مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

توسعه نهال های جنگلکاری دولتی وظیفه اصلی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری می باشد

توسعه نهال های جنگلکاری دولتی با هدف بالا بردن پوشش جنگلی استان به عنوان وظیفه اصلی اداره کل است و در کنار آن ترغیب مردم برای کاشت گونه هایی اقتصادی همچون صنوبر و بادام انجام شده است.
کد خبر: ۸۹۰۸۱۰۳
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان،  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: حجم عملیات اصلاح و احیاء مراتع شامل بذرکاری، کودپاشی و تبدیل دیمزار بیش از 43 هزار هکتار در نقاط مختلف استان زنجان بوده است.

خلیل آقاجانلو از مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری به مساحت پنجاه و هشت هزار و329 هکتار در 4 سال گذشته خبر داد و افزود: غنی سازی جنگل به مساحت 431 هکتار از دیگر اقدامات انجام گرفته در دولت تدبیر و امید بوده است.

آقاجانلو انجام ممیزی اراضی ملی استان به مساحت 55 هزار هکتار را یادآور شد و ادامه داد: با هدف توسعه کشت گیاهان دارویی در استان کشت گل محمدی به مساحت 7 هکتار از اقدامات این اداره کل بوده است که در این راستا نهال آن به قیمت یارانه ای توزیع شده است.

وی ترویج و توانمندسازی روستائیان و تشکل های محلی در استان زنجان و مدیریت جامع حوزه آبخیز آرپاچای(قزل تپه) را از دیگر اقدامات این اداره کل با هدف توانمندسازی جوامع محلی اعلام کرد و یادآور شد: این برنامه های با هدف فاصله گرفتن روستاییان از وابستگی به دام برای تامین معیشت است که خوشبختانه با همکاری سایر دستگاه ها مورد توجه بهره برداران قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از تولید680 هزار اصله نهال در سال گذشته در نهالستان کوشکن زنجان خبر داد و تصریح کرد: توسعه نهال های جنگلکاری دولتی با هدف بالا بردن پوشش جنگلی استان به عنوان وظیفه اصلی اداره کل است و در کنار آن ترغیب مردم برای کاشت گونه هایی اقتصادی همچون صنوبر و بادام انجام شده است.

 این مقام استانی افزود: اکنون سرانه جنگل استان زنجان 17/0 هکتار است که متوسط این میزان در کشور 2/0 است و این درحالی است که از متوسط جهانی یعنی 6/0 هکتار فاصله طولانی داریم.

 آقاجانلو با اشاره به جایگاه مراتع در ایجاد اشتغال، تولید علوفه عنوان کرد: از مجموع 56 درصد اراضی ملی استان 51 درصد اراضی، مرتعی است و مابقی را جنگلی تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی ها انجام عملیات احیاء مراتع در نقاط مختلف استان دشوار است، افزود: مزیت اصلی مراتع جلوگیری از ایجاد ریزگردها است که چند سال اخیر شاهد ورود آن از کشورهای  همسایه غربی به کشورمان هستیم.

 آقاجانلو اجرای عملیات آبخیزداری را با هدف مدیریت منابع آبی و کاهش اثرات تخریبی محیط زیست مهم دانست و متذکر شد: در دنیای کنونی مدیریت آب با استفاده از سدهای بزرگ و پرهزینه که تخریب محیط زیست را در پی دارد، منسوخ شده است و استفاده از سازه های کوچک همگام با طبیعت و گسترش آب در وسعت بالا رواج پیدا کرده است.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: سال قبل 200 هکتار اراضی ملی برای توسعه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی افتتاح سالن آموزش بهره برداران و بهره برداری از فاز 1 و 2 شبکه آبیاری تحت فشار با حضور مقامات استانی در محل نهالستان کوشکن زنجان را از برنامه های هفته دولت این اداره کل بیان کرد و ادامه داد: پروژه تغذیه مصنوعی ذاکر برای تامین آب چاه های شرب شرق زنجان و مدیریت سیل و تقویت سفره های آب های زیرزمینی آرپاچای زنجان از پروژه های قابل افتتاح بخش آبخیزداری این اداره کل در هفته دولت است.

 آقاجانلو دبا اشاره به تجهیز دهیاری ها برای مقابله با حریق های احتمالی در روزهای گرم تابستان افزود: با دستور معاونت امور عمرانی استانداری یکسری از دهیاری های استان به امکانات ضروری تجهیز شدند و در این راستا روستاهای مستعد آتش سوزی شناسایی شده است. البته قرار است فرمانداری ها نیزدر این رابطه اقدامات ضروری را انجام دهند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان مدیریت جامع را از برنامه های آینده این اداره کل اعلام کرد و افزود: نگاه جزیره ای یکی از مشکلات ما برای پیشبرد امور است و قصد داریم با مدیریت جامع نقش مردم را در فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری پررنگ کنیم.

وی تقویت یگان حفاظت در عرصه ها، اجرای طرح ترسیب کربن ،نظام مند کردن مدیریت چمن سلطانیه را از برنامه های آینده این اداره کل برشمرد.  

ارسال نظرات