پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 89

زمینه سازی برای واردات تیلاپیا در اثر ورشکستگی پرورش دهندگان ماهی/شیوع بیماری ماهی با واردات تخم خارجی

پس از شیوع بیماری های کشنده در بین ماهی ها صدای تولیدکننده ها در آمد چون وقتی بیماری قابلیت شیوع داشته باشد دیگر نمی توان به راحتی با دوا درمانش کرد.
کد خبر: ۸۹۰۵۰۲۷
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی است که می توان در آن اقتصاد مقاومتی را متجلی دید.  ماهی غذای مناسبی در سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت  برای آن وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی از جمله تیلاپیا از چین هستیم.

گفتنی است وجود معضلات متعدد و عدم مدیریت صحیح در سازمان شیلات و نیز سازمان دامپزشکی باعث شد تا خبرگزاری بسیج به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  چنانچه  وجود گاز منوکسید کربن در بافت ماهی های فراوری شده چینی البته بر سلامت مردم کاملا تاثیر گذار است  و به همین دلیل ما را بر آن داشت تا کم و کیف این واردات  مسموم و ناسالم را پیگیری کنیم.گزارش زیر حاصل بررسی های انجام شده  ای است که از نظرتان می گذرد:

  نابودی دسته جمعی پرورش دهندگان ماهی جاده هراز/ شیوع بیماری ماهی با واردات تخم خارجی

 * نابودی دسته جمعی پرورش دهندگان ماهی جاده هراز

گزارش بسیج حاکی است که پس از شیوع بیماری های کشنده در بین ماهی ها صدای تولیدکننده ها در آمد چون وقتی بیماری قابلیت شیوع داشته باشد دیگر نمی توان به راحتی با دوا درمانش کرد و باید کل سیستم پرورش ماهی را از ابتدا راه اندازی کرد.

بر همین اساس اگر مزرعه ای آب بالا دستی اش آلوده نباشد در صورت شیوع بیماری باید کل استخر پرورش ماهی را خشک  و با گرمای آتش دیواره های استخر را از میکروب پاک کرد و دوباره ماهی پرورش داد.البته این شرایط برای مزرعه ای است که آب مزرعه بالا دستی اش آلوده نباشد لذا اگر آب بالا دستی آلوده باشد هیچ گاه نمی توان یک مزرعه را پاک سازی کرد.بر همین اساس است که تمام مزارع پرورش ماهی کنار جاده هراز با مشکل بیماری مواجه شدند چراکه به علت وجود آب بالادستی همه پرورش دهندگان درگیر و مزارعشان تا ابد آلوده به میکروب است.

این در حالیست که امروز هیچ ارگانی کنترل و راه کاری برای مقابله با شیوع ویروس تخم های ماهی ندارد.دامپزشکی و شیلات هم هیچ اقدامی در این زمینه نداشته است.

 * شیوع بیماری ماهی با واردات تخم خارجی

براساس این گزارش اما چند دلیل وجود دارد که علت بیماری ها از تخم های ماهی وارداتی است. بر همین اساس علت اول البته فاش کردن نوعی خاص بیماری در تخم چشم زده ماهی وارداتی توسط یکی از کارکنان سازمان دامپزشکی در مشهد مقدس است علت دوم آن است که در حال حاضر دیگر تولید کنندگان داخلی ما در کشور تخم ماهی داخلی تولید نمی کنند که بیماری را بتوان ناشی از ماهی های تولید داخل دانست چراکه اکثر تخم های ماهی وارداتی هستند.

از طرفی هم تا سالی که در ایران واردات تخم چشم زده ماهی انجام نمی شد اثری از بیماری نبود اما چند سال پس از واردات، ویروس های کشنده وارد مزارع پرورش ماهی شدند لذا تمام شواهد و قراین نشان می دهد که   شیوع بیماری ها از تخم های ماهی وارداتی است.

این در حالی است که بیماری های باکتریایی ماهی با دوا قابل درمان است اما بیماری های ویروسی ماهی به علت نبود درمان و نیز سرعت بسیار بالای شیوع، امکان بهبود و جلوگیری ندارد و حال آنکه ما تا سال 1383 در کشور با معضل بیماری های ویروسی ماهی  مواجه نبودیم.

ارسال نظرات