پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 50/ مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی در گفتگو با «بسیج»:

تیلاپیا بازار را از دست تولید کنندگان ماهی داخلی گرفت

ورود ماهی تیلاپیا باعث شده تا بازار را از دست ماهی فروشان سنتی بگیرد البته ما تولید کنندگان داخل هم در زمینه توزیع ماهی های سردابی و گرمابی به صورت سنتی عمل می کردیم.
کد خبر: ۸۸۹۸۸۵۵
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد: 

تیلاپیا بازار را از دست ماهی فروشان سنتی گرفت// نبی زاده

* واردات تیلاپیا  وقتی مشابه داخلی دارد عرف نیست

 آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: هیچ کجای دنیا عرف نیست وقتی شما تولید در داخل کشور دارید؛ همان محصول و یا محصول مشابه تولید داخلی را وارد کنید.در همین راستا برای حمایت از تولید کننده تعرفه ها زیاد می کنند و یا جلوی واردات را می گیرند.متأسفانه ماهی تیلاپیا هم مشابه ماهی تولید داخل دارد بر همین اساس ماهی های گرمابی و سردابی مشابه ماهی تیلاپیا در کشور یافت می شود که واردکنندگان دست به واردات این ماهی زده اند.

* تیلاپیا بازار را از دست ماهی فروشان سنتی گرفت

وی افزود: ورود ماهی تیلاپیا به بازار باعث شده تا بازار از دست ماهی فروشان سنتی گرفته شود. باید در این خصوص واقع گرا باشیم بر همین اساس البته در بخش هایی هم ما در زمینه توزیع ماهی های سردابی و گرمابی به صورت سنتی عمل می کردیم و این رویه تا 2 الی 3 سال پیش ادامه داشت . اکنون هم در برخی مراحل این رویه ادامه دارد چون اگر به میدان بعثت تهران مراجعه کنید خواهید دید که ماهی فرآوری شده به فروش نمی رسد و ماهی ها به سهولت آورده و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

نبی زاده تصریح کرد: اما امروز این نیاز بیش از پیش به نظر می رسد که ما باید ماهی ها را برای فروش بهتر در بازار فرآوری کنیم.اما این اقدام نباید ریشه تولید ماهی را بزند.چرا باید به خاطر عدم فرآوری مناسب، ماهی از چین وارد کنند و کشور بزرگ چین که جزء غول های اقتصادی جهان است را در مقابل تعدادی اندک تولیدکننده ماهی داخلی که با هزاران سختی، مشقت و در کنار تحریم های مختلف به تولید ماهی می پردازند، قرار دهند؟

تیلاپیا بازار را از دست ماهی فروشان سنتی گرفت// نبی زاده

وی خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین ادعا می کنند که واردات ماهی تیلاپیا برای جابجایی پولی است که در کشور چین داشتیم و ما به ازای خدمت این کشور ماهی تیلاپیا وارد کردیم.اما بر فرض صحت داشتن این ادعا معنا ندارد که برای خدمت به کشور چین بازار داخلی خود را نابود کنیم.لذا می توان حتی برای خوش خدمتی هم که شده از کشور چین محصولی را وارد کرد که مشابه داخلی ندارد.متأسفانه امروز بر روی واردات ماهی تیلاپیا درحال بحث و گفتگو هستند و روی آن مانور می دهند که به بخش تولید داخلی ماهی بسیار آسیب می زند.

ارسال نظرات