پای دردل کشاورزان ریگانی

داستان تلخ دست بردن دلالان در جیب کشاورزان/مسئولان فقط وعده داده اند

تمام طول سال پای این نخل ها عرق می‌ریزیم و در پایان این دلالان هستند که نفع می‌برند و با این وضعیت امسال نیز نخلداران متضرر می‌شوند و باید یکسال شرمنده زن و بچه‌هایمان باشیم.
کد خبر: ۸۹۰۱۹۰۰
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج ازکرمان؛ ؛استان کرمان یکی از سه استان برتر در زمینه تولید محصولات کشاورزی همچون خرما است. استانی که بیشترین سطح زیر کشت خرما را به خود اختصاص داده است،شهرستان ریگان هم یکی از شهرستان های شرقی استان کرمان است و شغل و منبع درآمد اکثر مردم آن کشاورزی است. شغلی که گرچه به اختصار از آن یاد می شود اما در واقع سخت ترین و پردردسرترین شغل در این شهرستان محسوب می شود.


طی چندین سال اخیر اکثر کشاورزان ریگانی با توجه به مشکلات عدیده ای که بر سر راه آن ها وجود داشت، تولید محصولاتی مانند حنا، وسمه، جو، گندم و… را کنار گذاشته اند و رو به تولید تک محصولی آورده اند.


اقتصاد قشر کثیری از مردم این خطه وابسته به این محصول و از فروش خرما تامین می شود اما متاسفانه این محصول با داشتن سختی های زیاد از زمان کاشت تا برداشت تا کنون نتوانسته است رونق اقتصادی بازار را به دست خود بگیرد و به جرات می توان گفت این بمب های انرژی تو سری خور دست دلالان می‌شوند و این واسطه گران مانع از بهره برداری اقتصادی مناسب و در خور شٱن آن می شوند و باز هم همانند گذشته این روزها درست در زمان فصل برداشت خرما و ثمر دهی نخلستان ها همچنان شاهد تکرار داستان تلخ دست بردن دلالان در جیب کشاورزان این منطقه هستیم.

 

این دلالان سود جو این روزها تصویر شهر را بر هم زده اند و بی نظمی خاصی به سیمای شهر داده اند به طوری که به هر قسمت از شهر نگاه می کنیم یک نفر با یک ترازو ایستاده است و خرما خریداری می کند. و در واقع کشاورزانی که یک سال زحمت و تلاش بی وقفه خود را برای ثمر دهی بهترمحصول خود متحمل شده اند این روزها باید شاهد دست بازی های دلالان باشند و در حقیقت این واسطه گران با غیر واقعی نشان دادن قیمت اصلی خرما سعی بر هم زدن تعادل بازار را دارند.

 

حال جای سوال اینجاست که تا چه زمانی این دلال بازی ها ادامه می یابد؟ چرا دولت و مسئولین فکری به حال خرید این محصول از کشاورزان نمی کنند؟ چرا دولتمردان و مسئولین نگاهشان به این محصول همچون قیمت گذاری پسته و گردو نمی شود؟ این قصه ی پر غصه تا به کی ادامه دارد؟چرا مسئولین اعلام نمی کنند که مردم محصولات خود را به دلالان نفروشند؟


حسین ابیار نخلدار ریگانی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت:تمام طول سال پای این نخل ها عرق می‌ریزیم و در پایان این دلالان هستند که نفع می‌برند و با این وضعیت امسال نیز نخلداران متضرر می‌شوند و باید یکسال شرمنده زن و بچه‌هایمان باشیم.


وی افزود:دلالان بازار خرما را قبضه کرده‌اند و ما نیز از ترس فروش نرفتن خرماهایمان، با قیمت ناچیزی خرما را به دلالان می‌فروشیم و حتی پولی که هزینه کرده‌ایم نیز دستمان را نمی‌گیرد.

 
ابیار عنوان کرد: سالهاست این دلالان هستند که سود یک سال زحمت ما را به جیب میزنند و دولت مردان هم در این زمینه هیچ حمایتی نمی کنند و تا کنون دولت در بحث خرید خرما از کشاورزان ورود پیدا نکرده است.حال این سوال را از دولتمردان داریم چرا خرمای کشاورزان ریگانی را با قیمت خوب خریداری نمی کنند،آیا این انصاف است خرمایی را که یک سال با زحمت فراوان به دست امده دلالان از مردم مفت خریداری کنند.


وی افزود:چندین سال است که نخلداران همواره ضرر کرده‌اند و مسئولان فقط وعده داده‌اند.


رسول دهمیری دیگر کشاورز ریگانی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت:درگوشه کنار شهر مان ریگان درفصل خرماهزارو یک دلال خرید خرما از اول شهر ریگان تا انتها پیدا میشود، قیمت این محصول که با هزار بدبختی بدست می اید چگونه محسابه میشود، قیمت خرما ۱۸۰۰تومان تا سقف۲۰۰۰تومان نرخ داشت و خرید میکردن، چگونه باید زندگی کرد، کدام نهاد نظارت دارد؟ و جالبتر اینکه به خریدار گفتم فرمانداری ریگان قیمت خرما را ۵۰۰۰هزار تومان اعلام کرده است در جواب بنده گفت برید فرمانداری ازتون خرما خریداری کند!

 

وی افزود: دیگر با چه امیدی باید کار پر زحمت کشاورزی را ادامه داد.دلالان حاصل زحمت و دسترنجمان را مفت میخرن و ایا کسی هست که صدای ما گوش دهد .ایا کسی هست جلوی این دلالان بی انصاف را بگیرید.چرا خود دولت خرما را از نخلداران خریداری نمی کند،چطور دولتی ها گندم و مرکبات و دیگر میوه ها را خریداری می کنند اما به خرما که می رسد هیچ اقدامی نمی کند.

 

دهمیری تصریح کرد: امسال از طرفی در پی گرمای شدید در ریگان بیشتر خرمایمان بر روی نخل ها خشک شد و از این طرف هم اندک خرمایی که برایمان مانده است را هم دلالان از چنگمان در می‌آورند.انشاالله که با قطع شدن دست دلال از جیب کشاورز وبه عمل نشست وعذه های مسئولین آینده بهتری برای کشاورزی در شهرستان ریگان داشته باشیم.







ارسال نظرات