یزدِ جهانی و زیرساخت‌هایی که فراهم نیست

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در میراث جهانی یونسکو می طلبد که هر چه سریعتر بحران ها و نبود زیرساخت هایی که با جایگاه جهانی این شهر در تعارض است مرتفع شود.
کد خبر: ۸۸۸۵۸۷۱
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، همین چند روز پیش بود که پس از گذشت ۹ سال از قرار گرفتن پرونده‌ی این شهر تاریخی در فهرست میراث موقت جهانی، یکشنبه (۱۸ تیر) «شهر تاریخی یزد» به‌عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.بیشتر بخوانید...

جلسه بررسی پرونده یزد برای ثبت در فهرستمیراث جهانی یونسکو

قالب کردن پروژه 12 ساله به عنوان عملکرد 4 ساله!

بلافاصله پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد عده‌ای بر آن شدند که این اتفاق مهم و تاریخی را مصادره به مطلوب کرده و به‌عنوان کارنامه 4 ساله خود به مردم قالب کنند. در همین راستا عده‌ای فرصت‌طلب سعی کردند با چسباندن خود به پرونده‌ای که از سال 84 پیگیری می‌شد خود را بانی این کار معرفی کنند.

این تمامیت‌خواهی برخی از مسئولین و رسانه‌های حامی آن‌ها در نادیده گرفتن خدمات دیگر دستگاه‌ها خیلی زود با موجی از واکنش‌ها نسبت به این موضوع مواجه شد. در همین رابطه سیفی، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان یزد اعلام داشت: روند ثبت جهانی 200 هکتار از بافت تاریخی یزد در سال 84 کلید خورده است. بافت تاریخی یزد در سال 84 ثبت ملی شد و هم‌زمان با آن در سازمان میراث فرهنگی پایگاه‌های پژوهشی ایجاد شد تا بافت تاریخی را به ثبت جهانی برسانند.

وی تأکید می‌کند: این 200 هکتار موردبررسی یونسکو قرار گرفت که دارای یکسری مشکلات از سال 84 تا به امروز بود که هم‌زمان با برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور پیگیری‌ها برای رفع آن‌ها مخصوصاً در دولت قبل انجام شد. با پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد ردیف مستقل اعتباری برای بافت تاریخی یزد ایجاد شود.در دولت دهم با پیگیری استاندار سابق و سازمان میراث فرهنگی در ردیف بودجه کشور قرار گرفت و مجلس آن را تصویب کرد 10 میلیارد برای احیای بافت تاریخی یزد پیش‌بینی شد که هرساله 2.5 میلیارد به آن اختصاص می‌یابد و اولین دوره آن در دولت قبل صورت گرفت. اینکه یک دولت را مسئول ثبت جهانی یزد بدانیم حرفی بی‌ربط است، دولت‌ها و مدیران مختلف استانی و کشوری باهم این پروسه را طی کردند تا امروز یزد ثبت جهانی شد.اینکه گروهی ثبت جهانی را به نام خودشان تمام کنند کاری ناپسند است.بیشتر بخوانید..

فارغ از این شیطنت رسانه‌ای جریان خاص برای تلخ کردن شیرینی ثبت جهانی یزد و مصادره به مطلوب آن، آنچه اکنون اهمیت دارد و باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه شود ضرورت‌های یک شهر جهانی است که یزد باید به آن برسد.

ضرورت رسیدن یزد به شاخص های مطلوب شهری موضوعی است که تابش نماینده مردم اردکان در مجلس و رئیس سابق مجمع نمایندگان استان یزد نیز به آن اشاره‌کرده است. تابش ضمن تبریک ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اظهار می‌دارد: مسئولان و مدیران شهر یزد بدانند یزدِ دیروز با یزدِ امروز متفاوت است و ثبت جهانی یزد، آغاز یک‌راه خطیر است.

وی تأکید می‌کند: ثبت جهانی شهر یزد یعنی این‌که ارزش‌های جهانیِ یزد از سوی دنیا احرازشده است و از این به بعد، حفاظت و مدیریت این شهر بایستی مطابق با استانداردهای یونسکو در اندازه‌های یک شهر جهانی باشد؛ چراکه امروز یزد یک شهر جهانی است و باید با شیوه‌ها و مبانی و روش‌های جهانی نیز مدیریت شود.بیشتر بخوانید...

با نیم‌نگاهی به شهر یزد به‌خوبی می‌توانیم ببینیم که این شهر باوجود ثبت در میراث تاریخی یونسکو با مشکلات جدی روبه‌رو است که در صورت عدم برنامه‌ریزی و اقدام به‌موقع هر یک به‌تنهایی می‌تواند این شهر را با بحران جدی مواجه کند.

یزدِ جهانی و بحران آب

یکی از مشکلاتی که از دیرباز تاکنون استان یزد و بخصوص شهر یزد با آن درگیر بوده است نبود آب در این شهر و به‌طورکلی بحران آب در این شهر است. این موضوع بارها و بارها مورد تأکید همه مسئولین استانی و کشوری قرارگرفته است و طرح‌هایی نیز برای رفع آن در نظر گرفته‌شده است اما تاکنون این طرح‌ها سرانجام مطلوبی نداشته و نتوانسته است یزد را از این باب از بحران جدی که با آن مواجه است خارج کند.

حل این موضوع بارها و بارها از سوی مسئولین کشوری و استانی به مردم وعده داده‌شده است. دکتر روحانی در جمع مردم یزد از سورپرایز خود برای یزدی‌ها و حل موضوع آب استان یزد سخن گفته بود که باگذشت بیش از یک سال از این وعده هیچ خبری از اجرای این وعده‌ها در دسترس نیست.بیشتر بخوانید...

