دکتر ابهری در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

تاثیر مهدهای قرآنی بر رشد فکری و خلاقیت کودکان

آسیب شناس اجتماعی گفت: در راستای رهنمودهای سازنده امام خامنه ای خانواده ها باید از فرصت مناسب و موجود برای فرستادن کودکان به مهدهای قرآنی و آشناسازی آنها با مفاهیم دینی به صورت جدی اقدام کنند.
کد خبر: ۸۸۹۳۸۳۸
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

دکتر مجید ابهری آسیب شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با تایکدات مقام معظم رهبری بر تولید اسباب بازی های ایرانی و بازی های فکری اظهار داشت: بازی به عنوان شغل و اسباب بازی ابزار کار کودکان است.

وی ادامه داد: از نگاه رفتار شناسی تربیتی استفاده از اسباب بازی های مفید برای رشد فکری کودکان و آمادگی اجتماعی آنها بسیار اثرگذار است.

ابهری خاطر نشان کرد: متاسفانه بیش از 75 درصد از اسباب بازی های موجود در بازار اقلام خشونت آفرین و خشن می باشد؛ انواع تفنگ ها، خنجر و شمشیر و امثالهم که با توجه به بازی های رایانه ای و فیلم ها و سریال های ماهواره ای خشونت را در کودکان و ذهن آنها نهادینه می کند تا آنجا که چند روز گذشته پسر بچه 8 سال ای با تفنگ پدرش خواهر 6 ساله خود را به قتل می رساند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: در تهیه اسباب بازی به عنوان ابزار کار و رشد کودکان باید به نکات مهمی توجه کرد. این نکات عبارت اند از اینکه اسباب بازی باید مخصوص طیف سنی کودکان بوده و در هر دوره سنی اسباب بازی مخصوص آن دوره تهیه شود. همچنین باید قیمت مناسبی داشته باشد تا والدین بر اساس توان مالی قادر به تهیه آن باشند. قطعات اسباب بازی نباید قابل جدا شدن باشند. چراکه کودکان زیر چهار سال ممکن است آن را قورت دهند و یا مشکلی برای خود ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اسباب بازی باید به رشد فکری، شکوفایی استعداد و شناخت و توانایی ذهنی کودکان کمک کند و فقط برای سرگرمی و وقت گذراندن نباشد.

دکتر ابهری بیان داشت: متاسفانه کمتر از 10 درصد از اسباب بازی های موجود در بازار فکری و بهره وری ذهنی بوده که باعث تاسف است. چراکه اسباب بازی باید ضمن پر کردن وقت و سرگرمی جنبه آموزشی نیز داشته باشد.

آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر اضطراب، کابوس های شبانه، شب ادراری و برخی ناراحتی های روحی و عصبی در کودکان زیر 5 یال ناشی از بازی های رایانه ای و اسباب بازی های به ظاهر وحشتناک موجود در بازار است. تولیدکنندگان داخلی بویژه در سال اقتصاد مقاومتی باید به فکر ساخت اسباب بازی های مناسب و مطابق با فرهنگ دینی و ارزش های ملی ما باشند و بازار اسباب بازی را از واردات بی نیاز کنند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: در این زمینه می توان از همکاری روانشناسان کودک، کارشناسان تربیتی و فرهنگی مخصوصا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهره گرفت تا در حفاظت از نسل آینده موفق باشیم.

ابهری در خاتمه تاکید کرد: در راستای رهنمودهای سازنده مقام معظم رهبری امام خامنه ای مد ظله العالی خانواده ها باید از فرصت مناسب و موجود برای فرستادن کودکان به مهدهای قرآنی و آشناسازی آنها با مفاهیم دینی به صورت جدی اقدام کنند و مدیران و مربیان زحمتکش اینگونه مهدها بازی ها و قصه های قرآنی را مطابق با سن و شعور کودکان تهیه ساخته و به صورت گروهی حتی نمایشی به اجرا در آورند تا بتوانند جذابیتی برای کودکان مان ایجاد کنند تا میزان استفاده آنها از اسباب بازی های غربی و خشن کاهش یابد.


ارسال نظرات