گزارش «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا-2

نشانه های استفاده از منوکسیدکربن در فرآوری تیلاپیا/ بیکاری تولید کنندگان داخلی با واردات بی رویه/ گوشت سفیدی که قرمز می شود/خوردن گوشت لذیذ با طعم co و خطرات بهداشتی آن

در گزارش پیشین به نحوه فرآوری ماهی تیلاپیا و تزریق گاز منوکسید کربن پرداختیم همچنین عدم نظارت و کنترل دقیق در تأیید این ماهی وارداتی مشهود بود.در این شماره به دیگر ابعاد و اثرات منفی ماهی تیلاپیا می پردازیم.
کد خبر: ۸۸۸۷۰۱۸
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۴
گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: سفره ایرانی هم چندی است مانند پوشاک و خدمات و...، آغشته به محصولات بی کیفیت خارجی و عمدتا چینی شده است. چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار عرضه می شود. این ماهی به علت تغذیه از پساب کارخانه ها و واحدهای صنعتی و نیز خوی وحشی خود ،‌از مضرات متعددی برخوردار است . علاوه بر این واردات بی رویه و پرحجم این محصول ناسالم، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و تولید کننده داخلی وارد آورده و باعث شده که بسیاری از آنان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. «بسیج» در صدد است تا از این پس در گزارش های گوناگون، این مهم را پیگیری نماید.

در گزارش پیشین به نحوه فرآوری ماهی تیلاپیا و تزریق گاز منوکسید کربن پرداختیم همچنین عدم نظارت و کنترل دقیق سازمان دامپزشکی و نیز وزارت جهاد سازنندگی در تأیید بهداشتی این ماهی وارداتی مشهود بود.لذا در این شماره به دیگر ابعاد و اثرات منفی تولید ماهی تیلاپیا می پردازیم.


* علامت استفاده از مواد شیمیایی و گاز منوکسیدکربن در فرآوری ماهی تیلاپیا

براساس گزارش خبرگزاری بسیج، فیله و گوشت ماهی تیلاپیا فاقد گاز و مواد شیمیایی، سالم و به رنگ سفید است، فیله هایی که به رنگ قرمز است با گاز Co عمل آوری شده و معمولا بعد از اضافه کردن مواد شیمیایی به فیله ماهی، رنگ قرمز رنگ گوشت شفاف به مات تبدیل می شود.

براساس گزارش بسیج این نوع ماهی در عمده رستوران های خود کشور چین سرو نشده و اغلب صادر می شود. این در حالی است که در این نوع رستوران ها حتی انواع غذاها از حشرات و سایر جنبندگان نیز سرو می شود. نکته تأمل بر انگیز  آن است که چرا این ماهی در داخل کشور چین عمدتا استفاده نشده و در خود چین طرفدار نداشته و چرا اغلب این نوع ماهی برای صادرات به کشورهای دیگر جهان سوم و محروم مورد بهره برداری قرار می گیرد؟ سئوال این است که چرا با توجه به تعداد زیاد جمعیت چین و قیمت بسیار پایین آن نسبت به سایر گونه های ماهی تقریبا این ماهی هیچ سهمی از بازار مصرف را در چین از آن خود نکرده و در واقع برای بازار یابی آن هیچ اقدامی نمی شود؟ که در این خصوص و جهت بررسی صحت این موضوع می توان به یک فروشندگان چینی مراجعه یا طی یک تحقیق ساده در اینترنت از صحت و سقم این مطلب مطلع شد. 

نشانه های استفاده از منوکسیدکربن در فرآوری تیلاپیا/ بیکاری تولید کنندگان داخلی با واردات بی رویه/ گوشت سفیدی که قرمز می شود/خوردن گوشت لذیذ با طعم co و خطرات بهداشتی آن


* تولید کنندگان داخلی و عدم امکان رقابت با واردات

کشور ایران بزرگترین منابع صیادی و آبزی پروری را در درون خود دارد که قدرت تولیدی و تکثیری ماهی قزل آلا یک نمونه آن است. اما با توجه به واردات بی رویه فیله ماهی تیلاپیا ، تولید این محصول دچار مشکل شده است  به صورتی که در حال حاضر حداقل نیمی از تولیدکنندگان به دلیل نبود بازار دست از کار کشیده اند چون که قادر به رقابت با این محصولات بی کیفیت چینی نیستند.

سئوال اینجاست که چرا به جای اینکه سازمان های مسئول بستر را برای تولیدکننده داخلی مهیا کنند درست سد راه تولید کنندگان داخلی شده اند؟ این در حالی است که با توجه به زمینه های اشتغال آفرینی این محصول در زمینه های مختلف صید و  تولید و پرورش و عمل آوری و حمل و نقل و غیره چندین هزار نفر به صورت مستقیم می توانند در این بخش فعالیت کنند اما واردات بی رویه ، کمر تولید کنندگان را شکسته است.


* تزریق co ‌و قرمز شدن رنگ تیلاپیا

گزارش «بسیج» حاکی است که حتی با ملاحظه گوشت ماهی سرخو که متعلق به جنوب کشور است هیچ وقت رنگ قرمز در گوشت این ماهی دیده نمی شود. چراکه اساسا ماهی جزو پروتئین های سفید محسوب می  شود. اما از سالیان گذشته در بازار، ماهی ای با نام تیلا پیا با گوشت قرمز یافت شد که این نوع ماهی ها از چین وارد شده و رنگ گوشت آن با دست کاری های تعمدی چینی ها قرمز می شد؛ چینی ها فهمیده بودند که با تزریق گاز Co به ماهی ها و بردن آنها به سمت خفگی، گوشت این نوع از آبزیان قرمز می شود.

بر این اساس وقتی ماهی در مجاورت گاز مونواکسید کربن قرار می گیرد، رنگ گوشت آن به جای آنکه سفید باشد قرمزی ملیحی به خود می گیرد که از نظر ظاهری پیش و در حین پخت، ماهی را جذاب کرده و همین فاکتور رنگ ماهی تیلاپیا، آن را از تمام ماهی های بازار متفاوت می کند. این خود عاملی است تا مشتری به سمت خرید این نوع ماهی جذاب تمایل یافته و بازار از آن قبضه شود. کارشناسان پزشکی و بهداشتی معتقدند که همین فرآیند تزریق Co به تنهایی اقدامی به شدت خطر آفرین برای سلامت مصرف کننده و فعالیتی مشکل دار است. این دقیقا مانند آن است که در درون مواد غذایی سم وارد شده و در نتیجه حداقل اثری که در افراد مصرف کننده می گذارد آن است که موجب تحریک عصبی و کندی ذهنی در کوتاه مدت و بیمار های متعددی نظیر سرطان های داخلی در بدن انسان شود.

ارسال نظرات