عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت نه اقدامی در جهت ابلاغ برنامه به دستگاه های اجرایی کشور داشته و نه آئین نامه های لازم برای اجرای برنامه را تدوین کرده است.
کد خبر: ۸۸۸۷۹۸۵
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، آبان ماه سال 1382 بود که رهبر معظم انقلاب طی اقدامی انقلابی سند چشم انداز 20 ساله ای را ابلاغ کردند تا کشور در این مدت به قله پیشرفت، توسعه و سازندگی در منطقه برسد. این برنامه علی‌رغم اینکه به صورت کلی بیان شده بود، اما راه روشنی برای دولت ها بود تا با بسیج امکانات، اختیارات و تدابیر خاص بتوانند کشور را هرچه بیشتر به اهداف این سند نزدیکتر کنند.

امروز اما دولت دوازدهم آخرین دولتی است که باید اقدامات پایانی رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 را عملیاتی کرده و دولت بعد، دولت رونمایی کننده از سند مذکور است. با این حال این سؤال پیش می آید که با وجود وضع نابسامان اقتصادی در همه بخش های کشور که در چند سال اخیر به اوج خود رسیده است، چطور می توان انتظار تحقق یافتن اهداف این سند را داشت؟

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه برنامه ششم توسعه بر اساس اهداف سند چشم انداز 1404 نوشته شده است، اظهار داشت: وظیفه دولت است که برنامه را اجرا کند اما علی‌رغم اینکه برنامه در مجلس شورای اسلامی تصویب و ایرادات آن از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برطرف شد، همچنان دولت برای اجرای آن قدمی برنداشته است.

وی ادامه داد: دولت نه اقدامی در جهت ابلاغ برنامه به دستگاه های اجرایی کشور داشته و نه آئین نامه های لازم برای اجرای برنامه را تدوین کرده است، طبیتعا تا این دو قدم برداشته نشود نمی توان انتظار داشت که بتوانیم به اهداف پیش بینی شده برسیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه رفتار غیر مسئولانه دولت در قبال برنامه ششم مسئله تازه ای نیست، افزود: این برخورد دولت را ما پیش از این نیز در موضوع برنامه پنجم توسعه دیده بودیم که با وجود اینکه 3سال از عمر دولت یازدهم همراه با برنامه پنجم بود، اما غفلت های بسیاری در خصوص آن صورت گرفت و حتی نیمی از آئین نامه های برنامه پنجم توسعه نیز نوشته نشد، البته در این خصوص هم دولت دهم و هم دولت یازدهم کوتاهی کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به موضوع اشتغال، گفت: با توجه به شرایط کنونی، اصلی ترین اولولیت برنامه ششم توسعه، اشتغال است اما دولت چنانچه با رویه کنونی پیش برود وضعیت نه تنها بهتر نمی شود بلکه شاهد پسرفت و افزایش نرخ بیکاری هم خواهیم بود.

وی تصریح کرد: زمان زیادی تا رسیدن به 1404 باقی نمانده و لازم است دولت کاری اساسی بکند که پیش نیاز انجام یک کار اساسی و جهادی استفاده از وزرا و مدیران کارآمد در دستگاه های اجرای است که به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی اعتقاد قلبی داشته باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به بهانه تراشی های دولت یازدهم در خصوص معضلات اقتصادی گفت: در چهار سال گذشته دیدیم که چطور دولتمردان تمام مشکلات را به دولت قبل مرتبط می کردند و آن ها را مقصر می دانستند، این افراد در دولت دوازدهم دیگر نمی توانند اینگونه بهانه بیاورند و باید پاسخگوی مردم باشند؛ با این وجود ما همچنان انگیزه ای در رئیس جمهور برای اقدام عملی در جهت برون رفت از معضلات اقتصادی ندیده ایم.

وی در پایان با بیان اینکه ادامه سومدیریت های کنونی باعث افزایش نرخ بیکاری، رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی می شود، افزود: به عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور می خواهیم هرچه سریع تر دست به کار شده و از پرداختن به حاشیه ها پرهیز کند و در راستای وعده های انتخاباتی خود که در رأس ان موضوع اشتغال و معیشت مردم بود تلاش کنند.

ارسال نظرات