نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 14 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): رئیس جمهور محترم و برادران و خواهرانی که در بخش‌های مختلف با ایشان همکاری خواهند داشت این توصیه‌ها را در نظر داشته باشند. این مسئولیت را، این توانایی را، امانت بدانید.(1396/5/12)
کد خبر: ۸۸۹۷۲۴۷
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز           
برنامه دولت دوازدهم

تلاش برای استقرار عدالت و جانبداری از محرومان مستضعف، اجرای احکام اسلام ناب، تقویت وحدت و عزت ملی، توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم کشور، صراحت در بزرگداشت ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی، تأکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به موضوع اشتغال و تولید مهم‌ترین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور در حکم تنفیذ وی بود. معظم‌له سپس در بیاناتی، دولتمردان جدید را به «تکیه بر هویت انقلابی، کار جهادی و بهره‌مندی از حمایت مردمی و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور» توصیه کردند و در بیان جهت‌گیری دولت آینده افزودند: «پرداختن به مشکلات مردم به ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی به مثابه اولویت اصلی»، «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملت‌ها و دولت‌ها» و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه‌طلبان»، سه جهت‌گیری اصلی است که باید به ‌طور همزمان در دستور کار دولت باشد.
مجموعه این توصیه‌ها و رهنمودها به منزله‌ مانیفستی برای اداره کشور در چهار سال آینده است که باید مورد توجه جدی دولت دوازدهم قرار بگیرد. در واقع، این رهنمودها که برخی از آنها ماهیت عملی دارد و برخی دیگر باید خود را در جهت‌گیری‌ها و مواضع دولت نشان دهد، منبعث از هویت اسلامی ـ انقلابی نظام و شرایطی است که اکنون در آن قرار داریم. به عبارتی، در بیان این توصیه‌های حکیمانه تلاش شده است تا هم برای حل مشکلات و مسائل موجود چاره‌اندیشی شود و هم جوهره و سیرت انقلاب اسلامی از استحاله و تحریف مصون بماند. در واقع، توصیه‌های رهبری گویای این است که ایشان راه ‌حل مشکلات کشور را در نگاه به درون و آن هم با حفظ مواضع، جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های انقلابی می‌دانند و از این رو، جریانی که در تلاش است تا مشکلات کشور را با نگاه به بیرون و کنار گذاشتن انقلابی‌گری و استکبارستیزی حل کند، تاکنون دستاوردی برای کشور نداشته است؛ البته آنچه گفته شد، به معنای نفی تعامل گسترده با جهان نیست؛ بلکه باید در عین ارتباط با جهان، در مقابل سلطه‌گران ایستادگی کرد. بنابراین، به بهانه تعامل با جهان برای حل مشکلات کشور نمی‌توانیم انقلابی‌گری را کم‌رنگ کرده یا کنار بگذاریم؛ راه‌ حل صحیح آن است که در عین تعامل با جهان، نگاه‌مان به درون باشد تا میان تداوم انقلابی‌گری با حل مشکلات کشور تضاد پیش نیاید.

▼ گزارش روز
تردید
اگرچه تضاد و تناقض در اظهارات، رفتار و عملکرد اصلاح‌طلبان امری مسبوق به سابقه است؛ اما مصاحبه محسن مهرعلیزاده با روزنامه آفتاب یزد و تیترهای این روزنامه از گفته‌های او در این مصاحبه کوتاه، که یکی از نامزدهای برعهده گرفتن سکان شهرداری تهران به شمار می‌آید، افزون بر آنکه بار دیگر تناقض در جریان اصلاحات را آشکار کرد، نگرانی‌ها درباره آینده شهر تهران با مدیریت این طیف را نیز بیش از پیش جدی کرد! این روزنامه که در کنار تصویر بزرگ از محسن مهرعلیزاده تیتر «باید شهرداری شیشه‌ای شود» را بر صفحه اول خود نشاند و در همان صفحه به قول رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات نوشت: «نمی‌توان رقم بدهی شهرداری تهران را در رسانه‌ها اعلام کرد»! این روزنامه و این چهره اصلاح‌طلب نه تنها هیچ توضیحی نمی‌دهد که چگونه می‌شود شهرداری تهران را پشت شیشه برد و شفاف مدیریت کرد تا همه از چند و چون مدیریت این سازمان با خبر باشند، بلکه در تناقض روشن صلاح نمی‌داند که رقم بدهی آن را در رسانه‌ها و به مردم اعلام کند! تا این سؤال به وجود آید که اساساً مدیریت شفاف بدون روشن بودن مسائل اقتصادی و  هزینه‌کردها در شهر تهران چه معنا و مفهومی دارد؟! و مهم‌تر از آن، برای افکار عمومی این تردید را به وجود می‌آورد، مدیرانی که حتی نمی‌توانند در طول یک مصاحبه کوتاه به حرف خود پایبند باشند و مدام دچار تناقض و تضاد می‌شوند، چطور می‌توانند شهری مانند تهران را با پروژه‌های بزرگ عمرانی و با بیش از 12 میلیون جمعیت و با مسائل مختلف و متعدد اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی مدیریت کنند؟! بی‌تردید، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام‌القرای اسلامی نیازمند مدیرانی است که در کنار فعالیت‌های بی‌شائبه و بی‌وقفه جهادی در مدیریت این بستر مهم و بزرگ، ثبات و شفافیت در عمل خود داشته باشند؛ چرا که هرگونه رفتار دوگانه می‌تواند برای تهران و ساکنان آن آسیب‌ها و بحران‌هایی جبران‌ناپذیر به بار آورد.

