عدم انطباق استاندارد ایران و عراق وحل آن از طریق دیپلماسی

کد خبر: ۸۹۰۲۷۰۹
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳


  به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، عبدالمحمد زاهدی در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان که با حضور رئیس سازمان استاندارد برگزار شد، گفت: کردستان استانی مرزی است که در مبادلات مرزی قاچاق و غیرقاچاق با چالش‌های مهمی روبروست و مردم این استان از قرن‌ها پیش وابسته به مبادلات مرزی بوده‌اند.
 

وی به مسائل پیرامون کولبری در کردستان اشاره کرد و افزود: کولبر کسی است که از مرزبانی مجوز ورود کالا داشته باشد و با اقلام و میزان مشخص و با نظارت خاصی فعالیت کند.

استاندار کردستان با اشاره به فعال بودن سه معبر کولبری در استان، عنوان کرد: سه شهرستان بانه، مریوان و سروآباد از طریق معابر مرزی اقدام به ورود کالا به استان می‌کنند که برابر قانون این کالاها حق خروج از استان را ندارند اما با توجه به اینکه این شغل راه تامین معیشت مردم است، ناچار به فروش کالاها هستند.

 

وی افزود : این یک چالش است و اگر به طور کامل از خروج کالا از استان جلوگیری شود، با مشکل اشتغال و درآمد مردم استان مواجه خواهیم شد.
 

زاهدی تولید داخلی را از دیگر چالش‌ها دانست و گفت: واردات خارجی به تولیدات کشور آسیب می‌زند و برای مقابله با آن باید کالاهای تولید داخل قدرت رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد.
 

وی با اشاره به عدم انطباق استانداردهای ایران و عراق هم گفت: استانداردهای موردنظر عراق با کشور ما مطابقت ندارد و این مسئله بارها پیگیری شده است اما متاسفانه به نتیجه نرسیده که این مسئله باید از طریق دیپلماسی بررسی شود تا نتیجه موردنظر حاص شود.
 

استاندار کردستان در پایان با اشاره به مزیت‌های استان در خصوص معابر مرزی و مرزها، خاطرنشان کرد: باید با قاچاق کالاهای سلامت محور، اقلام ممنوعه و طلا و جوهر از مرزها و معابر استان برخورد و از ورود آنها جلوگیری شود.
 
انتهای پیام/7727

ارسال نظرات
آخرین اخبار