نفوذ ولنگاري فرهنگي در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي

وام 14 ميلياردي به ژن های برتر براي تجارت با «بازي»

وارد دنياي بازي كه مي‌شود انگار ارتباطش با همه دنياي پيرامون قطع و نبض زمان از دستش خارج مي‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۰۱۸۷
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
 به گزارش سرویس بسیج نیروی مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، وارد دنياي بازي كه مي‌شود انگار ارتباطش با همه دنياي پيرامون قطع و نبض زمان از دستش خارج مي‌شود. مرحله به مرحله جلو مي‌رود و براي رسيدن به مرحله بعدي حاضر است هر قيمتي را بپردازد؛ اين حكايت 23 ميليون گيمر ايراني است كه روزانه بين 80 تا 144 دقيقه از عمرشان را پاي بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌گذارند و با بازي‌هايي همچون كلش باعث خروج روزانه 50 ميليون تومان ارز از كشور مي‌شوند، اما حكايت اين آسيب‌ها به همين‌جا منتهي نمي‌شود و آنگونه كه برخي كارشناسان مي‌گويند ولنگاري فرهنگي به بازي‌هاي داخلي هم رسوخ كرده است. بي‌سوادي والدين و مسئولان از يك‌سو و باز شدن پاي آقازاده‌ها و ژن‌هاي برتر به حوزه بازي‌سازي از سوي ديگر موجب شده تا وام‌هاي ميلياردي به برخي شركت‌هاي بازي‌ساز ايراني با پشتوانه‌هاي خاص تعلق گيرد و برخي ديگر از كمترين حمايتي محروم بمانند.
 
 
بخشي از هويت افراد در خلال بازي شكل مي‌گيرد. در اين ميان تأثيرگذاري بازي‌هاي رايانه‌اي بسيار جدي‌تر است؛ چراكه در اين بازي‌ها فرد مي‌تواند تخيل خود را عينيت بخشد و خود را در نقش يك قهرمان، فرمانده، پادشاه ببيند و حكمفرمايي كند. بر اين اساس حوزه بازي و بازي‌هاي رايانه‌اي يكي از مهم‌ترين حوزه‌هايي است كه نيازمند ورود جدي و نظارتي ضابطه‌مند از سوي نهادهاي فرهنگي همچون مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. با اين وجود اگر سري به كافه بازار و فروشگاه‌هاي عرضه بازي‌هاي رايانه‌اي تلفن همراه بزنيد با ولنگاري فرهنگي جدي در حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي حتي انواع توليد داخلي‌شان مواجه مي‌شويد. 
 
نگراني از بازي‌هاي زرد ايراني
بابك كرباسي، كارشناس و توليد‌كننده بازي‌هاي رايانه‌اي معتقد است بازي‌هاي رايانه‌اي و تلفن همراه به «پستانك» و «آب‌نباتي» براي ساكت‌تر شدن فرزندان تبديل شده و برخي از والدين نمي‌دانند در بازي‌هاي رايانه‌اي چه خبر است. به گفته وي برخي از صهيونيست‌هاي يهودي كمپاني بزرگ‌ بازي‌سازي ايجاد كردند و اين بازي‌ها به بازار ايران مي‌آيد.  از نگاه كرباسي كم‌كم به جايي رسيده‌ايم كه خيلي نبايد نگران بازي‌هاي خارجي باشيم، بلكه دو سال است كه بايد مراقب توليد داخلي باشيم تا از بابت آنها فرزندانمان ضربه نخورند و اگر در حوزه صادرات برويم، شايد بعضي از كشورها حتي واردات برخي از بازي‌هاي رايانه‌اي ايراني را ممنوع كنند!
 
وي با اشاره به حجم بازي‌هاي رايگان توليد شده براي نوجوانان مي‌افزايد: بازي‌هايي با ادبياتي مانند «لات و داداش مشتي» يا بازي رايانه‌اي كه مي‌گويد «مافياي خود را بساز و حرفه‌اي‌ترين آدم‌ها را استخدام كن و بايد ثابت كني قوي‌ترين فرد مافياي اين شهر هستي» در كشور توليد شده است.  كرباسي با اشاره به تنوع گسترده بازي‌ها و محتواي نامناسب آنها به بازي ديگري اشاره مي‌كند؛ داستان بازي از اين قرار است كه يك لوتي با جمعي نالوتي درگير مي‌شود و آنها را مي‌زنند.  اين كارشناس با انتقاد از محتواي نامناسب بازي‌هاي توليد داخل تأكيد مي‌كند: فارغ از بازي‌هاي وارداتي يكي جلوي اين بازي داخلي زرد ايراني را بگيرد.
 
 
كرباسي تصريح مي‌كند: تا سن 15 سالگي بچه‌ها نبايد گوشي هوشمند داشته باشند، اما در حال حاضر بازي آنلاين با رده‌بندي «3+» سال در ايران وجود دارد؛ مگر كودك سه ساله مي‌تواند وارد اينترنت بشود؟
وي مي‌افزايد: شما در «كافه‌بازار» حداكثر 15 درصد بازي‌ها با رده‌بندي هستند و بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي نيز مي‌گويد «من نمي‌توانم جلوي آنها را بگيرم؛ چراكه تعداد بازي‌ها خيلي زياد است.» 
 
وام 14 ميلياردي به ژني برتر براي تجارت «بازي»
آنطور كه محمد‌جواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات گفته است سال گذشته 10 ميليارد تومان به صنعت بازي‌سازي ايران وام داده‌اند و امسال و سال آينده هم پرداخت چنين وامي در دستور كار است، اما ظاهراً اين وام شامل حال هر بازي‌سازي نمي‌شود.  كرباسي با اشاره به گردش مالي بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌گويد: براساس آمار دولت، بازي «كلش آف كلنز» در سال 94 و نيمه سال 95، در ايران روزانه 50 ميليون تومان درآمد داشته است؛ حالا اين پرسش مطرح است كه چه كسي مجوز داده است تا بازي‌هاي خارجي به شبكه شتاب ما وصل شوند و شركت‌هايي بازي‌ها را ترجمه كرده و ارزش ريالي بگيرند و ارز خارج كنند؟
 
به گفته وي بزرگ‌ترين شركتي كه در ايران اين كار را مي‌كند متعلق به يكي از آقازاده‌هاست كه دولت سال گذشته 14 ميليارد تومان وام به اين شركت داده است. اين بازي ساز تصريح مي‌كند: ‌بنده براي تحقيق از اين شركت‌ها رفتم و ديدم نصف آقازاده‌ها در آنها هستند. 
«ما از سال 1400 به بعد ادب و آرامش را در خانواده‌هاي ايراني نمي‌بينيم و سونامي مرگ اخلاقي همراه اين بازي‌ها به كشور مي‌آيد»؛ ‌اين را كرباسي مي‌گويد و مي‌افزايد: صنعت بازي‌سازي، صنعت تخصصي و بالادستي است و نمي‌تواند توسط بخش خصوصي كنترل شود. از نگاه وي واردات بازي‌هاي رايانه‌اي به خصوص روي موبايل‌ها و وصل بودن به شبكه بانكي كشور، خروج ارز از كشور، به هم زدن رقابت كف بازار و تغيير ذائقه مصرف‌كننده‌ها از جمله مواردي است كه اگر اصلاح نشود با چالش‌هاي جدي در نسل آينده مواجه خواهيم بود.
 
ارسال نظرات