رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کوثر:

سد بدون پایاب یعنی کارخانه آب بخار کن

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کوثر ضمن اشاره به آغاز عملیات اجرایی پایاب سد گیوی و صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی گفت: اصلی ترین صرفه جویی آب می بایست در حوزه کشاورزی و از سوی کشاورزان صورت گیرد.
کد خبر: ۸۸۹۷۷۴۶
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

حجت الاسلام والمسلمین بیگی، امام جمعه کوثر طی گفتگویی اظهار کرد: متاسفانه 98 درصد از کل منابع آبی کشور اعم از سفره های زیر زمینی، آب سد های معیشتی، چشمه ها و قنات ها در حوزه کشاورزی مصرف یا به عبارتی اسراف می شود.

وی ادامه داد: این آمار تامل برانگیز به صورت کارشناسی شده از سوی وزارت نیرو و مدیران کل آب منطقه ای عنوان شده و تاسفبار است که تقریباً همه منابع آبی کشور بدون اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی اسراف می شود.

خطیب جمعه کوثر اضافه کرد: اصل صرفه جویی استفاده از آب شرب خانگی و مصرفی مقوله مهم و حیاتی است ولی با این حساب و با توجه به آمار مذکور 2 درصد از منابع آبی کشور در حوزه آب شرب استفاده می شود، به عبارتی لازم است ما بیشترین صرفه جویی را در حوزه کشاورزی انجام دهیم.

وی گفت: امروزه با وجود منابع آبی بیشتر در پشت سد ها، رودخانه ها و چشمه های زیر زمینی متاسفانه کمترین استفاده و بازخورد از منابع ملی صورت می گیرد که تنها نبود مدیریت مصرف علت اصلی این اسراف از انرژی همگانی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کوثر افزود: بر همگان عیان و مبرهن است که جنگ جهانی سوم بر روی انرژی بوده و آن انرژی نیز آب است؛ اسرائیل غاصب، عربستان سعودی، آمریکا و دیگر ابرقدرت های جهان امروزه بر روی مهمترین پروژه قرن یعنی آب شیرین کن ها سرمایه گذاری کرده تا بیشترین منابع آبی را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بیگی ابراز کرد: ما نیز می بایست برای حفظ انرژی در ایران اسلامی اصلی ترین صرفه جویی آب را در حوزه کشاورزی و از سوی کشاورزان شاهد شویم تا شرمنده نسل های بعدی نباشیم.

 وی اشاره به آغاز عملیات اجرایی پایاب سد گیوی و صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی در شهرستان کوثر گفت: سد های بدون خط انتقال و پایاب یکی از پرمصرف ترین منابعی هستند که امروزه شاهد آن هستیم؛ بخار شدن آب های پشت سد و همینطور عدم اهمیت به اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی و ضایع نمودن منابع آب کشور در مراحل تولید و مصرف محصولات کشاورزی مهترین بخش های اسراف 98 درصدی منابع آبی هستند؛ پس دولت در آغاز عملیات اجرایی پایاب سد گیوی نیز تسریع کند.

امام جمعه کوثر با بیان اینکه سد بدون پایاب یعنی کارخانه آب بخار کن، اظهار کرد: شیرازه روستاهای شهرستان کوثر در سایه کمبود منابع آبی از هم پاشیده است، متاسفانه مهاجرت بیش از پیش در این شهرستان افزایش یافته و لازم است دولت در بخش کشاورزی و ارائه خدمات در حوزه کشاورزی و باغداری مهاجرت معکوس را در شهرستان احیا کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کوثر خاطر نشان کرد: دولت با برنامه ریزی دقیق ضمن احقاق حق کشاورزان کوثری در آغاز عملیات اجرایی پایاب سد گیوی، خود در مقوله بهینه سازی و جلوگیری از اسراف منابع آبی در حوزه کشاورزی تمهیدات لازم را اتخاذ کند؛ مدیریت بخش کشاورزی و باغداری با آبیاری قطره ای، بارانی در راستای اصلاح الگوی مصرف مهمترین عملکرد مسئولین باشد.

وی همچنین پیشقدم شدن مسئولان در صرفه جویی از منابع آبی در بخش کشاورزی را خواستار شد.

 
منبع:  کوثرخبر 
ارسال نظرات