پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_98

بزرگ ترین مصرف کننده تیلاپیا سازمان های نظامی، انتظامی و بیمارستان ها هستند/ تیلاپیای مسموم با گاز co در خوراک بیماران و کارمندان

پرورش ماهی تیلاپیای داخلی اگر در آب های کویری مانند یزد، کرمان و...که به آب های آزاد دسترسی ندارد؛ باشد مشکلی نیست اما تضمینی نیست که کسی کاهی تیلاپیا را در جاده هراز پرورش ندهد.
کد خبر: ۸۹۰۸۲۲۰
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵

متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی است که می توان در آن اقتصاد مقاومتی را متجلی دید.  ماهی غذای مناسبی در سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت  برای آن وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی از جمله تیلاپیا از چین هستیم.

گفتنی است وجود معضلات متعدد و عدم مدیریت صحیح در سازمان شیلات و نیز سازمان دامپزشکی باعث شد تا خبرگزاری بسیج به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  چنانچه  وجود گاز منوکسید کربن در بافت ماهی های فراوری شده چینی البته بر سلامت مردم کاملا تاثیر گذار است  و به همین دلیل ما را بر آن داشت تا کم و کیف این واردات  مسموم و ناسالم را پیگیری کنیم.گزارش زیر حاصل بررسی های انجام شده  ای است که از نظرتان می گذرد:

 پشت پرده ی مجوزهای VIP برای واردات تخم ماهی/ شیلات سود واردات تخم ماهی را به قیمت نابودی تکثیرکار خرید

 * پرورش ماهی تیلاپیای داخلی تضمین می خواهد

گزارش خبرگزاری بسیج حاکی است  نکته حائز اهمیت در مورد پرورش ماهی تیلاپیای داخلی آن است که اگر این ماهی در آب های کویری مانند یزد، کرمان و...که به آب های آزاد دسترسی ندارد پرورش یابد مشکل خاصی وجود ندارد اما تضمینی برای این امر نیست  چراکه تضمینین نیست که کسی به عنوان نمونه ماهی تیلاپیا را در جاده هراز پرورش ندهد. گرچه درحال حاضر سازمان محیط زیست که از ارگان های نظام است با پرورش ماهی تیلاپیا در داخل به این دلیل و البته دلایل دیگر مخالف است و باید همه از آن تمکین کنند.

براساس این گزارش،‌تولید کنندگان ماهیان سردابی مخالف تولید ماهی تیلاپیا در داخل کشور نیستند چون ماهی تیلاپیا مانند ماهی کپور است و کسی نمی گوید که ماهی کپور جای ماهی قزل آلا گرفته است.چون اگر هزار نوع هم ماهی در کشور تولید شود مردم غذای خود و سلیقه خود را در انتخاب خواهند داشت و اگر قزل کاری ماهی خوب تولید کند همه از او خرید خواهند کرد.

* بزرگ ترین مصرف کننده ماهی تیلاپیا سازمان های نظامی، انتظامی، بیمارستان ها هستند

براساس گزارش خبرنگار ما متأسفانه امروز بزرگ ترین مصرف کننده ماهی تیلاپیا سازمان های نظامی، انتظامی، بیمارستان ها و... شده اند.اگر این سازمان ها ماهی تیلاپیای مسموم را تحریم کنند، مصرف این ماهی به شدت کاهش خواهد یافت. چنانچه برای پنهان کردن قاچاق ماهی تیلاپیا آدرس غلط تولید داخلی این ماهی را می دهند و البته این کشمکش ها یک عمر 5 ساله به واردکنندگان می دهد تا به راحتی ماهی تیلاپیا وارد کشور شود.

بر این اساس وا ضح است که تولید ماهی تیلاپیا از پروژه های سازمان ملل بوده تا غذا و ماهی ارزان قیمتی در دسترس همه قرار  گرفته و در اصل به نام ماهی فقرا معروف است. لذا فرآیند تولید این ماهی بسیار خاص بوده و در مدت زمان بسیار کوتاه می توان آن را تولید کرد.جالب آن که نوع ماهی تیلاپیایی که وارد کشور می شود از نظر اندازه و کیفیت با نوعی که در آمریکا توزیع می شود کاملا متفاوت است.

گزارش بسیج حاکی است که  آقای وهابلی یکی از اعضاء هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه است که از ابتدا در بحث تولید تخم چشم زده ایرانی و اصلا ح نژاد آن و مصرف آن اقدام نموده و در این راه پیش کسوت بوده و اقداماتی برای انجام تولید تخم ماهی مورد نیاز کشور در داخل نموده و تلاش داشته است تا اصلا ح نژاد در ایران صورت گیرد . این در حالی است که تعداد دیگری از اعضاء هیئت مدیره تشکیل اتحادیه بصورت غیر قانونی در سازمان تعاون روستایی را تشویق و نسبت به پیگیری برای ایجاد آن اقدام نموده اند و جالب است که مدیر عامل اتحادیه سراسری پیگیری را انجام داده و الان مدیر عامل اتحادیه تشکیل  شده در سازمان تعاون روستایی بوده و همزمان بعنوان سرپرست اتحادیه جدید هم حاضر است. سئوال اینجاست که اگر آنها دلایلی داشته اند که اتحادیه بصورت غیر قانونی در سازمان تعاون روستایی تشکیل داده شود چرا این اتحادیه قدیمی را در اختیار سایر اعضاء نمیگذارند؟ آیا بهره برداری از جایگا دواتحادیه بوسیله یک گروه و افراد خاص مفهومی را القا نمی کند؟

ارسال نظرات