به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛به نقل از روابط عمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مهدی نوفرستی با تشریح گزارشی در خصوص تجزیه و تحلیلهای آماری سوانح شناورهای سنتی در آبهای استان هرمزگان مربوط به دوره زمانی ۹۱ تا پایان سال ۹۵ تصریح کرد: تصادم، آبگرفتگی، آتشسوزی، به گل نشستن، آدم به دریا و ... از جمله سوانحی است که شناورهای سنتی را طی پنج سال اخیر به کام خطر فرستاده است.
وی تعداد سوانح دریایی مربوط به موتورلنجها در آبهای این استان را ۹۴ مورد عنوان کرد و افزود: علت ۶۰ درصد این سوانح آبگرفتگی و ۲۲ درصد هم آتشسوزی اعلام شده است.
معاون امور دریایی ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تحلیلهای آماری صورتگرفته پیرامون دوره زمانی وقوع سوانح نیز خاطرنشان کرد: کمترین حوادث مربوط به لنجها در سال ۹۱ با ثبت ۱۵ مورد و بیشترین سوانح در سال ۹۲ با ثبت ۲۲ مورد به وقوع پیوسته است. همچنین شهریور و آذر نیز بهعنوان ماههای پرحادثه در سال اعلام شدهاند.
نوفرستی سهم شناورهای لنج با بدنه چوبی را ۶۲ درصد کل شناورهای سانحه دیده اعلام کرد و افزود: طی پنج سال اخیر، ۲۹ درصد سوانح موتورلنجها در آبهای جزیره کیش، ۲۸ درصد در حوالی جزیره ابوموسی، ۱۶ درصد در آبهای بندرلنگه، ۱۱ درصد در حوالی جزیره قشم، ۹ درصد در محدوده دریایی جاسک و ۷ درصد در آبهای ساحلی بندرعباس به ثبت رسیده است.
این مسؤول، وجود پمپهای روبین بنزینی، سیمکشهای برقی غیر استاندارد، عدم رعایت نکات ایمنی در مکانهای مربوط مخازن سوخت شناور، غیرایمن بودن محیط موتورخانهها، استفاده از سیلندرهای گاز و وسایل آشپزی غیراستاندارد، نبود کپسولهای اطفای حریق و کمبود خدمه بر روی موتورلنجها در زمان سانحه را از جمله عواملی دانست که در بروز سوانح آتشسوزی در شناورهای سنتی بسیار تأثیرگذار است.
وی در بخش دیگری از اظهارتش به راهکارهای مدیریت و کنترل سوانح مربوط به موتورلنجها نیز اشاره کرد و عنوان داشت: برای پیسگیری از بروز سوانح، شرکتهای تعاونی باید یک نفر متخصص در امر دریایی و ایمنی جهت کنترل ایمنی لنجها مشابه شناورهای مسافری در بندر حقانی را استخدام کنند و همچنین یک موتور لنج کشیک را برای شرکت در گشت امدادرسانی و کنترل نکات ایمنی ملزم آماده بکار داشته باشند.
معاون امور دریایی ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان انجام تمرینات دورهای اطفای حریق، ممنوعیت استفاده از پمپهای بنزینی و جایگزینی آنها با پمپهای گازوییلی، بازرسی شناورها برای کنترل حضور حداقل خدمه بر روی لنجهای مستقر در لنگرگاه و ممنوعیت تعمیرات با تجهیزات گرم در حوضچه بندر ازجمله مواردی دانست که میتواند در پیشگیری از بروز سوانح دریایی مربوط به شناورهای سنتی بسیار اثرگذار باشد.
استان هرمزگان بهدلیل همجواری با آبهای خلیج فارس و دریای عمان و قرار گرفتن در کناره تنگه استراتژیک هرمز، ۴۰ درصد نوار ساحلی و مرزهای دریایی کشور را به خود اختصاص داده است و برهمین اساس، بهعنوان مهمترین استان ساحلی و دریایی کشور شناخته میشود.