آنچه اهمیت دارد آن است که اکنون‌که یزد به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت‌شده است و مطمئناً توجهات فراوانی را از سراسر جهان به خود جلب خواهد کرد نیازمند اقدام فوری درزمینهٔ حل بحران آب است زیرا شهری در قامت جهانی نباید در تأمین نیازهای اولیه ساکنین خود ناتوان باشد.

افزایش دوبرابری نرخ بیکاری در یزد

از سوی دیگر شهر یزد که اکنون باید آن را جهان شهر و یا شهر جهانی دانست از دیگر مشکلات و معضلات مهمی چون بیکاری نیز رنج می‌برد که می‌طلبد که مسئولین استان از این لحاظ نیز این شهر را در قامت یک شهر جهانی ارتقا دهند.

متأسفانه از سال 92 تاکنون نرخ بیکاری در استان یزد رشد دو برابری داشته است که این موضوع در پی حاکمیت رکود گسترده بر صنایع این استان اتفاق افتاده است. وضعیت بیکاری در یزد روند تصاعدی نرخ بیکاری در یزد و نبود برنامه مشخص و مدون برای رفع آن بدون شک شهر یزد که اکنون به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است را در آینده نزدیک درگیر بحران‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی خواهد کرد و این موضوع می‌طلبد که بیش از هر زمان دیگری اراده، تلاش و تعامل برای رفع این معضل شکل بگیرد.

تخریب بافت و آثار تاریخی یزد

یکی دیگر از معضلاتی که شهر یزد به آن دچار است تخریب بافت تاریخی و آثار تاریخی این شهر است. این موضوع ازآنجا اهمیت پیدا می‌کند که اکنون بافت تاریخی یزد به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است و باید بیش از هر زمان ممکن به این عرصه توجه شود.

تبدیل یکی از بناهای تاریخی ثبت شده به پاتوق معتادان!

لزوم مراقبت و احیا بافت و آثار تاریخی که از قبل آن یزد به شهرت جهانی و ثبت در یونسکو رسیده است علاوه بر تخریب تدریجی با مشکلاتی چون سکونت اتباع افغان نیز مواجه است که امنیت را در این مناطق تحت‌الشعاع قرار داده است.

از سوی دیگر بافت تاریخی یزد ازلحاظ داشتن امکانات شهری نیز در مضیقه است به صورتی که بسیاری از ساکنین این مناطق رغبتی به ماندن در این محدوده شهری ندارند و این موضوع می‌طلبد نیازمندی‌های ساکنین این مناطق موردتوجه قرار گیرد. نبود پارکینگ‌های درون محله‌ای، نبود فضای تفریحی در این عرصه و خشک شدن قنواتی که از آن به‌عنوان میراث مردم این مناطق یاد می‌شود ازجمله مشکلاتی است که در این منطقه وجود دارد.

نگرانی‌های جدی از خطر هجوم ریزگردها

بحران خشک‌سالی سال‌های سال است که تن نحیف یزد را رنج می‌دهد که این موضوع در سال‌های گذشته شدت یافته است. بسیاری از طرح‌هایی که برای مقابله با خشک‌سالی و مقابله با اثرات آن در استان تصویب‌شده است هنوز به‌طور کامل اجرانشده است.

عدم برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران‌هایی نظیر خشک‌سالی در آینده نزدیک می‌تواند شهر یزد را به بهشت ریز گردها بدل کند که این موضوع می‌طلبد هر چه سریع‌تر برای مقابله با این اثرات برنامه‌های جامعه تدوین و اجرا کرد. یکی از طرح‌هایی که درگذشته برای این منظور موردتوجه قرارگرفته بود طرح کمربند سبز یزد بود که متأسفانه پس از گذشت سال‌ها تنها 27 درصد از آن اجراشده است.بیشتر بخوانید...

استقرار صنایع پرآبخواه و آلاینده در تونل بادی یزد

با وجود اینکه یزد همواره با مشکل کمبود آب و بحران جدی در این حوزه مواجه بوده و سعی کرده است آب خود از از خارج از استان تامین کند، اما در یزد مجوز صنایع پرآبخواه و آلاینده زیادی صادر شده که اکنون در دشت یزد اردکان که از کریدورهای اصلی تونل بادی استان یزد محسوب می شود استقرار یافته اند.

استقرار حجم زیادی از صنایع پرآبخواه در شهری که مردم آن آبی برای خوردن ندارند، همواره از سوی مسئولین متعدد پیگیری شده است که همین موضوع سبب شده است استان یزد بیش از پیش با بحران آب دست و پنجه نرم کند. استقرار این صنایع در تونل بادی یزد سبب شده است آلودگی ناشی از این صنایع به وسیله تونل بادی این منطقه سریعا به یزد رسیده و مهمان همیشگی یزدی ها باشد.

حال که شهر یزد جهانی شده است باید تجدیدنظر جدی در اعطای مجوز به چنین صنایعی داده شود و در خصوص صنایع استقرار یافته نیز تمهیدات جدی برای کاهش آلایندگی این واحدها اندیشیده شود زیرا اکنون یزد این ظرفیت را دارد که به عنوان برترین شهر کشور در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی بدل شود که بدون شک بحران هایی چون آلودگی هوا این مهم را تحت تاثیر قرار داده و تحقق آن را غیرممکن می کند.بیشتر بخوانید...

به‌طورکلی باید گفت شهر یزد که اکنون به‌واسطه ثبت تاریخی بافت تاریخی آن به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت‌شده است و به‌زودی مقصد گردشگری حجم زیادی از مردم کشورهای مختلف خواهد بود، ازلحاظ زیرساختی با بسیاری از مشکلات اساسی روبه‌رو است که می‌طلبد هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های شهری در قامت یک شهر جهانی برای یزد در نظر گرفته شود.


ارسال نظرات