دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «بسیج»:

به نظام جامع مالیاتی نیاز داریم/ شرایط کنونی اخذ مالیات، عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ آورده است

دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: لازم است تا یک نظام جامع مالیاتی داشته باشیم که فرآیند کسب وکار در کشور رابه سمت بهینه سازی برده وتولیدکنندگان به راحتی و شفافانه مالیات خودرا به دولت پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۸۸۲۵۲۲
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۱
محمد فیضی ‌زنگیر دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه مهمترین منبع درآمد دولت ها مالیات است، اظهار داشت: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بخش زیادی از درآمدهای دولت از همین راه حاصل می شود. بر همین اساس لازم است تا روش های حصول مالیات، کارشناسانه و مدیریت شده تعیین گردد تا تبعات منفی به دنبال نداشته باشد.

وی به فرارهای مالیاتی و تلاش دولت برای برخورد با این پدیده اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ مالیات صحیح در جامعه جا بیفتد تا شاهد کاهش فرار های مالیاتی باشیم، البته رفتارهای تنبیهی و جریمه ها هم باید در این مورد وجود داشته باشند.

دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به فشارهایی که مالیات به بخش تولید وارد می کند، افزود: متأسفانه فعالان بازار و صنعت امروز از هزینه های مالیات می نالند، در واقع امروز شرایط اخذ مالیات عرصه را بر تولیدکنندگان به تنگ آورده و بسیاری از آنان از پس این هزینه ها بر نمی ایند.

وی با تأکید بر اینکه مالیات نباید موجب برهم زدن آرامش در جامعه شود، تصریح کرد: البته اینکه دولت هم باید مالیات اخذ کند امری غیرقابل انکار است، بنابراین لازم است تا یک نظام جامع مالیاتی داشته باشیم که فرآیند کسب و کار در کشور را به سمت بهینه سازی برده و تولیدکنندگان به راحتی و شفافانه مالیات خود را به دولت پرداخت کنند.

فیضی ‌زنگیر در ادامه به طرح یارانه مالیاتی اشاره کرد و گفت: متأسفانه گویی یارانه مالیاتی به فراموشی سپرده شده است، در حالی که این طرح نوشته شد تا صنعتگران و تولیدکنندگان در برابر مالیات زمین نخورند. قطعا اگر دولت در ادامه راه هم با همین رویه کنونی با بخش تولید برخورد کند، مشکلات زیادی حاصل می شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: دولت باید از تولید و تولیدکننده جمایت کند و این حمایت ها باید از یک الگوریتم خاصی تبعیت کند تا فعالیت صنایع مختلف کشور به صورت هدفمند و جامع در ریل پیشرفت و توسعه قرار بگیرد.

ارسال نظرات