یک کارشناس حوزه تجارت بین المللی در گفتگو با «بسیج»:

دولت همه توان خود را برای رونق بازار صادرات به کار گیرد

مرادی گفت: کشوری که صادارت محور است، از تمام پتانسیل ها و سرمایه های خود استفاده می کند که به آن در زبان اقتصاد multi afro می گویند. صادرات یکی از اقتدارهای کشور های قدرتمند است.
کد خبر: ۸۹۰۷۱۲۳
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴

دکتر حسن مرادی کارشناس در حوزه تجارت های بین المللی و استاد رشته حقوق دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره کشورهایی که با اقتصادی صادرات محور رو به جلو حرکت می کنند اظهار داشت: کشوری که صادارت محور است، از تمام پتانسیل ها و سرمایه های خود استفاده می کند که به آن در زبان اقتصاد multi afro می گویند. صادرات یکی از اقتدارهای کشور های قدرتمند است. در اقتصاد عامل صادرات باعث ایجاد اشتغال و افزایش توانایی صنعت و تولید یک کشور می شود.

وی افزود: این در حالی است که به اندازه تولید برای صادرات، درآمد ایجاد می شود در صورتی که تولید افزایش پیدا کند قطعا درآمد حاصل از صادرات بیشتر می شود.

شایان به ذکر است که در چهار سال گذشته ایران واردات بیشتری نسبت به صادرات داشته است و سالانه چند هزار میلیارد دلار صرف هزینه واردات می شود. جالب است که ایرانی ها در سرو انواع مربا، از ماهرترین مردم دنیا به حساب می آیند اما حدود 3 میلیون دلار انواع مربا و مارمالاد وارد کشور شده است. مرادی استاد دانشگاه تهران در این باره گفت: باید بررسی شود نیازها چیست؟ اگر گروهی علاقه به گوشت شترمرغ دارند، عده ای برای مرتفع کردن این نیاز قدم بردارند و وارد تولید شوند. اگر گروهی توانایی تولید پیراهن را دارند دست به کار شوند اما همه این موارد منوت به کمک های دولت است.

مرادی در خصوص وظایف دولت در امر رونق صادرات در کشور اظهار داشت: در امر multi afro که به معنای به کارگیری همه ظرفیت هاست، دولت در صنعت وظیفه دارد تا تمام امکانات خود را به کار گیرد و مشکل تولیدات در بخش صنعتی حل کند. ایران در بخش صادرات کالاهای صنعتی یکی از ضعیف ترین ها محسوب می شود و دولت باید با ارائه تسهیلات فضاهای خلاء را پر کند.

ارسال نظرات