مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان یزد:

روند ثبت جهانی 200 هکتار از بافت تاریخی یزد در سال 84 کلید خورد/ مردم نبودند یزد جهانی نمی شد

مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان یزد گفت: روند ثبت جهانی 200 هکتار از بافت تاریخی یزد در سال 84 کلید خورد.
کد خبر: ۸۸۸۴۶۹۶
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، مدیرکل سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری استان یزد اظهار کرد: بافت تاریخی یزد در سال 84 ثبت ملی شد و همزمان با آن در سازمان میراث فرهنگی پایگاه های پژوهشی ایجاد شد تا بافت تاریخی را به ثبت جهانی برسانند.

عزیزالله سیفی با بیان اینکه در استان یزد نیز این وظیفه به پایگاه های پژوهشی منتقل شد و مسئولین یزد هم شروع به مطالعات برای ثبت جهانی یزد شدند، افزود: در جلسات متعدد این پایگاه مطرح می شد که کل بافت تاریخی یا بخشی از آن به ثبت برسد با تبادل نظر ونظر کارشناسان قرار شد 200 هکتار از بافت تاریخی به ثبت جهانی برسد.

وی ادامه داد: این 200 هکتار مورد بررسی یونسکو قرار گرفت که دارای یکسری مشکلات از سال 84 تا به امروزبود که همزمان با برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور پیگیری ها برای رفع آنها مخصوصا در دولت قبل انجام شد.

سیفی اذعان کرد: با پیگیری های صورت گرفته قرار شد ردیف مستقل اعتباری برای بافت تاریخی یزد ایجاد شود. که در دولت دهم با پیگیری استاندار سابق و سازمان میراث فرهنگی در ردیف بودجه کشور قرار گرفت و مجلس آن را تصویب کرد.

وی تصریح کرد: 10 میلیارد تومان برای احیای بافت تاریخی یزد پیش بینی شد که هر ساله 2.5 میلیارد به آن اختصاص می یابد و اولین دوره آن در دولت قبل صورت گرفت.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان یزد در ادامه با بیان اینکه یک دولت را مسئول ثبت جهانی یزد بدانیم حرفی بی ربط است، گفت: دولت ها و مدیران مختلف استانی و کشوری با هم این پروسه را طی کردند تا امروز یزد ثبت جهانی شد.

وی اضافه کرد: اینکه گروهی ثبت جهانی را به نام خودشان تمام کنند کاری ناپسند است. به گفته معاون فنی میراث فرهنگی کشور حداقل این پروسه 9 سال طول کشید تا به این نتیجه رسیدیم. بنابراین این مریوط به یک دولت نمی شود.

سیفی با بیان اینکه برنده اصلی ثبت جهانی شدن مردم یزد هستند، افزود: اگر مردم تا به امروز بافت تاریخی را حفظ نکرده بودند و اینکه گذشتگان آن را به وجود نیاورده بودند اکنون یزد جهانی نمی شد.

وی تاکید کرد: زمانی که یک بافت به ثبت جهانی می رسد قطعا در جهان مطرح می شود و بعد فرهنگی آن برای استان بسیار حای اهمیت است که می تواناز آن به عنوان یک نقطه برجسته یاد کرد.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اینکه جانی شدن یزد زمینه جذب توریست و گردشگر را فراهم می کند، افزود: امروزه صنعتی تریت کشورهای دنیا بیشتر درآمدشان از صنعت توریست است به طوریکه هر توریستی که وارد کشور می شود به طور مستقیم 6 شغل و به طور غیر مستقیم 180 صنف از این توریست بهره برداری می کنند که نقش بسزایی برای کشور و استان دارد.

وی بیان کرد: یونسکو مرکزی است که به دنبال مفاخر کشورها است تا آنها را به ثبت برساند. بنابراین استان یزد تنها مسئول بافت تاریخی نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران این وظیفه مهم را بر عهده داردو

سیفی در پایان خاطرنشان کرد: باید ردیف های خاص اعتباری برای بافت تاریخی تعریف شود که در شرایط خاص و بحرانی جهت احیا آن کمک شود.

وی در پایان ضمن قدردانی از همه مسئولانی که در رسیدن به این مهم تلاش کرده اند گفت: با دستیابی به این مسئله مهم جا دارد از مدیران سابق میراث فرهنگی استان یزد چون سید حسینی، رضایی، شرافت، دانش یزدی و استانداران کلانتری، فلاح زاده و میرمحمدی و همچنین همکاری بسیار خوب شهرداری و شورای شهر تشکر و سپاسگزاری کرد.

ارسال نظرات