مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

جایگزینی کشت پسته با هندوانه در دشت رجعین

در راستای مدیریت مصرف آب صورت کشت پسته با هندوانه در دشت رجعین جایگزین می شود.
کد خبر: ۸۸۹۴۶۴۲
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: جایگزینی کشت محصولات با نیاز آبی پایین با محصولات پرآب از سیاست ها و برنامه های مهمی است که در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی استان زنجان دنبال می شود.

بهنام اوجاقلوافزود: پسته از جمله گیاهانی است که علاوه بر مقاومت بالا در برابر خشکی، به لحاظ اقتصادی نیز برای بهره برداران بسیار سودآور است لذا این محصول در جایگزینی کشت با محصولات پرآب در استان مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: از آنجایی که طرح توسعه پسته در استان زنجان کاملا مطالعه شده انجام می گیرد تا توسعه طرح با اطمینان از اقتصادی بودن آن در یک منطقه دنبال شود، فعلا تا زمانی که مطالعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تکمیل نشود، پسته کاری در تمام مناطق استان توصیه نمی شود.

اوجاقلو تصریح کرد: دشت رجعین از جمله مناطقی است که براساس مطالعات مرکز تحقیقات علاقهمند به توسعه پسته کاری به جای محصول پرآبی همچون هندوانه هستیم به طوری که امسال بیش از 8 هکتار پسته‌کاری در این منطقه انجام گرفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان امکان استفاده از آب های بی کیفیت یا به عبارتی آب‌های با EC و درجه شوری بالا را از دیگر مزایای کشت پسته برشمرد و خاطرنشان ساخت: استفاده از آب های با EC بالا باعث کاهش عملکرد محسوس سایر محصولات می شود در حالیکه پسته نسبت به آب های شور مقاوم است.

ارسال نظرات