پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_52/ نبی زاده در گفتگو با «بسیج»:

چگونه برای تیلاپیا تاریخ انقضای دو ساله می زنند؟/ تیلاپیا جزء بی کیفیت ترین خوراک دنیا/ توزیع ماهی های تاریخ گذشته در بازار

نبی زاده گفت: برای ما عجیب است که یک ماهی چطور 2 سال تاریخ انقضا دارد.وقتی 2 سال تاریخ انقضای ماهی باشد امکان سودجویی و سوء استفاده زیاد می شود.
کد خبر: ۸۸۹۸۸۷۶
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۳

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه اقتصادی تقویت تولید داخلی و عملی کرن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.از طرفی بخش کشاورزی و شیلات می تواند به عنوان یک بازوی قدرتمند در تقویت بنیان اقتصادی کشور مؤثر باشد . یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد.

 اما اکنون بخش شیلات و به خصوص پرورش ماهی های سردابی و گرمابی با چالش بزرگ واردات ماهی خارجی از جمله تیلاپیا مواجه هستند که ضربه ی سنگینی را به تولید داخلی وارد کرده است. بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند. در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم.

 خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با  آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

ماهی تیلاپیا غذای فقرا است/2 سال تاریخ انقضای ماهی تیلاپیا عجیب است//نبی زاده

* ماهی تیلاپیا جزء ماهی برتر دنیا نیست

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه سراسری ماهیان سردابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت:در مورد کیفیت ماهی تیلاپیا قطعا من ماهی شناس نیستم لذا در این خصوص می توانید با مسئولین تغذیه صحبت کنید اما به طور یقین ماهی تیلاپیا جزء ماهی های برتر دنیا نیست. برهمین اساس ماهی قزل آلا از نظر کیفیت، هضم، کیفیت گوشت و پروتئین جزء ماهی های برتر دنیا است اما ماهی تیلاپیا جزء ماهی های رده دوم و یا سوم جهان قرار می گیرد.

وی افزود: گفتنی است بر روی این ماهی نام غذای فقرا گذاشته اند چون در شرایط بسیار آسان پرورش می یابد و می توان به راحتی در کشورهایی که از نظر پروتئینی ضعیف هستند پخش کرد.اما در کشورمان که به تازگی فرهنگ استفاده از ماهی درحال جا افتادن است؛صلاح نیست ماهی با این کیفیت وارد کشور شود.این که چطور ماهی تیلاپیا فرآوری می شود باید گفت که وارد کننده باید خواسته دامپزشکی را در خصوص سلامت گوشت این ماهی تضمین کند و باید از مسئولان دامپزشکی پرسید که واردکننده سلامت ماهی تیلاپیا را رعایت می کند یا خیر .

* 2 سال تاریخ انقضای ماهی تیلاپیا عجیب است

نبی زاده تصریح کرد: 6 ماه واردات این ماهی بین سال های 94 یا 95 به علت آنکه در آن فلزات سنگین و باقی مانده مالاشیت گرین یافت شد؛ متوقف شد.این اقدام نشان می دهد که در دامپزشکی پایش محصولات وجود دارد اما این که مدت انقضای ماهی تیلاپیا 2 سال است قابل باور نیست . این درحالی است که خود دامپزشکی ایران به قزل آلا 9 ماه تاریخ انقضا می دهد آنگاه ماهی تیلا پیا 2 سال تاریخ انقضا دارد.

وی افزود: برای ما عجیب است که یک ماهی چطور 2 سال تاریخ انقضا دارد.وقتی 2 سال تاریخ انقضای ماهی باشد امکان سودجویی و سوء استفاده زیاد می شود بر همین اساس دیده شده که یک وارد کننده  تیلاپیا وقتی 2 سال تاریخ انقضای ماهی تمام شده دوباره آن را به گمرک برده و به عنوان ماهی تازه و مهر شده وارد کشور کرده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهی های سردابی خاطرنشان کرد: خوب این عمل نشان می دهد که نظارتی از این نظر وجود ندارد یعنی اگر ماهی تیلاپیا 4 سال هم مانده باشد هیچ کس متوجه نخواهد شد.لذا وزارت بهداشت در این خصوص هیچ نظارتی ندارد و اگر کسی هم تخلف کند، کسی پیگیر نخواهد شد.گفتنی است حاشیه سود ماهی تیلاپیا برای واردکننده بسیار بالا است بر همین اساس به مسئولین اعتراض کردیم که چرا وارد کننده بر روی تولید ماهی های داخلی سرمایه گذاری نمی کند؟ بهانه های مختلفی آوردند که از نظر ما منطقی نیست.

ارسال نظرات