كارآفرين و پرورش دهنده بلدرچين دربندرعباس:

عدم حمايت دولت، ترمزي پيش روي كارآفرينان است

كارآفرين و پرورش دهنده بلدرچين دربندرعباس، گفت:عدم حمايت دولت، ترمزي پيش روي كارآفرينان است.
کد خبر: ۸۸۹۶۰۹۴
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، اقتصاد مقاومتي با رويكرد درون زا و نگريستن به بازارهاي خارجي نسخه كاملي براي بهبود اقتصادي جامعه است كه توليدكنندگان نقش اصلي را در تحقق اين فرمايش رهبر معظم انقلاب دارند .اگر اين برنامه به درستي و كامل در جامعه اجرا شود مي توان به اشتغال پايدار و جذب بيكاران اميدوار شد .اين بار سراغ يك پرورش دهنده بلدرچين رفتيم تا از مشكلات كار و مزاياي بلدرچين گزارشي تهيه كنيم.

 عبداله زبردست متولد سال 1360 و ساكن شهر فين ، داراي مدارك تحصيلي سيكل و تقريبا يك سال است كه در اين عرصه فعاليت مي كند.
چطور شد كه به پرورش بلدرچين روي آورديد؟
با توجه به علاقه اي كه در اين زمينه داشتم بدنبال جمع آوري اطلاعات بيشتر در پرورش بهتر وگسترش اين كار رفتم، ولي تاكيدات رهبري در اقتصاد مقاومتي بنده را ترغيب كرد كه اين علاقه را به واقعيت تبديل كنم.
هر دوره پرورش بلدرچين چند روز ه است و شما در هر دوره چند قطعه پرورش مي دهيد؟
دوره پرورش بلدرچين 45 روزه مي باشد كه من در هردوره 2000قطعه پرورش مي دهم و همه را هم به مشترياني كه دارم مي فروشم و ازاين راه درآمدزايي خوبي انجام شده است .
توضيح مختصر درمورد پرورش بلدرچين بفرمائيد؟
مهم ترين مسئله براي شروع پرورش بلدرچين، داشتن يك مكان سرپوشيده تميز و مناسب است كه بتوان قفسه هاي پرورش در آن مستقر كرد.اين پرورش دهنده برتر بلدرچين از مسئولين بخصوص جهاد كشاورزي خواست تا دست توليد كنندگان را براي عبور از مشكلات بگيرند و تصريح كرد: وقتي دشمنان نمي خواهند ايران مستقل بماند بايد خودمان دست به كار شويم و همت كنيم تا اقتصاد كشور را رونق دهيم بايد بروكراسي هاي اداري تسهيل شود تا توليد كننده با خيال آسوده در جهت اقتصاد مقاومتي گام بردارد.
افرادي كه علاقمند به پرورش بلدرچين جهت توليد گوشت هستند بايد جوجه هاي آن را خودشان توليد و تكثير كنند زيرا محلي در ارتباط با توليد انبوه جوجه بلدرچين و يا كارخانه جوجه كشي ويژه بلدرچين فعلا وجود ندارد .گفتني است ؛ بلدرچين ها پرندگاني با ميزان تخمگذاري بالا بوده و در هر سال در حدود ۲۶۰ – ۲۵۰ تخم مي گذارند كه اين امر در شرايط طبيعي و بدون نوردهي مصنوعي در ماه هاي فروردين تا شهريور اتفاق مي افتد.تخم بلدرچين نسبت به تخم مرغ، ۵ برابر فسفر، ۷برابر آهن، ۶برابر ويتامين B۱۲ و ۱۵ برابر ويتامينB۲ دارد (هرچند اندازه ي يك تخم مرغ حدود ۵ برابر تخم بلدرچين است) و كلسترول در تخم بلدرچين نسبت به تخم مرغ بسيار كمتر است.تخم بلدرچين منبع غني اسيد چرب امگا۳ است كه براي تقويت هوش و حافظه بسيار مفيد است. ازآنجايي كه بلدرچين در برابر بيماريهاي مختلف بسيار مقاوم تر از مرغ است، پرورش بلدرچين بدون استفاده از هيچ گونه دارو و آنتي بيوتيكي انجام مي شود، بنابراين گوشت و تخم بلدرچين محصولاتي كاملا ارگانيك و سالم هستند كه هيچ گونه ذخيره ي داروئي مضر براي مصرف كننده در بافت خود ندارند.
از مشكلاتي كه دراين زمينه پيش روي تان هست بگوييد؟
