خلاقیت یک باغدار سپیدانی برای بهره‌وری بیشتر/‌داربستی کردن کشت انگور

باغدار سپیدانی با داربستی کردن کشت انگور و استفاده از کمپوست موفق شده محصولاتش را چندین برابر کند و مصرف آب را کاهش دهد.
کد خبر: ۸۹۰۵۳۵۶
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹

شروع یک کار و کسب و به اصطلاح کارآفرینی شاید در ذهن بسیاری مستلزم داشتن دانش و سرمایه خاص باشد اما گاهی خلاقیت و نگاه دقیق به اطراف می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد یک کار باشد. هر چند این موضوع منافی داشتن دانش و سرمایه نیست اما کار دادخدا پویان در تولید کود کمپوست در شهرستان سپیدان بخش بیضا نشان داده که همت و اراده در ایجاد یک کار جایگاهی بیش از سرمایه دارد. 

یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن و اتکا به توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و نیروی داخلی است. کارآفرین موفق بیضایی با کار تولید کود کمپوست این ویژگی اقتصاد مقاومتی را عینیت بخشیده است. به گفته پویان کمپوست به نوعی ثروت سیاه است چراکه مواد اولیه برای تولیدش در تمامی روستاها و بخش‌های کشور فراهم است. 

خلاقیت باغدار بیضایی برای تولید بیشتر 

وی در گفت‌وگو با تسنیم شروع کارش را سال 87 اعلام می‌کند که پس از 3 سال فعالیت و مستندسازی از سوی جهاد کشاورزی موفق به کسب مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری تولید کود کمپوست می‌شود. 

 پویان که خود باغدار است و با ابتکار داربستی کردن تولید انگور توانسته محصول خود را چندین برابر کند، می‌گوید: کمپوست ترکیبی از کود حیوانی و بقایای گیاهان در محیط است که استفاده از این کود نه تنها به محیط زیست کمک می‌کند بلکه میزان مصرف آب در باغداری را به یک سوم کاهش می‌دهد. 

به گفته وی در شرایط خشکسالی که اغلب کشاورزان دچار مشکل شدند، استفاده از این کود می‌تواند هم مصرف آب را کاهش دهد و هم برداشت محصول را چند برابر کند. پویان باغ انگور خود را شاهدی برای صحبت‌هایش ذکر می‌کند که پس از استفاده از کود کمپوست محصولاتش سه برابر شده است. 

این باغدار سپیدانی تولید کود کمپوست را یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در زمینه کشاورزی می‌داند و برای 20 تا 30 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است و اعتقاد دارد که هر کس در هر بخش و روستایی می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. 

عدم بازاریابی مشکل فعالان اقتصاد مقاومتی 

وی سالانه 2500 تن کود کمپوست تولید می‌کند و به شهرهای مختلف استان ارسال می‌کند. پویان می‌گوید: بازار فروش ما درون استانی است و باغدارانی از شهرهای کوار، گراش، خنج، نورآباد، جهرم و داراب برای خرید کود مراجعه می‌کنند. به گفته وی در صورت وجود بازار توانایی تولید 5 هزار تن نیز در این منطقه وجود دارد. 

این کارآفرین سپیدانی به دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی اشاره می‌کند و از فعالیت‌هایی که بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی برای گسترش کارش انجام داده‌اند، سخن می‌گوید. ارائه تسهیلات، آموزش، معرفی به دیگر باغداران برای خرید کود از جمله اقداماتی است که بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی برای پویان انجام داده است. 

وی معتقد است که هر کس در یک زمینه می‌تواند تبحر و تخصص داشته باشد به همین دلیل عدم بازاریابی را نقطه ضعف کار تولید عنوان می‌کند و می‌گوید: من در تولید می‌توانم حرف اول را بزنم اما برای فروش باید بازاریابی مناسبی انجام شود که خودم تخصص این کار را ندارم. 

علیرضا مویدی، فرمانده مرکز مقاومت بسیج بیضا در این باره  به تسنیم می‌گوید: یکی از اقداماتی که برای همه فعالان اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود، معرفی برای فروش محصول است و از آنجا که بیضا یکی از قطب‌های تولید انگور استان است، عمده فعالیت‌ها در زمینه کشاورزی انجام می‌شود. 

وی ارتباط گیری با مجموعه جهاد کشاورزی برای آموزش و ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی را از دیگر اقداماتی اعلام می‌کند که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این منطقه انجام شده است. 

ارائه تسهیلات برای افزایش تولید، تغییر الگوی کشت با توجه به خشکسالی، کمک به پرورش زنبور و زنبورداری به دلیل کثرت باغات انگور از دیگر اقداماتی است که بسیج سازندگی این منطقه برای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده و مویدی به آن اشاره می‌کند. 

کمک‌های بسیاری از سوی نهادهای مختلف از جمله بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام شده اما عدم بازاریابی یا نبود متقاضی برای خرید محصول یکی از مشکلات عمده فعالان این عرصه و از جمله دادخدا پویان است. 

ارسال نظرات