پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 82

سالاروند: وقتی توان تولید داخلی داریم چرا تیلاپیای آغشته به co‌ از چین وارد می شود؟

سالاروند گفت: امروز چین ماهی تیلاپیا می فروشد شک نکنید که چند سال دیگر به ما بیماری خواهد داد.
کد خبر: ۸۹۰۸۸۷۵
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. با ورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه تولیدکنند گان داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان  ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین  ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد:

* تولید 25 تن ماهی در یک کارگاه 5تنی

 محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: من وقتی در یک کارگاه 5 تنی 25 تن ماهی در شرایط شیوع بیماری تولید می کنم به طور یقین می توانم ماهی در کیفیت و وزن بالا تولید کنم متأسفانه نه تنها از سوی دولت حمایت نمی شویم بلکه به یک موش آزمایشگاهی تبدیل شده ایم . برهمین اساس به ما تخم ماهی از یک برند خاص می فروشند بعد یک سال متوجه می شویم که ضرر کرده ایم و سال بعد برند دیگری قالب می کنند.

وی با انتقاد از سیاست های سازمان شیلات افزود: این رویه جواب نمی دهد. با توجه به حضور کارشناسان و نخبگان متعدد در کشور باید دولت بودجه در اختیارشان بگذارد تا تولید تخم ماهی را داخلی کنند. دولت از لحاظ اصلاح ژنیتیکی بر روی تخم های ماهی کار کند و می توان با تزریق بودجه در بین کارشناسان این مشکل را بر طرف کرد.حتی می توان از دانش فنی و علم برند های خارجی نیز در این زمینه بهره مند شد. بر همین اساس می توان شرکت های  صاحب برند را در ایران دعوت کرد تا در خصوص اصلاح ژنتیکی تخم های ماهی چاره ای اندیشید.

سالاروند تصریح کرد: من مخالف تولید ماهی گرمابی و یا سردابی نیستم اما مخالف برند خارجی هستم اکنون در کشور ماهی کپور، تولید می شود که در هرکدام مشکل خاص خود را دارد.اگر ما از لحاظ تولید داخلی ماهی مشکل نداریم پس چرا ماهی تیلاپیا وارد کشور می شود؟باید در کشور برند تولید ماهی شناسنامه دار به وجود آید تا زمانی که تولید ماهی ما بدون شناسنامه باشد به جایی نخواهیم رسید.تا دیروز برندهای فرانسوی و دانمارکی به ما تخم چشم زده ماهی دادند و پشت سرشان بیماری هم به ما دادند.

* امروز چین تیلاپیا می فروشد فردا ماهی بیمار می دهد

وی با بیان این مطلب که در آینده چین به ما بیماری می دهد؛ گفت: امروز چین ماهی تیلاپیا می فروشد شک نکنید که چند سال دیگر به ما بیماری خواهد داد.چه آنکه هم اینک نیز ماهی های وارداتی اغشته به  co ‌هستند. چون فن آوری تولید ماهی تیلاپیا در دست چین است خودش هم می داند که این ماهی چه نقاط ضعفی خواهد داشت. امروز شعار اقتصاد درون زا می دهیم اما از چین ماهی  تیلاپیا وارد می شود و تولید کننده داخلی را به خاک سیاه می کشاند.

این تولیدکننده ماهی  خاطرنشان کرد: این چه اقتصادی است که یک هم وطن پول دار و یک هم وطن نابود می شود. اگر شما تصور کنید که ماهی تیلاپیا بهترین برند، گوشت و...  را داشته باشد اما به قیمت آنکه یک گرمابی کار به رونق اقتصادی برسد و یک سردابی کار نابود شود ارزش ندارد.واردات تیلاپیا میلیاردها هزینه و سرمایه سردابی کارها را که 20 سال فعالیت داشته اند را نابود کرده است لذا واردات این ماهی از لحاظ اقتصادی توجیه ندارد.

ارسال نظرات