روند احداث بوستان‌های محلی در قائم‌شهر

بوستان‌های محلی بيشترين تأثير را در گسترش ارتباطات افراد يک محل داشته است؛ بوستان‌ها زمينه‌ساز روابط نانوشته سازمان‌يافته‌ای است كه با توجه به نيازهای اقشار مختلف اجتماعی شكل گرفته و دوام پيدا می‌كند.
کد خبر: ۸۸۸۶۳۲۴
|
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، از آنجا که ترغیب شهروندان برای مشارکت در بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به فرهنگ‎سازی در متن جامعه نیاز دارد، بسیاری از شهرداری‌ها به ساخت بوستان آموزشی و تخصصی اقدام کرده‌اند.

بوستان‌ها زمینه‌ساز تحکیم و استمرار روابط همسایگی بین افراد یک محل، یک شهر یا یک منطقه هستند؛ چه بسا خانواده‌ها که به بهانه بازی کودکان در بوستان‌ها روابط صمیمی و دائمی خود را پایه‌ریزی می‌کنند و یا خانواده‌هایی که به‌جای تفریح و گذران روز تعطیل ساعات مدیدی را در بوستان‌ها اقامت کرده و با اطرافیان خود رابطه برقرار می‌کنند.

با توجه به اوقات فراغت زیاد افراد میانسال و سالخورده، بیشترین، گسترده‌ترین و مستمرترین روابط بین افراد این قشر برقرار می‌شود؛ این افراد با انجام ساعت‌های طولانی گفت‌وگو به انتقال تجارب با یکدیگر پرداخته و چه بسا از طریق آشنایی با یکدیگر بسیاری از مشکلات خود را از طریق همسن و سال‌های خود برطرف کنند.

به‌عنوان نمونه ایجاد بوستان‌های محلی بیشترین تأثیر را در گسترش ارتباطات افراد یک محل داشته است؛ بوستان‌ها زمینه‌ساز روابط نانوشته سازمان‌یافته‌ای است که با توجه به نیازهای اقشار مختلف اجتماعی شکل گرفته و دوام پیدا می‌کند.

برداشت و نتیجه‌گیری این‌چنینی از بوستان‌ها با این تعبیر که محیط اجتماعی را علت نمادهای گوناگون می‌داند، کاملاً مطابقت دارد و بر همین اساس با قاطعیت می‌توان گفت که بوستان‌ها به‌عنوان یک نماد براساس یک نیاز اجتماعی به‌وجودآمده شکل‌گرفته، پویا شده و به حضور و حرکت خود ادامه خواهد داد.

به‌رغم اینکه بوستان‌ها محل تفریح و آرامش هستند اما به‌دلیل حضور گسترده مردم، محل مناسب و پررونقی برای عرضه کالاهای مختلف مورد نیاز شده‌اند، علاوه بر وجود مراکز رسمی بـرای فروش نیازهای غذایی، فروشندگان دوره‌گرد در داخل و اطراف بوستان‌ها کالاهای مختلف فرهنگی، آموزشی، غذایی و سرگرم‌کننده عرضه می‌کنند.

با تأکید بر بهداشت روانی، بوستان‌ها را می‌توان در زمره مراکز تأمین‌کننده بهداشت جان و روان افراد دانست.

نقش گسترده فضای سـبز در تمدد اعصاب بر کسی پوشیده نیست تا حدی که مبحث پارک درمانی به‌عنوان یکی از شاخه‌های سلامت شناخته می‌شود علاوه بر تأثیر مستقیم حضور در بوستان‌ها و فضای سبز بر روان انسانی، وجود و بهره‌گیری از فضاهای مختلف فرهنگی هنری و ورزشی تأثیر مستقیمی بر بهداشت جسمی و روانی افراد دارد.

از جمله اقدامات مشهود و مؤثر که در سال‌های گذشته از رونق بیشتری برخوردار شده اختصاص فضاهای خاص ورزشی در بوستان‌ها یا راه‌اندازی نرمش‌های صبحگاهی گروهی برای میانسالان است.

از این رو شهرداری قائم‌شهر نیز احداث چند بوستان را در دستور کار خود قرار داده است که در ادامه تصاویری از روند احداث دو نمونه از این بوستان‌ها از نظرتان می‌گذرد.

* مراحل پایانی احداث بوستان امام رضا (ع) واقع در خیابان آیت‌الله صالحی مازندرانی

* تصاویری از مراحل پایانی احداث بوستان پرورش واقع در خیابان کارگر، شهرک نساجی

ارسال نظرات
پر بیننده ها