کارشناس مسائل سیاسی:

پیش بینی منتقدین دلسوز در مورد برجام ثابت شد/دولتمردان هیچ پیش بینی برای خلف وعده آمریکا انجام نداده بودند

صادقی گفت: اینکه آقای ظریف گفته اند آمریکا در نازل‌ترين سطح ممکن به برجام پايبند بوده همان تقریباً هیچی است که قبلاً رئیس کل بانک مرکزی گفته بود و این واقعیت را نشان می دهد که خود دولتمردان نیز انتظار نداشتند وضعیت به اینجا کشیده شود.
کد خبر: ۸۸۸۷۲۷۵
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، کارشناس مسائل سیاسی گفت: دومین سالگرد برجام در حالی سپری شدکه عملاً دستاورد مشهودی در زمینه گشایش های اقتصادی و خصوصاً در زمینه تحریم های بانکی به وجود نیامده و تاثیر برجام در سفره مردم مشخص نیست.

دکتر مهدی صادقی افزود: اینکه آقای ظریف گفته اند آمریکا در نازل‌ترين سطح ممکن به برجام پايبند بوده همان تقریباً هیچی است که قبلاً رئیس کل بانک مرکزی گفته بود و این واقعیت را نشان می دهد که خود دولتمردان نیز انتظار نداشتند وضعیت به اینجا کشیده شود.

وی تاکید کرد: با گذشت زمان مشاهده کردیم که عملاً پیش بینی منتقدین دلسوز برجام مبنی بر بد عهدی طرف غربی ثابت شد.

وی با اشاره به تحریم های جدید سنای آمریکا اظهار کرد: دولت باید در برابر تحریم های جدید موضع قاطع، عملی و عینی بگیرد و ما به ازای واقعی خلف وعده آمریکا را نشان بدهد. اما متاسفانه با این خط سیری که دولت در چهار سال قبل طی کرده و آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید، نباید انتظار چنین واکنشی را از دولت داشته باشیم و تعامل یک جانبه از سوی دولت در ادامه موضوع برجام انجام خواهد شد.

صادقی اضافه کرد: ذکر این نکته ضروری است که تمام تعهداتی که دولت در سطح عالی انجام داده بدون توجه به شروط رهبر معظم انقلاب در موضوع برجام صورت گرفته است و در نتیجه شاهد هستیم که ما تعهداتمان را در سطح عالی انجام دادیم و آمریکا در سطح نازل هم بدان پایبند نبوده و این یک عدم موازنه در پایبندی به برجام است.

وی بیان داشت: اکنون شاهد هستیم تحریم های بانکی به قوت خود ادامه دارد و نشانه اش هم این است که بودجه های سفارت خانه ما چمدانی تحویل کارمندان در خارج از کشورمی شود، با این وضعیت چگونه ادعا می شود تعاملات بین المللی به وضعیت نرمال بازگشته است. یعنی تا حد خیلی زیادی مزیت های صنعت هسته ای را گرفته و توانایی های خود را محدود کرده ایم اما در مقابل ما به ازای اقتصادی نداشته ایم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت از سویی موضوع برجام را به یک تک موضوع تبدیل کرده و هیچ پیش بینی برای خلف وعده آمریکا انجام نداده بود و از سوی دیگر به لجاجت سیاسی در داخل کشور دست زده و فکر می کند چون برجام تنها مولود دولت بوده و افتخار دیگری برای دولت وجود ندارد اگر اعلام کند این پروژه شکست خورده تمام حیثیت سیاسی اش زیر سوال می رود.

وی خاطر نشان کرد: البته به نظر من با توجه به اینکه دولت چهار سال دیگر فرصت فعالیت دارد باید با واقعیت کنار آمده و صادقانه اعلام کند این پروژه شکست خورده، این مسیر مسدود بوده و باید از مسیر دیگری ادامه حرکت داد، قطعاً مردم هم می پذیرند.

صادقی تصریح کرد: دولت باید قبول کند مسیر قبلی اشتباه بود و عاقلانه تر این است که دولت در ابتدای چهار سال خود اعلام کند ما یک نقشه دوم داریم وآن را انجام می دهیم. منتها متاسفانه تک ایده گرایی در دولت وجود دارد که به نظر می رسد لجاجت سیاسی و اصرار بی جا به یک روش غلط همچنان ادامه خواهد داشت.


ارسال نظرات