▼ خبر ویژه                                      
پیروزی‌های پیاپی

هفته گذشته، ایام مبارکی برای حزب‌الله لبنان بود؛ زیرا در این روزها حزب‌الله لبنان بر جبهه تکفیر در اراضی تصرف شده لبنان پیروز شد. طی سه روز سه پیروزی برای حزب‌الله رقم خورد، مقاومت توانست پیکر پاک شهدا را باز پس بگیرد، آخرین تروریست‌های جبهه النصره از خاک لبنان خارج شدند و پنج اسیر حزب‌الله به خاک وطن بازگشتند. همین موارد سبب برپایی جشن باشکوهی شد و هزاران نفر برای استقبال از آزادگان حزب‌الله به منطقه القاع آمدند. در بیانیه حزب‌الله لبنان پس از آزادی عرسال تأکید شد: «در این عملیات همه اهداف ترسیم شده به طور کامل تحقق پیدا کرد و ارتفاعات عرسال لبنان و ارتفاعات فلیطه سوریه آزاد شد.» فرماندهی عملیات مقاومت اعلام کرد، این آزادسازی تهدید نظامی این گروه تروریستی را در مرزهای شرقی لبنان ریشه‌کن کرده است. «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه شب به مناسبت آزادسازی جرود عرسال از چنگ جبهه النصره سخنرانی کرد و گفت: «پیروزی ما در عملیات آزادسازی جرود عرسال در برابر تروریسم به دلیل حمایت سخاوتمندانه ایران بوده است. این پیروزی در شرایطی رخ داد که رسانه‌های خبری در بازتاب آن کوتاهی کرده‌اند.» حزب‌الله همچنین در یک پیام به زبان فرانسوی نوشت: «پدر ژاک هامل، یادت هرگز فراموش نخواهد شد، ما در تمام نسل‌ها با یاد تو زندگی خواهیم کرد، نترس، ما از برادران مسیحی خود حفاظت و حمایت خواهیم کرد، درود بر تو، برادرانت در حزب‌الله.»

▼ اخبار
1ـ سکوت جریان انقلابی در هجمه ضد فرهنگی

جریانی خزنده در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری درصدد است ابتذال را وارد جامعه کند؛ در مقابل جریان ارزشی و معتقد به آرمان‌ها یا از این فعالیت‌های براندازانه خبر ندارند یا اینکه خیال خود را به این خوش کرده‌اند که دستگاه‌های مسئول وظیفه انقلابی خود را در حراست از آرمان‌های انقلاب انجام می‌دهند، اما لازم است نیروهای انقلابی بیدار باشند؛ زیرا جسارت این جریان خزنده روز به روز بیشتر می‌شود. در یکی از همین نمایش‌های تئاتر که اکنون بر روی صحنه است، بازیگران در آنها به شکل آزادانه و خیلی راحت با پوشش‌های نامناسب و حتی در اتفاقی تعجب‌برانگیز با ارتباط ناسالم بازی می‌کنند و به بدن نامحرم دست می‌زنند. در آنها بساط رقص برپا می‌شود، کلمات رکیک به کار برده می‌شود و در نهایت هم ادعا می‌کنند که در حال آسیب‌شناسی اجتماعی هستند! اما این چه معضلی است که تنها باید از طریق حرکات موزون و تحریک مخاطب و به‌کارگیری الفاظ زشت و زننده به نمایش درآید؟! گفتنی است، عرصه کتاب و تولیدات فرهنگی نیز با چنین معضلاتی روبه‌رو است و روزبه‌روز جرئت و جسارت بیشتری برای هنجارشکنی پیدا می‌کنند.

2ـ از رونالدو یاد بگیرید

بازی کردن مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی مقابل تیم مکابی تل‌آویو، نماینده رژیم صهیونیستی در لیگ اروپا، واکنش‌های متعددی به دنبال داشته است. پایگاه خارجه رژیم صهیونیستی این دو بازیکن را تشویق کرده‌(!) و نوشته است آفرین بر مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی که تابوی مسابقه ندادن را شکستند. در همین حال، در داخل کشور وزارت ورزش و جوانان با صدور اطلاعیه‌هایی این رفتار ناجوانمردانه را محکوم کردند. شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی نیز در روزهای گذشته به تقبیح این کار پرداختند. کریستیانو رونالدو هم گفته بود: «اگر من فقط یک ‌بار بگویم که اسرائیل را دوست دارم، فیفا مرا بهترین بازیکن سال معرفی می‌کند؛ اما مردم می‌دانند که چند سال است حق مرا می‌خورند‌، اما من از آن کودک گرسنه فلسطینی طرفداری می‌کنم.» بوفون، دروازه‌بان تیم ملی ایتالیا هم به دلیل حمایت از فلسطین از سوی فیفا مجازات شد. او پس از هر گلی که تیمش وارد دروازه رژیم صهیونیستی می‌کرد، بلند فریاد می‌زد: «زنده‌باد فلسطین».

