اشتغالزایی برای 15 جوان روستایی تفت با پرورش گل/ تولید سالانه 700 هزار شاخه گل رز

کد خبر: ۸۹۰۳۵۶۴
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از صبح تفت، هر چند کم آبی و خشکسالی مشکلات بزرگی را برای کشاورزان در استان یزد ایجاد کرده است اما در این بین افرادی وجود دارند که با مدیریت وبرنامه ریزی توانستند با حداقل های موجود به حداکثرها برسند.

«روح الله محمدی» کارآفرین نیری جوان، علاقه مند به کار تولید و اشتغال است که از سال 1384 کار خود را در پرورش گل های رز با سطح زیر کشت 2هزار متر و دریافت تسهیلات به مبلغ 120 میلیون تومان آغاز کرده است.

وی می گوید: تولید گل در یک منطقه کویری با این وضعیت خشکسالی کار بسیار دشوار و آزار دهنده است اما سختی ها و مشکلات سد راه نشد و با مدیریت خشکسالی ها و کمبود آب توانستم موفق شویم؛ جمع آوری آب زیر بستر گل ها و استفاده از آن در سیستم خنک کننده گلخانه و حتی مدیریت آب باران و نزولات آسمانی و جمع آوری آب آن در منبع های ذخیره باعث شد تا خشکسالی را به خوبی مدیریت کنیم.

این کار آفرین جوان ادامه داد: گلخانه امروز من در 5هزار مترمربع و کاملاً هوشمند و حرفه ای برای پرورش گل رز در حال فعالیت است و اکنون 15 نفر در این گلخانه به صورت مستقیم اشتغال دارند.

وی در مورد فعالیت هایی که در این گلخانه برای پرورش گل رز انجام می گیرد، گفت: گل چیدن، حرص کردن، غنچه گیری، جوانه گیری، تهیه مواد معدنی، سمپاشی، کنترل آفت و کود دهی از جمله کارهایی است که باید برای پرورش گل رز انجام بگیرد.

محمدی، که مزرعه گل رز او در بخش نیر شهرستان تفت در حال فعالیت است، افزود: شرکت تعاونی من به عنوان شرکت تعاونی برتر در زمینه تولید محصولات گلخانه ای و خود من نیز به عنوان کار آفرین برتر استان در 4 سال گذشته انتخاب شدم.

وی در رابطه با مشکلات پیش روی خود گفت: قاچاق گل های شاخه بریده، نبود حمل و نقل مناسب، قیمت های بالای حمل و نقل هوایی، عدم توجه به محصول گل به عنوان یک کالای با ظرافت در گمرک ها باعث شده تا نتوانیم در عرصه تولید گل در کشور و حضور موثر در بازارهای جهانی نتوانیم آنگونه که باید نقش آفرینی داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: ما در این گلخانه سالانه 700هزار شاخه گل رز تولید می کنیم که نه تنها در استان یزد بلکه در کشور زبانزد است و اگر چه خشکسالی در سال های گذشته صدمات جبران ناپذیری به صنعت گل و گیاه زینتی استان یزد وارد کرده است اما کیفیت گل تولیدی یزد همچنان در صدر استان ها است که امیدواریم با رفع موانع موجود جهانی نیز بشود.


ارسال نظرات
آخرین اخبار