استاد دانشگاه تهران در گفتگو با«بسیج»:

نحوه بسته بندی برای کالای صادراتی مورد غفلت قرار می گیرد

موسایی گفت: از دیگر نکاتی که برای کالا‌های صادراتی باید رعایت شود، شیوه صحیح بازاریابی و تجارت بین المللی است که اغلب تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی در این علم نادان هستند.
کد خبر: ۸۹۰۷۰۸۹
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹

دکتر میثم موسایی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره ویژگی‌های یک کالای صادراتی مناسب گفت: تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی از تکنولوژی روز دنیا فاصله دارند. نوع بسته بندی و فرآوری کالا متناسب با استاندارد‌های جهانی یکی از ویژگی‌های اصلی کالای صادراتی محسوب می‌شود.

وی افزود: از دیگر نکاتی که برای کالا‌های صادراتی باید رعایت شود، شیوه صحیح بازاریابی و تجارت بین المللی است که تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی در این علم نادان هستند.

این کارشناس مسایل اقتصادی در ارتباط با شیوه‌های مختلف بهبود شرایط صادراتی کشور عنوان کرد: همیشه مطالعه و تحقیق کامل، باعث عدم اشتباه در کار‌ها می‌شود و ما را به اهدافمان بیشتر نزدیک می‌کند. نیاز و توقع مشتری از کالا، پیش بینی سلیقه خریدار، بازار سنجی، بسته بندی مناسب و پاره‌ای از موارد مختلف دیگر باعث می‌شود که یک کالا صادراتی به نحو احسن به کشور‌های خارجی ارسال و طرفدار پیدا کند .

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران ضعف دیپلماسی را در بین کشور‌های جهان در حوزه اقتصادی نیز دارد تصریح کرد: ایران مذاکراتی با کشور‌های دیگر دارد، اما هیچگاه دیده نشده که کار آفرینی با شرکت‌های خارجی یا با تجار اروپایی داشته و شبکه‌ای برای صادرات محصولات خود ایجاد کرده باشند. در دیپلماسی اگر شرایطی باشد که تجار ایرانی بتوانند با اروپا ارتباط برقرار کند، بخش اعظمی از موانعی که برای صادرات به وجود آمده را حل خواهد کرد.

موسایی در خصوص نوع بسته بندی کالای صادراتی گفت: باید اعتراف کرد نوع بسته بندی در ایران بسیار ابتدایی است. به عنوان مثال خرما که یکی از محصولات صادراتی به حساب می‌آید، آیا نوع جعبه یا همان بسته بندی طرحی مناسب برای جذب مخاطبانش در کشور‌های اروپایی یا حتی همسایگان ایرانی دارد؟ شاید غیرقابل باور باشد که گاهی اوقات بسته بندی یک محصول از خودش بیشتر می‌شود چراکه نوع بسته بندی آن قدر مهم است که اگر مناسب نباشد، نمی‌تواند به بازار‌های اروپایی ورود پیاد کند.
ارسال نظرات