یادداشت/ مجید بامری

نقش مهم و اساسی خبرنگاران در تصمیم گیری های درست مسئولان

خبرنگاران با انتقال اخبار صحیح به مسئولان و همچنین انتقادات سازنده، نقش مهم و اساسی در تصمیم گیری های درست مسئولان را دارند.
کد خبر: ۸۸۹۸۴۱۸
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان سیستان و بلوچستان، به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار یادداشتی با همین موضوع در این پایگاه خبری منتشر شده است:

خبرنگاری شغل و یا بهتر است بگوییم که رسالت بسیار مهم، حساس، پیچیده و تاثیرگذاری است، این رسالت ویژه و وظیفه خطیر خبرنگاری انسان را ایجاب می‌کند که تا با دقت، تعهد و تلاش و همچنین کوشش خود بتواند آن را به نحو احسن و بهترین شکل انجام دهد.

این قشر فهیم و اثرگذار با نشر اخبار صحیح و واقعی نقش اساسی و مهمی در تصمیم گیری های مسئولان در جامعه خود دارند، پس افزایش پایگاه های خبری و خبرگزاری های وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیای امروز باعث شناخت و آگاهی بیشتر مردم دنیا از کشورمان شده است.

باید به این نکته توجه داشت خبرنگاران چشم های بینا و تیزبین جامعه خود هستند، آنها با انتقادات سازنده و اثر گذار خود می توانند زمینه ساز افزایش کارایی مسئولان و مدیران دولتی در راستای انجام وظایف و همچنین بهبود وضعیت ارائه خدمت ادارات آنها به مردم شوند.

پس این برای خبرنگاران لازم است تا در اطلاع‌رسانی به مردم تحقیقات مناسب را انجام دهند و اصل اساسی و مهم اخبار را در مطابقت آن با واقعیت رعایت کنند.

توانایی درك مطالب، مشكلات اجتماعی، سوژه‌یابی و افزایش درآمد، سریع، تیزبین و نگاه متفاوت به مشکلات و معضلات جامعه از ویژگی های یک خبرنگار خوب و حرفه ای است که با رعایت آنها است که خبرنگار می تواند به موفقیت در شغل خود دست پیدا کند.

در هر حال هفدهم مرداد "روز خبرنگار" فرصت ارزشمند و گرانبهایی برای تقدیر و تجلیل از تلاش‌ها و زحمات انسان‌های وارسته و هنرمندی است که در جهت اطلاع‌ رسانی دقیق اخبار، نشر و آگاهی‌ بخشی به جامعه تلاش و کوشش می‌کنند.

در اهمیت این روز همین بس که مقام معظم رهبری فرموده اند: «روز خبرنگار، روز رعایت حریم قلم و اندیشه است، این روز یادآور حماسه‌آفرینی آن‌هایی است که بقای حقیقت را به بقای خود ترجیح می‌دهند.».

همچنین امام خمینی(ره) نیز در زمینه تأثیر و حُرمت قلم بیان کرده اند: «امیدواریم بشر به رشدی برسد که مسلسل‌ها را به قلم تبدیل کند چرا که آن‌قدر که قلم و بیان در خدمت بشر بوده است، مسلسل‌ها نبوده‌اند.»

پس همانطور که رهبر معظم انقلاب مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان، را سلاح ارتباطات رسانه‌ای معرفی کرده اند، پس خبرنگاران از این سلاح که در دست دارند برای معرفی جمهوری اسلامی ایران و انتقال فرهنگی انقلابی به بیرون از مرزها تلاش و کوششی ویژه ای داشته باشند، چرا که تنها در این صورت است که توانسته ایم از این سلاح به خوبی استفاده کنیم.

علی ای حال ایجاد روحیه امید و نشاط و شادابی و پرهیز از یاس و ناامیدی، اطلاع‌رسانی شفاف و درست، استقبال از انتقادهای مثبت و عالمانه، تعامل مطلوب و سازنده با نهادها و ادارات و مسئولان، تحلیل علمی و بی‌طرفانه اخبار و موضوعات، نظارت بر عملکرد و وظایف مدیران و سازمان‌ها و ارائه راه‌حل‌های علمی برای حل مسائل و مشکلات و توسعه جامعه و ... از مواردی است که خبرنگاران در اخبار تولیدی و پوششی باید به آن توجه کنند.
ارسال نظرات