مینو اصلانی در گفتگو با «بسیج»:

مجوز خروج زن بدون اذن شوهر با شرع اسلام در تضاد است/ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال ظلم به انهاست

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان گفت: در حال حاضر نیز زنان فرهیخته ما بدون تصویب چنین قوانینی در مجامع علمی می‌درخشند و همسرانشان نیز مشوق آنها هستند.
کد خبر: ۸۹۰۰۹۵۳
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

مینو اصلانی مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به :2 قانون خروج از کشور بدون اذن شوهر و ممنوعیت ازدواج برای دختران زیر 18 سال گفت: قانون خروج از کشور بدون اذن شوهر الان در صحن علنی مجلس توسط فراکسیون زنان مطرح شده است که قانون خروج روجه بدون اذن و اجازه زوج برداشته شود.

وی افزود: استدلال بر این نکته استوار است که بعضی از زنان فرهیخته قصد ارایه ملاقات علمی خود را در خارج از کشور دارند و یا بانوان ورزشکار در خارج از کشور مسابقه دارند یا قصد داوری مسابقات ورزشی یا علمی را دارند و این قانون باعث شده از ادامه کار باز بمانند.

اصلانی ادامه داد: شروع ماجرای مخالفت با این قانون از ان بانوی ورزشکار داور بود که برای داوری مسابقات عازم بود ولی به دلیل وجود قانون اذن و اختلافاتی که همسرشان داشتند درحدی که برای مدتی به صورت جدا از هم زندگی میکردند نتوانست از کشور خارج شود.

وی خاطر نشان کرد: این بحث در جلس مطرح است و اینکه چه زمان به رای گیری در مجلس گذاشته شود هنوز معلوم نیست و مجوز خروج از کشور بدون اذن همسر که یکی از قوانین موجود کشور ما است، از شرع مقدس گرفته شده و برای تحکیم پایه‌های زندگی لازم است.

رئیس بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به دنبال تعدیل و استثنا زدن به این قانون است، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود این قانون برای خروج محققین و پژوهشگرانی که قصد کسب علم دارند دست‌وپاگیر است، اشتباه است.

اصلانی تصریح کرد: خانواده در قوانین کشور ما اصل است و همه باید تلاش کنند نظام خانواده پایدار باشد. اگر قرار است فرهنگ‌سازی شود باید برای تعامل میان خانواده‌ها فرهنگ‌سازی کنیم.

وی تاکید کرد: ایجاد مودت و رحمت و رابطه عاشقانه و محبت‌آمیز در میان زوجین و خانواده‌ها، باعث می‌شود برای پیشرفت به هم کمک کنند، نه‌اینکه روحیه زور و اجبار را که اختیارات مردم را هم سد می‌کند در جامعه رواج دهیم.

رئیس بسیج جامعه زنان یاد اور شد:‌ در حال حاضر نیز زنان فرهیخته ما بدون تصویب چنین قوانینی در مجامع علمی می‌درخشند و همسرانشان نیز مشوق آنها هستند.

اصلانی در خصوص حذف قوانینی مربوط به خروج دختران از کشور نیز خاطر نشان کرد: نمونه‌های بسیاری از خروج دختران جوان بدون اذن پدر نشان می‌دهد که این مسئله آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد و‌ عموم دختران هم راضی به این مسئله نیستند و عده‌ای هم کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند

مسئول بسیج جامعه زنان سازمان بسیج مستضعفین گفت: نگاه ما راهبردی و بنابر چشم انداز سازمان است در مسیر تمدن اسلامی قدم بر می‌داریم، از این رو بحث "تحکیم بنیان خانواده" در فرایند تعالی انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی برایمان قابل توجه و تأمل است، چرا که تمام تمدن هایی که فرو ریختند از منظر و جایگاه خانواده آسیب‌پذیر شدند.

اصلانی با اشاره به ازدواج دختران زیر 18 سال و تلاش عدع ای برای ممنوعیت ازدواج دختران زیر این سن تشریح کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند چون سازمان‌های بین المللی و کنوانسیون حقوق کودک، سن کودک را ۰-۱۸ معرفی می‌کند، ما هم باید همپای سازمان‌های بین المللی، ولو به غلط و اشتباه و به سراشیبی سقوط رفتن باید بحث‌های سازمان‌های بین المللی پیاده شود.

رئیس بسیج جامع زنان تاکید کرد: کنوانسیون حقوق کودک معتقد است فرد تا ۱۸ سال کودک است و این موضوع کاملا ضد انسانی است. اگر این تعریف از سن کودک را بپذیریم توهین به انسان است. اندیشمندان غربی معتقدند بزگ‌ترین آسیبی که به سیر رشد انسان وارد شده است به دلیل همین کنوانسیون حقوق کودک است. در کشور فرانسه چندین جلسه و همایش علمی برگزار شده که چرا کودک را تا ۱۸ سالگی تعریف کرده‌ایم. این توهین به انسان است.

وی افزود: شهید فهمیده در ۱۳سالگی به درجه شهادت رسید، این چه بحثی است که گروهی تلاش می‌کنند کودک را تا ۱۸ سالگی تعریف کنند؟ غربی‌ها و فمنیست‌ها معتقدند سن بلوغ به ۸ سال رسیده است. چرا ما در جامعه بومی خودمان اینگونه برخورد می‌کنیم؟

اصلانی با بیان اینکه در کشور ما ازدواج دختران زیر 13 سال ممنوع است و بالای 13 سال در اختیار خانواده ها است ،تصریح کرد: ما نباید آزادی‌ها و حقوق شهروندی مردم را محدود کنیم به دلیل دیدگاه‌های سیاسی خودمان و نباید برنامه‌هایمان را بر اساس کنوانسیون‌هایی که غرب توسط اندیشمندانش که آن هم در حال حاضر پذیرفته نیست قرار دهیم. باید اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند.

وی اظهار کرد: شاید یک دختر 16-17 ساله امادگی ازدواج را داشته باشد و ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال یک ظلم در حق این دختران است.

ارسال نظرات