– عدم دريافت مجوز كشتارگاه و كد بهداشتي براي ارائه بهتر محصولات و فروش-عدم ثبات در قيمت جيره ي مصرفي بلدرچين-عدم وجود مشتري عمده آن از جمله مشكلاتي است كه پيش روي كار ما قراردارد .
پرورش بلدرچين چه سختي هايي دارد؟
هر كاري سختي خودش را دارد ولي مهم اين است كه تلاش كني و نتيجه زحماتت را ببيني، پرورش بلدرچين هم قطعا سختي هاي مخصوصي دارد چون بايد 24 ساعته مراقب آنها بود.
به عنوان يك كارآفرين، مهمترين موانع موجود بر سر راه كارآفريني در ايران چه مي دانيد؟
مهمترين اين موانع را مي توان در بروكراسي شديد اداري، عدم مديريت كلان كشور، عدم حمايت از سوي دولت و وام‌هاي بانكي غيرقابل دريافت توسط بسياري از افراد به دليل ضمانت نامه هاي سنگين دانست به طوري كه بسياري از افراد براي يك وام چند ميليوني مي بايست ضمانت هاي آنچناني ارائه دهند و اين در حالي است كه برخي از افراد وام هاي كلان و ميلياردي را بدون كمترين پشتوانه و براحتي دريافت مي كنند.
توصيه شما به كساني كه قرار است به كار پرورش بلدرچين وارد شوند؟
من نمي گويم حرف مرا گوش كنند اما ابتدا حرف افراد با تجربه را كه مديريت خوبي دارند گوش كنند و بعد كارشان را شروع كنند.در حال حاضر موقعيت طوري است كه تقاضا براي پرورش كبك بسيار زياد است ولي كسي نيست كه اين افراد مستعد و با استعداد را سازماندهي كند و با سازماندهي اين افراد مشكل تقاضاي زياد و توليد كم حل شود و افراد با اين حرفه خانگي به راحتي مي توانند درآمد خوبي كسب كنند.هر كس تو زندگي مي خواهد كاري را شروع كند سراغ افراد با تجربه برود . خيلي ها از كار پرورش بلدرچين توقع دارند ماهيانه چند ميليون تومان برداشت كنند ولي يك كارمند نزديك به دوازده ساعت تو يك روز كار مي كند براي حقوق دو يا سه ميليون ولي كسي كه در اين كار مي خواهد روزي دو الي سه ساعت وقت بگذارد بايد توقع يك چهارم حقوق كارمند را داشته باشد و در كنار شغل هاي ديگر اين كار را هم داشته باشند.
عمده مشتريان شما چه كساني هستند؟
به دليل عدم صدور مجوز كشتار، عمده مشتريان ما افراد دست فروش و اهالي روستا مي باشند و ما در واقع به نوعي اشتغالزايي غيرمستقيمي نيز براي اين افراد انجام داده‌ايم.
چه درخواستي از مسئولين داريد؟
مهمترين درخواستم از مسئولين اين است كه نسبت به صدور مجوز كشتار و بسته بندي همكاري لازم را داشته باشند كه اگر اين مشكلات حل بشود، بازار فروش هم بهتر مي شود. وجود يك اتحاديه براي ايجاد هماهنگي واحد در توليد،پرورش و فروش بلدرچين مي تواند كمك شاياني در عرصه پرورش بلدرچين باشد چرا كه به دليل عدم حضور يك اتحاديه قيمت هاي متفاوتي به بازار ارائه مي شود و بر سختي كار مي افزايد، وجود تعاوني هايي براي ارائه محصولات به طور مستقيم به دست مصرف كننده ها مي تواند براي توليد كننده و مصرف كننده سود آوري بيشتري را به همراه داشته باشد.
در خاتمه هر نكته اي كه لازم مي‌دانيد بفرماييد؟
به اميد روزي كه با تغيير و تحول اساسي در نظام اقتصادي كشور شاهد باشيم كه توليد و ارزش آن از مرحله شعار و عشق ورزي به كار و توليدي و تشويق به كار جهت ايجاد اشتغال و احساس ترحم به بيكاران و اميد به اجرو ثواب اخروي و … فراتر رفته و به عنوان تلاش و سرمايه گذاري در جهت تامين و تدارك سود و منافع مادي بيشتر با توجيه اقتصادي و عقلائي روبرو باشيم . جا دارد در پايان تشكر كنم از بسيج سازندگي سپاه ناحيه بندرعباس كه ما را مورد حمايت خود قرار داده اند.
ارسال نظرات