معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه:

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری بقعه متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود

در کل کشور 8 هزار و 51 بقعه متبرکه وجود دارد که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید به قطب فرهنگی تبدیل شود.
کد خبر: ۸۹۱۲۶۳۵
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه بهره‌برداری از "بزرگترین مرکز پرورش و تولید منابع ژنی گوسفند افشاری کشور" در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سالانه 2 هزار و 500 وقف در کشور ثبت می‌شود، گفت: در پنج ماهه نخست امسال 890 وقف به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام علی شرفخانی افزود: حسینیه اعظم زنجان یکی از اماکن متبرکه در سطح کشور است.

وی با اشاره به اینکه حرکت بزرگ حسینی در این مکان موجب این شد که استان زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی نام بگیرد، اظهار داشت: با توجه به اینکه این مکان یک مجموعه زیر نظر اوقاف و امور خیریه است، از همین رو ضرورت داشت که از این مکان بازدید شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده از ظرفیت آن به عمل آید.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مانا به استفاده بیشتر از ظرفیت این مجموعه‌ها کمک می‌کند، تصریح کرد: این اقدامات به منظور تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است، انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید داخل خودکفا شدن در داخل کشور و قطع وابستگی از کشورهای دیگر است، اضافه کرد: خوشبختانه در حسینیه اعظم زنجان در زمینه خدمت‌های دانش بنیان و تولید فعالیت خوبی انجام داده است.

شرفخانی در ادامه به ورود دام و گوشت به کشور از کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: این امر وابستگی کشور را به دیگر کشورها زیاد کرده است که البته در حسینیه اعظم زنجان با یک کار جهادی و الگوی نمونه اقدامات مطلوبی در زمینه پرورش گوسفند افشاری صورت گرفته است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد توجه در معاونت فرهنگی در بقاع متبرکه است، افزود: در کل کشور 8 هزار و 51 بقعه متبرکه وجود دارد که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید به قطب فرهنگی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز تبدیل این بقاع به قطب فرهنگی اندیشیده شده و برنامه مربوط به آن نوشته شده است، تصریح کرد: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

شرفخانی اجرای امینانه نیات واقفان را از دیگر وظایف اوقاف اعلام کرد و گفت: کل نیات واقفان در کشور 807 مورد است که ما نیز دقیقا بر این اساس فعالیت داریم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سال تحصیلی جدید 36 هزار بسته تحصیلی از محل عواید موقوفات در بین دانش‌آموزان توزیع خواهد شد، تصریح کرد: یا مثلا از محل نیات واقفان خیراندیش اقدام به اعزام نیازمندان به عتبات عالیات و یا مشهد مقدس اقدام شده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد و نشر و ترویج معارف اسلامی را دیگر وظیفه سازمان اوقاف اعلام کرد و افزود: ترویج انجام سنت حسنه وقف نیز از دیگر اقداماتی است که  اوقاف در برنامه دارد و در این زمینه نیز اقدامات متعددی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط وقف تا سال 1389 به صورت متوسط 200 مورد بود، افزود: پس از این سال تعداد موقوفات در یک سال به 2 هزار و 500 مورد رسیده است و در پنج ماهه نخست امسال نیز 890 وقف به ثبت رسیده است.

شرفخانی با اشاره به اینکه در آستانه ماه محرم نیز برنامه‌های منسجمی در راستای اجرای امینانه نیات واقفان برنامه‌ریزی شده است، گفت: اغلب موقوفات در زمینه عزاداری برای امام حسین (ع) است که در این زمینه نیز بر اساس نیات واقفان عمل می‌شود.

ارسال نظرات