رییس پلیس فتا استان یزد:

ارتکاب هرگونه جرم در فضای مجازی قابل پیگیری است

رئیس پلیس فتا استان یزد گفت: طبق قوانین هرکس به نحوی تهدید، افترا یا اشکال دیگری از جرایم را مرتکب شود، قابلیت پیگیری وجود دارد.
کد خبر: ۸۹۰۷۵۶۴
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، رئیس پلیس فتا استان یزد گفت: طبق قوانین هرکس به نحوی تهدید، افترا یا اشکال دیگری از جرایم را مرتکب شود، قابلیت پیگیری وجود دارد.
سرگرد مرتضی ابوطالبی ادامه داد: ما در شبکه‌های مجازی شاهد اخاذی، توهین و افترا و حتی کلاهبرداری هستیم که از طریق گروه‌ها و فضا‌های مجازی شکل می‌گیرند و قانون جرایم رایانه‌ای همه این اشکال مزاحمت را پیش‌بینی کرده و برای آن‌ها مجازات تعیین کرده است.
وی بیان داشت: همکاران بنده آمادگی دارند تا در صورت مراجعه افراد، شکایت را دریافت کرده و اظهارات شاکی را عیناً به استحضار مقام قضائی برسانند. مقام محترم قضائی نیز منطبق بر قانون جرائم رایانه‌ای تصمیم می‌گیرد.
ابوطالبی گفت: البته باید گفت: نظر به موضوعات مختلف نظیر پرونده‌های مختلف، افرادی که درگیر پرونده‌ها هستند، جایگاه اجتماعی یا حقوقی افراد درگیر بسته به نظر مقام محترم قضائی حکم صادر می‌شود.
وی ادامه داد: شدت و حدت، زمان ارتکاب جرم و ابزار ارتکابی و آسیبی که شاکی دیده در روند پیگیری بسیار تاثیر گذار است. مثلاً ممکن است هنگام انتخابات اتهامی به فردی وارد شده و در نتیجه آن ریزش رای داشته باشد بدیهی است که این ماجرا تفاوت بسیاری با اتهام به همان فرد در زمان عادی دارد. البته این هم بنا به ادعای شاکی و تشخیص مقام قضائی است.
سرگرد ابوطالبی گفت: با توجه به روحیه تدین یزدی ها، اقدامات قوه قضائیه و پلیس وضعیت خوبی را در این زمینه شاهد هستیم و خوشبختانه این جرائم چندان در یزد وجود ندارد.
رییس پلیس فتا استان یزد ضمن درخواست از کاربران فضای مجازی برای رعایت نکات ایمنی تاکید کرد: کاربران شبکه‌های اجتماعی به هویت‌های کاذب در این فضا اعتماد نکنند و از تبادل اطلاعات مهم و محرمانه و شخصی خود به خصوص عکس و فیلم با دیگران کاربران چه آشنا و چه غریبه خودداری کنند.
وی با بیان اینکه در صورت خرابی سیستم‌های رایانه‌ای خود حتما برای تعمیر به مراکز معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنند، گفت: در صورت امکان نسبت به تخلیه حافظه از سیستم اقدام کرده و سپس سیستم رایانه خود لب تاپ، تبلت و گوشی هوشمند را در اختیار تعمیرکاران قرار دهند.
سرگرد ابوطالبی در پایان تاکید کرد: اولین اصل در نگهداری اطلاعات محرمانه و شخصی در فضای کاربر بر عهده خود کاربران است که باید با هوشیار در این فضا فعالیت کرده و اطلاعات خود را از هرگونه تهدیدی مثل به سرقت رفتن حفظ و نگهداری کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار