همچون یک پازل می توانست برای دست یابی به اهداف سند مذکور، دولت ها را یاری نماید، چنانچه این برنامه ها به صورت کامل اجرا می گشت می توانستیم انتظار تحقق اهداف سند چشم انداز را داشته باشیم، اما در دولت یازدهم دیدیم که نه تنها به برنامه پنجم عمل نشد، بلکه دولت در تدوین و تکمیل برنامه ششم نیز کوتاهی و غفلت هایی به نمایش گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر فشارهای مجلس به دولت نبود، برنامه ششم توسعه تا همین میزان هم پیشرفت نداشت، اما باید گفت که اگر دولت با همین رویه به کار خود ادامه دهد و به این برنامه هم بی توجه باشد قطعا نمی تواند کشور را به اهداف چشم انداز برساند.

ارسال نظرات