3ـ پیام مشکوک جریان صدر در عراق

مقتدا صدر که جمعه گذشته از عربستان بازگشته است، در میدان تحریر بغداد خواستار انحلال آنچه گروه‌های منضبط حشد الشعبی خوانده و ادغام در نیروهای مسلح رسمی‌اش شد و گفت: در غیر این صورت این گروه‌ها باید زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح با شروط سختگیرانه قرار گیرند. این در حالی است که حشد الشعبی به دلیل تبعیت از مرجعیت شیعی و پیروزی بر داعش در بهترین شرایط نظامی و اجتماعی است. گفتنی است، مقتدا صدر پس از یک دوره یک ساله که از آن به دوره آرامش صدری‌ها یاد می‌شود، هفته گذشته به عربستان رفت و ثامر السبهان، سفیر اخراجی سعودی از عراق از وی در فرودگاه جده استقبال کرد. وی سپس با محمدبن سلمان و برخی مقامات این کشور دیدار کرد..

4ـ آمریکا مقصر عدم سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام

 شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد، ایران امیدوار بود موافقت با محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش شرکت‌های خارجی را به سرازیر کردن ده‌ها میلیارد دلار سرمایه به این کشور ترغیب کند؛ اما سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در ایران انجام نشده است و این امر تا اندازه زیادی به دلیل رویکرد ایالات متحده آمریکا است. به عبارتی، شرکت‌های خارجی هنوز برای سرمایه‌گذاری در ایران بی‌میل هستند؛ زیرا از فروپاشی توافق هراس دارند. آمریکا که حتی بعد از امضای توافق هسته‌ای تحریم‌های دیگر (غیر هسته‌ای) علیه ایران را زنده نگه داشته، عامل بخش زیادی از هراس‌های سرمایه‌گذاران است.

▼ اخبار کوتاه

وهابیت با عقاید خطرناک و تکفیری خود به جان مسلمانان افتاده و در شقوق مسلمانان اختلاف ایجاد می‌کند و با عنوانی چون مشرک و بت‌پرست خون مسلمانان را حلال می‌داند. در واقع همین عقاید است که موجب پیدایش گروه‌هایی، مانند القاعده و داعش شده است. مجری شبکه وهابی «کلمه» می‌گوید: نماد شرک امروز در قم، مشهد و کربلا و حرم‌هایی است که آنجا درست کرده‌اند. وی به همین بسنده نمی‌کند و شعار مرگ بر شیعیان سر می‌دهد. این سخنان در حالی است که زیارت قبور انبیا و اولیا به‌ ویژه قبور رسول‌خدا(ص) و اهل‌بیت ایشان(ع) از دستورهاى اکید شرعى است که مسلمانان از صدر اسلام، همواره به آن پایبند بودند.
طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اخبار مختلف درباره ترکیب کابینه دوازدهم گفت: در حال حاضر، تنها معاونت امور زنان و خانواده به زنان سپرده شده و از وزیر زن خبری نیست. در همین حال، کمپینی در فضای مجازی درباره ابقای مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده راه‌اندازی شده که مسئولان دولتی نیز به آن توجهی نکرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: ما از رئیس‌جمهور انتظار داریم، ایشان بر ریسک موضوع تأکید دارد، اما موضوع ریسک کردن نیست؛ بلکه جامعه مطالباتی در این زمینه دارد و در انتخابات نشان داده است، رئیس‌جمهور هم در تبلیغات انتخاباتی بر این مطالبات صحه گذاشته است.
مسعود مویدی، فعال اصلاح‌طلب و کاندیدای ردّ صلاحیت شده انتخابات در گفت‌وگو با شبکه سلطنت‌طلب «کانال یک» علیه جمهوری اسلامی ایران سیاه‌نمایی کرد. مسعود مویدی در این گفت‌وگو با اظهار تأسف از وجود ناهماهنگی مخالفان خارج‌نشین، از آنها خواست در فعالیت‌های خود متحد بوده و هماهنگ عمل کنند. گفتنی است، مسعود مویدی به ردّ صلاحیت خود اعتراض داشت که با این مصاحبه علت ردّ صلاحیت وی بیشتر آشکار شد.
اسکای‌نیوز گزارش داده است: «آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده، درخواست آزادی نازنین زاغری را مطرح خواهد کرد. گفتنی است، زاغری تبعه ایرانی ـ انگلیسی است که فروردین‌ ماه سال گذشته به اتهام امنیتی بازداشت شد.
برت «مک‌گورک»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به ضد داعش می‌گوید، دو هزار تروریست داعش در رقه هستند که احتمالاً در همانجا کشته خواهند شد.



ارسال نظرات