جوکار در گفت وگو با بسیج:

زمانی همه چیز کشور دست انگلیسی‌ها بود/ نقش انگلیس در فوت 9 میلیون ایرانی

نماینده سابق مردم یزد گفت: در زمان پهلوی اول و پهلوی دوم انگلیسی‌ها نفوذ زیادی داشتند و تمام امور کشور در دست آن‌ها بود.
کد خبر: ۸۹۱۲۵۵۳
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، 12 شهریور مصادف با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری است. وی در شهریور سال 1294 در تقابل با انگلیسی ها که به کشورمان تجاوز کرده بودند، به شهادت رسید. به همین مناسبت 12 شهریور را به عنوان روز مبارزه با استعمار نامگذاری کرده اند.

به همین مناسبت محمد صالح جوکار نماینده سابق مردم یزد  اظهار داشت: شهید رئیسعلی دلواری یکی از شهدای ملی ما است که در مبارزه با رژیم استکباری و استعماری انگلیس نقش برجسته‌ای داشته است. چه خوب و بجا است نامگذاری این روز به عنوان روز مبارزه با استعمار. ما روز ملی مبارزه با استکبار داریم، نامگذاری شهادت رئیسیعلی دلواری به عنوان روز مبارزه با استعمار هم بجا است.

وی گفت: خباثتی که در طول تاریخ انگلیسی‌ها نسبت به کشور ما انجام داده‌اند، چه در زمان قاجار و حتی در زمان جنگ جهانی که مشقت‌های زیادی را بر مردم ایران تحمیل کردند. در واقع شرایط سختی که مردم ما در آن دوره داشتند به دلیل خباثت‌های انگلیسی‌ها بود.

جوکار اظهار داشت: حضور انگلیسی‌ها در ایران و تجاوز آن‌ها به سرزمین ما که البته به دلیل بی‌لیاقتی شاهان و حاکمان زمان بود، مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد. از همه مهمتر نقش انگلیسی‌ها در ایجاد قحطی و پدید آوردن آن در کشور بود.

وی با اشاره فوت 9 میلیون نفر از مردم ایران بخاطر قحطی‌ای که انگلیسی‌ها در کشور ایجاد کرده بودند گفت: متأسفانه در جریان همان قحطی، 9 میلیون نفر از مردم بی‌دفاع دچار بیماری شدند و در نهایت جان‌شان را از دست دادند. این‌ها البته تنها بخشی از خیانت‌ها و جنایت‌های انگلیسی‌ها در ایران بود.

نماینده سابق مردم یزد بیان داشت: در زمان پهلوی اول و پهلوی دوم انگلیسی‌ها نفوذ زیادی داشتند و تمام امور کشور در دست آن‌ها بود. در واقع قبل از اینکه آمریکایی‌ها به امور ایران ورود کنند و تا قبل از کودتای 28 مرداد، همه چیز کشور در دست انگلیسی‌ها بود از نفت کشور گرفته تا استخراج معاون و حتی تنباکو کشور در دست آن ها بود.

جوکار گفت: آنچه که از ملت ایران بردند و منابع کشور را هدر دادند، در تاریخ ثبت است و مردم ایران همواره این را به خاطر دارند که انگلیس خبیث همان روباه مکاری است که با حیله گری و فریب توانست در بسیاری از امور کشور نفوذ کند.

ارسال نظرات